Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek NVVK Belofte in de praktijk

Hoe ervaart een hulpvrager jouw organisatie?

Het onderzoek naar de omgang met de NVVK Belofte wordt op verzoek van de NVVK uitgevoerd door onderzoeks- en adviesbureau BMC en start in oktober 2024. Doel is te achterhalen hoe de Belofte in de praktijk functioneert en te kijken wat de veranderingen zijn ten opzichte van de 0-meting in 2023. Daarvoor bevragen we onder andere hulpvragers die via jouw organisatie gebruik maken van financiële hulpverlening. Deelnemers ontvangen na afloop een compleet rapport met de bevindingen. Voor de eerste 15 aanmelders is deelname gratis, anderen betalen 1.000 euro. Direct aanmelden voor het onderzoek kan via een mail naar l.maas@nvvk.nl.

Opzet van het onderzoek

De onderzoeksopzet is zodanig dat leden er makkelijk aan mee kunnen werken en de resultaten onderling goed vergelijkbaar zijn. Er worden geen herleidbare gegevens van lidorganisaties gedeeld met andere organisaties. De rapportage (onder andere in de vorm van een factsheet) geeft inzicht in de waardering van klanten van jouw organisatie, en biedt aanknopingspunten ter verdere verbetering van de hulpverlening.

Startbijeenkomst op 30 september

Op maandag 30 september van 14.00 tot 15.00 verzorgt BMC een digitale bijeenkomst waarbij het onderzoekstraject officieel wordt gestart. BMC presenteert dan de onderzoeksopzet en de vragenlijst en kan ingaan op vragen. Meld je hier aan voor de startbijeenkomst

Onderzoeksopzet in het kort

Het betreft een onderzoek met de volgende uitgangspunten:

  • Het is een kwantitatief onderzoek, waarbij een vragenlijst naar klanten in financiële hulpverlening wordt verzonden.
  • De verzending per mail wordt verzorgd door de deelnemende NVVK-leden, zodat de privacy van de klanten geborgd is. Er hoeven geen persoonsgegevens te worden gedeeld.
  • De vragenlijst is door BMC in samenwerking met de NVVK opgesteld, waarbij de NVVK Belofte dient als uitgangspunt.
  • De onderzoeksperiode betreft de maanden oktober en november 2024. BMC geeft instructies over het versturen van de vragenlijsten.
  • In januari 2025 levert BMC een rapportage op aan de NVVK met de resultaten van alle deelnemende NVVK-leden samengevoegd. De individuele NVVK-leden krijgen hun eigen resultaten van BMC in een factsheet opgeleverd.
  • Om mee te doen, moet je aan een tweetal voorwaarden voldoen. Je moet beschikken over mailadressen van je klanten, waarbij het belangrijk is dat uiterlijk half oktober 2024 een controle op de correctheid van de mailadressen is uitgevoerd, en je moet tijd vrijmaken om eind oktober de vragenlijsten per mail te verzenden. Verder nemen de NVVK en BMC je al het werk uit handen.

Hoe ziet de NVVK-belofte eruit?

Elk lid belooft op basis van de NVVK Belofte om volgens 6 heldere uitgangspunten hulpvragers tegemoet te treden. 

230424 nvvk-belofte-klant

Nieuws over NVVK Belofte

  1. NVVK_JPEG_SRGB_Web_Small_145.jpg

    Divosa NVVK-monitor toont trendbreuk

    Meer schuldregelingen in laatste kwartaal 2023

    20 maart 2024 Schuldregeling

    Het aantal gerealiseerde schuldregelingen en het aantal aanmeldingen voor schuldregelingen nam in het vierde kwartaal van vorig jaar toe. Dit blijkt uit de 'Monitor Schuldhulpverlening in onzekere tijden' van Divosa en de NVVK. Het is voor het eerst dat de monitor een stijging laat zien sinds de looptijd van schuldregelingen per 1 juli 2023 halveerde naar 18 maanden.

  2. Kartet met titel.jpg

    Beleidsadviseur Ellen Hennekens in NVVK Live

    ‘Vaker hulpvragers met koopwoning, dat vraagt lef en creativiteit’

    19 maart 2024

    Nieuwe CBS-cijfers over woningbezitters met schulden zijn donderdag 28 maart onderwerp van gesprek in NVVK Live. De cijfers motiveren NVVK-beleidsadviseur Ellen Hennekens om NVVK-leden aan te zetten tot meer actie voor deze groep. Meld je aan en kijk mee!

  3. Animaties3.jpg

    Informeer hulpvragers met deze heldere animaties

    15 gloednieuwe animaties in 5 talen, gratis beschikbaar voor NVVK-leden

    11 maart 2024

    In gemiddeld 60 seconden uitleg over belangrijke onderdelen van ons werk: dat biedt de serie animaties die de NVVK op initiatief van 4 leden beschikbaar stelt aan alle NVVK-leden. Met de animaties -ondertiteld in het Nederlands, Pools, Turks, Arabisch en Engels- geef je hulpvragers voorafgaand aan een gesprek of na afloop toegankelijke informatie. Maak er gebruik van!