Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Sneller de informatie vinden die je zoekt’

Onze nieuwe website: thema’s, werkveld en kennisdocumenten in één oogopslag

‘Sneller de informatie vinden die je zoekt’

6 april 2021

Een website heeft een beetje de neiging zich te gedragen als dat bakje in de keuken waar je alles in stopt wat je niet kwijt wilt raken. Dat je na verloop van tijd je afvraagt: waarom ligt dit hier eigenlijk nog? En kan dat niet beter daarheen? Op onze nieuwe site staat alles weer netjes op de plek waar het hoort, vertelt webmaster Saskia Schrijver.

‘Wat het meest opvalt, naast het nieuwe logo en het frisse ontwerp, is dat de structuur van de website is vereenvoudigd’, zegt Saskia. Zij begeleidde de vernieuwing van de site en voerde die ook grotendeels uit. ‘De hoofdnavigatie staat nu altijd boven in beeld. Waar we ook een flinke aanzet voor hebben gedaan is dat zowel leden als niet-leden straks op nvvk.nl terecht kunnen voor alle informatie. Sommige nieuwsberichten zijn alleen voor leden. Je ziet als sitebezoeker wel de titel en de intro van het bericht, maar vervolgens moet je als lid inloggen om de rest te lezen. Daarvoor maken we gebruik van de techniek die je bij de online versie van kranten ook ziet. Ook bij de informatie in de Kennisbank passen we dit toe. Hier vind je bijvoorbeeld alle convenanten. Die zijn grotendeels alleen voor leden in te zien.’

Grondige vernieuwing

‘De website van de NVVK was toe aan een grondige vernieuwing. Maar waar begin je?’, blikt Saskia Schrijver terug op het proces. ‘Eind 2019 heb ik een onderzoek gedaan naar het gebruik van de website en het ledengedeelte. In een korte enquête vroegen we wie de website bezocht en waar mensen op zoek naar zijn. De resultaten van dit onderzoek en de gebruikerscijfers van de website hebben we meegenomen in het ontwerp van de nieuwe website. Bovendien sloot de oude website ook niet meer goed aan bij de onderwerpen waar de NVVK nu aan werkt. Kortom: tijd voor een grondige update.’

Hulpvragers doorverwijzen

‘De nieuwe website geeft veel meer inzicht in waar de NVVK zich hard voor maakt. Zo vind je onder thema’s alle onderwerpen waar de NVVK aan werkt en wie je daarvoor bij de NVVK benaderen. Uit mijn onderzoek bleek ook dat op onze site veel mensen komen die vanwege geldproblemen op zoek zijn naar hulp. Maar onze informatie bedoeld voor de professional en niet zozeer voor de hulpvrager. Daarom hebben we ervoor gekozen de hulpvragers zo snel mogelijk door te verwijzen naar het juiste loket: 0800-8115.nl. Op iedere pagina is deze verwijzing terug te vinden.’

hulp nodig.jpg

‘Nog niet alle informatie staat in de Kennisbank. Voorlopig hebben leden daarom nog toegang tot het ledenweb. We zijn nog bezig om de informatie van daar over te zetten naar de Kennisbank. Uiteindelijk is een apart ledenweb daardoor niet meer nodig.’

Minder klikken

‘Waar ik zelf blij mee ben, en ik hoop natuurlijk de sitebezoekers en onze leden ook, is dat je veel minder hoeft door te klikken om bepaalde informatie te vinden. Iedereen heeft het ongelofelijk druk, dus hoe fijn is het dan om gemakkelijk zaken terug te vinden? Natuurlijk hoor ik graag wat de sitebezoekers ervan vinden, dus heb je tips en suggesties, laat het weten!

info@nvvk.nl