Overslaan en naar de inhoud gaan

Basisdienstverlening

Om de schuldhulpverlening in heel Nederland op hoog niveau te brengen, werken we samen met landelijke partijen (ministerie van SZW, VNG en Divosa) aan het gelijktrekken van het schuldhulpverleningsaanbod in ons land. Zodat elke Nederlander, ongeacht zijn woonplaats, een beroep kan doen op schuldhulp van hoge kwaliteit.

Snel naar 

Wat is het?

Het beoogde basisniveau in schuldhulpverlening bestaat uit 21 elementen. Bekijk ze hier alle 21, inclusief de onderliggende factsheets die je meer informatie over de elementen geven.

Overzixht 21 elementen

Wie zijn er bij betrokken?

Na constructief overleg hebben de vier betrokken partijen (de NVVK, het ministerie van SZW, VNG en Divosa) bestuurlijke afspraken gemaakt. Daarbij verbonden de vier partijen zich aan de doelstelling: het bereiken van een basisniveau van schuldhulpverlening in elke gemeente.

Bij de voorbereiding van de bestuurlijke afspraken betrokken we onze leden en ook schuldeisers.

Ondertekening basisdienstverlening

Wat gebeurt er nu?

De 21 elementen vormen samen het basisniveau van schuldhulpverlening waar elke hulpvrager in elke gemeente een beroep op moet kunnen doen.

  • Sommige elementen worden nu al door veel gemeenten toegepast. Ze zijn al langere tijd beschikbaar; dit betekent dat gemeenten die ze nog niet hanteren, ze nu zo snel mogelijk onderbrengen in hun hulpaanbod.
  • Andere elementen komen op korte termijn beschikbaar. De vier partijen stimuleren dat elke gemeente ze, zodra dat kan, onderdeel maken van hun hulpaanbod.
  • Voor een aantal elementen geldt dat een wetswijziging nodig is. Andere elementen moeten nog ontwikkeld worden. Dat gebeurt in onderlinge samenwerking tussen de vier partijen. De gezamenlijke aanpak zorgt ervoor dat ook deze elementen te zijner tijd onderdeel uit gaan maken van het hulpaanbod in iedere gemeente.

Wat kan ik doen?

  • Ga in je professionele omgeving na hoe die werkt aan het tot stand brengen van het basisniveau van schuldhulpverlening.
  • Mis je elementen in het hulpaanbod van een gemeente in je werkgebied? Ga het gesprek aan met beleidsmakers of de politiek.
  • Verzamel informatie door bijeenkomsten van de partners over het onderwerp bij te wonen.
  • Deel je ervaringen met professionals en motiveer daarmee ook anderen om basisdienstverlening inhoud te geven.

Vragen?

Nieuws over Basisdienstverlening

  1. Studiedag 241114 - 775 x 525nieuw.png

    Schuldhulpverlener en promovenda Josee van der Velde geeft workshop over voorkomen terugval

    Verdiep je op onze Studiedag in begeleiding

    17 okt 2024

    Terugval na een schuldregeling: dat wil je als schuldhulpverlener natuurlijk voorkomen. Maar hoe? Josee van der Velde van Buurtteam Amsterdam Nieuw West/SEZO geeft tijdens onze studiedag een workshop waarin je daar antwoord op krijgt. 'De grote vraag is: zijn gemeenten bereid om meer tijd en middelen te investeren in langdurige begeleiding?’

  2. stopbord-will-porada-ZaGcU6BxJEc-unsplash.jpg

    Online bijeenkomst over de kennisgeving (Pauzeknop)

    Effectief maar nog weinig gebruikt instrument om snel schuldrust te creëren

    17 okt 2024

    Hoe verbetert de kennisgeving (ook bekend als de Pauzeknop) jouw werkproces als financieel hulpverlener? Wat zijn de positieve ervaringen van mensen die er al mee werken? Dat komt aan bod in de online bijeenkomst 'De kennisgeving: onmisbaar voor financieel hulpverleners’ op donderdagmiddag 7 november.

  3. Basisdienstverlening zonder logos 750 x 500pxanders.png

    Dataproject DDAS met CBS klaar voor de start

    ‘Gemeenten krijgen betere en completere cijfers over armoede en schuldhulp’

    14 okt 2024

    Het landelijk dataproject DDAS (Data Delen Armoede en Schulden) is klaar om te starten. Alle 342 gemeenten worden benaderd om aan te sluiten zodat ze met DDAS kunnen werken. ‘DDAS zorgt voor efficiëntere gegevensuitwisseling en minder handmatige uitvragen.’