Overslaan en naar de inhoud gaan

Vakmanschap

Bevoegde, bekwame en bevlogen professionals

Vakmanschap

Een kwaliteitsbewuste branche vraagt om medewerkers die bevoegd, bekwaam én bevlogen zijn. Met het vakmanschapsprogramma wil de NVVK stimuleren dat er kwalitatief betere zorg wordt geleverd en de schuldenaar duurzaam geholpen wordt. Dat dus niet alleen zijn schulden afgelost of een budget goed wordt beheerd, maar dat de financiële hulpverlener waar nodig ook oog heeft voor de diepere oorzaken van de problemen.

Waarom vakmanschap?

Het vakmanschapsprogramma sluit aan op de NVVK Belofte en het Kwaliteitskader.

De NVVK Belofte is een vanuit klantperspectief uitgewerkte set van waarden, normen en uitgangspunten voor de dienstverlening door onze leden.

Het NVVK Kwaliteitskader is een samenhangende set betekenisvolle kwaliteitsnormen die wij als basis hanteren voor de periodieke kwaliteitstoetsing van onze leden. NVVK-gecertificeerde leden onderscheiden zich van andere organisaties. Zij zijn betrouwbare partners voor overheden en schuldeisers. Ze bieden dienstverlening op een gegarandeerd basisniveau.

Vakmanschap sluit hierop aan omdat we onze leden willen stimuleren om te innoveren en te blijven verbeteren, op de werkvloer maar ook op managementniveau. Allemaal in het belang van de klant.

De NVVK ontwikkelt verder

Hoe ontwikkelen we vakmanschap?

Vanuit de NVVK willen wij bijdragen aan vakmanschap en leiderschapskwaliteit.Dat doen we op verschillende manieren. Zo dragen we bij aan ontwikkeling van beroepsopleidingen, stimuleren en ontsluiten we opleidingsaanbod passend bij ons werkveld, én ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan beroepsontwikkeling bij onze leden. Daarnaast organiseren we ook zelf bijeenkomsten om vakmanschap en leren van elkaar te stimuleren, vanuit zowel de wetenschap als de praktijk.

Met je team op Expeditie

Ontwikkel samen met je team vakmanschap door deel te nemen aan de NVVK Expeditie.

EXPEDITIE

Beroepscompetenties voor schuldhulpverleners, budgetbeheerders en bewindvoerders

Samen met Schouders Eronder ontwikkelden we beroepscompetenties voor het vak van sociaal financieel dienstverlener. De beroepsgroep is breed: van budgetcoaches en schuldhulpverleners die mensen intensief begeleiden tot en met schuldregelaars en bewindvoerders. Beroepscompetenties vormen het fundament van het vak, maken meetbaar wat er nodig is en geven daarmee ook een basis voor opleiding en ontwikkeling gedurende je loopbaan.

Meer informatie over de beroepscompetenties voor de sociaal financieel dienstverlener vind je op onze kennisbank.

Beroepsopleidingen

Naast de hbo-opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening kunnen studenten ook een Associate Degree-opleiding volgen. Het is een tweejarige studie in het hbo en zit qua niveau tussen een mbo-4 en een hbo-bachelor in. De opleiding is meer praktijkgericht dan een hbo-bacheloropleiding. Theorieën uit vakgebieden worden toegepast op situaties in de praktijk.

Voor Associate Degree-opleidingen Sociaal Financiële Dienstverlener heeft de NVVK contact met onderwijsinstellingen om ervoor de zorgen dat het curriculum aansluit op de NVVK-werkwijze en straks ook met de beroepscompetenties. De NVVK faciliteert waar mogelijk in het vinden van stageplekken voor studenten, om zo bij te dragen aan instromers met (enige) praktijkervaring.

Onderwijsinstellingen die een Associate Degree Sociaal Financiële Dienstverlening (gaan) aanbieden zijn:

Beroepsverenigingen

Als professional kun je je ook bij een beroepsvereniging aansluiten, die de belangen van de beroepsgroep behartigen en actief werken aan het bevorderen van kwaliteit en vakmanschap. Daartoe bieden ze ook allerlei activiteiten en scholing aan, waarmee je jezelf als professional blijvend kunt ontwikkelen.

Voor jou als sociaal financieel dienstverlener kunnen de volgende beroepsverenigingen interessant zijn:

  • BPSW - voor professionals in sociaal werk
  • NVVBS - voor budgetcoaches/financieel hulpverleners
  • SAM - voor schuldhulpverleners en andere uitvoerders in het sociaal domein

Kwaliteitsregisters

Als professional is het belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen en bijscholen. Je aanmelden voor een register en daadwerkelijk certificeren helpt daarbij. De NVVK juicht de ontwikkeling van beroepsregistratiedan ook toe en stimuleert dat schuldhulpverleners zich aansluiten bij een register naar keuze.

De certificering vindt plaats door een commissie die onder andere kijkt naar het relevante aantal gevolgde uren ‘ontwikkeling en bijscholing’. Het uitgangspunt van certificering is dan ook (het aantonen van)permanente ontwikkeling.

Schuldhulpverleners kunnen zich bij verschillende registers aanmelden:

Scholing en accreditatie

We werken aan breed aanbod van kennis voor de hele sector. Georganiseerd in herkenbare NVVK-partnerships, met verwante organisaties in de sector en in samenwerkingsverbanden zoals Schouders Eronder. Hier wordt de professional, die zich bezighoudt met schuldhulpverlening, ondersteund in zijn professionele ontwikkeling. We blijven ook nieuw aanbod ontwikkelen dat aansluit bij recente ontwikkelingen in schuldhulpverlening en bewindvoering. Denk aan bredere toepassing van het saneringskrediet. 

We onderzoeken daarnaast mogelijkheden om door derden aangeboden opleidingen die specifiek relevant zijn voor schuldhulpverlening en bewindvoering door (leden van) de NVVK te laten accrediteren. Die accreditatie functioneert dan als een soort kwaliteitskeurmerk, dat (toekomstige) sociaal financieel dienstverleners duidelijkheid biedt in het huidige oerwoud aan cursussen, deeltijdtrajecten en opleidingen.

Kennisbundel

Schouders Eronder heeft een tool ontwikkeld voor iedereen die werkzaam is in de schuldhulpverlening: de kennisbundel. In de Kennisbundel vind je toegankelijke samenvattingen van wetenschappelijke rapporten, handreikingen en andere relevante vakliteratuur. Maar ook overzichten van handige tools en filmpjes. Zo kun je gemakkelijk op de hoogte blijven van ontwikkelingen in het vakgebied.

Kijk op www.kennisbundel.nl

Nieuws over Vakmanschap

  1. Lees-Simpel-03250424.jpeg

    Lees Simpel-app: van ingewikkelde brief naar begrijpelijke taal

    'Ik wou dat ik altijd zulke brieven kreeg'

    27 november 2024

    'Ik wou dat ik altijd zulke brieven kreeg', zeggen de 65-plussers die bij FC Utrecht wekelijks 'walking football' spelen. Ze probeerden op verzoek van de mensen achter de Lees Simpel-app uit hoe je ambtelijke brieven kunt versimpelen: door ze te scannen via deze gratis app. 'Heel makkelijk!', zegt de testgroep over het resultaat.

  2. Verder.jpg

    Onder de 100: Verder Financiële Zorgverlening stuurt op slimme keuzes

    ‘Wees niet te bang voor een dwangakkoord’

    26 november 2024

    Sneller een schuldregeling tot stand brengen, het kan! In deze serie interviews vragen we leden met (relatief) korte doorlooptijden en NVVK-collega’s om hun tips en ervaringen. Deze keer: Tom Appelboom, directeur Schuldhulpverlening en budgetbeheer bij Verder Financiële Zorgverlening.

  3. Brief Nick Morrison Unsplash.jpg

    Kijk hier de Dinsdagmiddagsessie van 19 november terug

    DDAS neemt mist weg voor gemeenten door eenduidige data rond financiële hulpverlening

    25 november 2024

    DDAS, het project dat data rond armoede en schulden efficiënt bij elkaar brengt, creëert ongekende inzichten in het effect van het hulpaanbod aan inwoners met financiële zorgen. Dat zei de Utrechtse beleidsmedewerker schuldhulpverlening Martijn Schut tijdens onze Dinsdagmiddagsessie ‘DDAS, de nieuw standaard voor gegevensverzameling’. Je kunt de sessie hier terugkijken.