Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakmanschap

Een kwaliteitsbewuste branche heeft medewerkers nodig die bevoegd, bekwaam én bevlogen zijn. De NVVK stelt kwaliteitseisen aan haar leden maar biedt met het vakmanschapsprogramma ook wat nodig is om daaraan te voldoen. We stimuleren dat financiële hulpverleners niet alleen de schulden regelen, maar dat ze ook oog hebben voor de diepere oorzaken van geldproblemen. Zo kunnen ze hulpvragers duurzamer helpen.

Waarom is dit belangrijk?

NVVK-leden onderscheiden zich van andere organisaties. Zij zijn betrouwbare partners voor overheden en schuldeisers en bieden dienstverlening op een gegarandeerd basisniveau.

Met het vakmanschapsprogramma stimuleren we onze leden om zich te blijven ontwikkelen, op de werkvloer én op managementniveau. Allemaal in het belang van de hulpvrager.

NVVK Belofte en Kwaliteitskader

Het vakmanschapsprogramma sluit aan op de NVVK Belofte en het Kwaliteitskader. De  NVVK Belofte  beschrijft vanuit het perspectief van de hulpvrager welke waarden, normen en uitgangspunten leden hanteren in hun werk.

Het  NVVK Kwaliteitskader biedt een set betekenisvolle kwaliteitsnormen die we als basis gebruiken bij de periodieke kwaliteitstoetsing van onze leden. Nieuwe NVVK-leden doorlopen bij toetreding een kwaliteitsaudit, en daarna elke drie jaar.

Groeien in vakmanschap: zo pakken we dat aan

Vakmanschap vraagt om voortdurende ontwikkeling en daar investeren we in. We organiseren zelf bijeenkomsten en trajecten die vakmanschap versterken, gevoed door de praktijk en onderbouwd met kennis vanuit de wetenschap. Daarnaast dragen we bij aan beroepsopleidingen, ontsluiten passend scholingsaanbod en ondersteunen initiatieven voor professionele ontwikkeling.

Nieuws over Vakmanschap

  1. Kinderen in huis kelly-sikkema-4l2Ml8-MLUg-unsplash.jpg

    Per 1 juli 2025, check je dossiers

    Kinderalimentatievordering voortaan preferent

    22 april 2025 Wetgeving

    Vanaf 1 juli veranderen vorderingen vanwege te betalen kinderalimentatie van 'concurrent' naar 'preferent'. Dat betekent onder andere dat ze een dubbel percentage gaan ontvangen vanuit de beschikbare afloscapaciteit. 

  2. Voedselbank.jpg

    Campagne 'Ook voor jou' wil bereik Voedselbank vergroten

    Komt jouw hulpvrager in aanmerking voor hulp van de Voedselbank?

    22 april 2025

    Vrijwel iedereen die een beroep doet op de Voedselbank, krijgt sowieso 4 weken hulp. Dat is sinds november vorig jaar het nieuwe beleid van de Voedselbank. Nog niet iedere hulpverlener is hiervan op de hoogte.

  3. Lege portemonnee, Unsplash, Emil Kalibradov.jpg

    Inspectie J en V vraagt financiële hulpverleners om meldingen

    Waarschuwing voor incassobedrijven

    21 april 2025 Schuldeisers

    De Inspectie Justitie en Veiligheid (Inspectie JenV) heeft in de eerste maanden van 2025 drie incassodienstverleners gewaarschuwd vanwege tekortkomingen in hun werkwijze. De aanleiding: onduidelijke communicatie richting mensen met schulden en onvoldoende transparantie over rente en kosten.