Wil je op de hoogte blijven van wat we doen? Abonneer je op onze nieuwsbrief en volg ons op LinkedIn.
hulp nodig
bij geldzorgen?
0800-8115.nl
Wil je op de hoogte blijven van wat we doen? Abonneer je op onze nieuwsbrief en volg ons op LinkedIn.
Donderdagmiddagsessie 12-12 over onze afspraken met schuldeisers
4 december 2024
Onze afspraken met schuldeisers maken je werk efficiënter: dankzij onze convenanten kun jij snel deals maken met schuldeisers. Maar ons werk verandert, dus kom naar onze infosessie om te horen hoe je optimaal blijft profiteren van onze convenanten. Meld je aan!
Besluit was hamerstuk, maar er werd wel zestien jaar over nagedacht
3 december 2024
Twee keer een klap met de hamer, meer was er voor de Tweede en de Eerste Kamer niet nodig om kinderalimentatie voortaan voorrang te geven als er schulden zijn. Zo komen er meer middelen beschikbaar voor de verzorging en opvoeding van kinderen, verwachten de initiatiefnemers.
Wijzigingen vragen herberekening, vindt Recofa
2 december 2024
Om de koopkracht te ondersteunen nam het kabinet rond Prinsjesdag een aantal besluiten die impact hebben op jouw werk. We verzoeken hulpverleners dringend om binnen 3 maanden het vtlb van hulpvragers te herberekenen.
Ministerie doet onderzoek naar impact halvering
2 december 2024
De halvering van de saneringsperiode in de Wsnp en de optie om de tijd die doorgebracht is in de Msnp mee te laten tellen in de Wsnp: wat is de impact ervan op jouw werk als schuldhulpverlener of Wsnp-bewindvoerder? Het ministerie van Justitie doet er onderzoek naar. Laat je horen!
Meld je voor 31-12 aan bij de pilot en betaal geen fondspremie
2 december 2024
Er zijn inmiddels binnen de pilot Saneringskredieten voor ondernemers voor 70 dossiers borgstellingen verstrekt. Er is nog plek voor een aantal dossiers. Meld je dus snel aan! Als je dat uiterlijk 31 december doet, betaal je geen fondspremie.
Amendement maakt eind aan ‘boete op armoede’
28 november 2024
Wie zijn zorgverzekeringspremie niet kan betalen, komt terecht in een regeling waarbij je juist méér premie moet gaan betalen. PvdA/GroenLinks en de ChristenUnie stellen nu voor daarmee te stoppen. De Tweede Kamer stemt er volgende week over.
Lees Simpel-app: van ingewikkelde brief naar begrijpelijke taal
27 november 2024
'Ik wou dat ik altijd zulke brieven kreeg', zeggen de 65-plussers die bij FC Utrecht wekelijks 'walking football' spelen. Ze probeerden op verzoek van de mensen achter de Lees Simpel-app uit hoe je ambtelijke brieven kunt versimpelen: door ze te scannen via deze gratis app. 'Heel makkelijk!', zegt de testgroep over het resultaat.
Onder de 100: Verder Financiële Zorgverlening stuurt op slimme keuzes
26 november 2024
Sneller een schuldregeling tot stand brengen, het kan! In deze serie interviews vragen we leden met (relatief) korte doorlooptijden en NVVK-collega’s om hun tips en ervaringen. Deze keer: Tom Appelboom, directeur Schuldhulpverlening en budgetbeheer bij Verder Financiële Zorgverlening.
NVVK spreker op bijeenkomst Belgische zusterorganisatie
25 november 2024
Het Belgische Observatorium voor Krediet en Schuldenlast, de Belgische NVVK zeg maar, vierde haar 30-jarige bestaan. De organisatie organiseerde ter gelegenheid daarvan een conferentie met als thema 'Focus on the fight against over-indebtedness in Europe'.
Oosten en noorden beter vertegenwoordigd
25 november 2024
Aaldert van Lingen (directeur Inkomensdienstverlening Groningen), Gerwin Pol (directeur Stadsbank Oost-Nederland) en Bas Woudstra (directeur stichting Nieuw Vaarwater) zijn op voordracht van het NVVK-bestuur door de algemene ledenvergadering van de NVVK verkozen tot nieuwe bestuursleden.
Tinkaschulden gaan nu via het Schuldenknooppunt
25 november 2024
Heeft jouw hulpvrager verplichtingen bij Tinka? Dan heb je vanaf 18 november te maken met Vesting Finance voor de afwikkeling hiervan. In mails aan klanten schrijft Tinka dat er weinig verandert, maar voor jou als schuldhulpverlener ligt dat net even anders.
Kijk hier de Dinsdagmiddagsessie van 19 november terug
25 november 2024
DDAS, het project dat data rond armoede en schulden efficiënt bij elkaar brengt, creëert ongekende inzichten in het effect van het hulpaanbod aan inwoners met financiële zorgen. Dat zei de Utrechtse beleidsmedewerker schuldhulpverlening Martijn Schut tijdens onze Dinsdagmiddagsessie ‘DDAS, de nieuw standaard voor gegevensverzameling’. Je kunt de sessie hier terugkijken.
'Win-win voor alle betrokkenen'
21 november 2024
‘Als klanten weten dat wij duidelijk communiceren met schuldeisers geeft dat rust en vertrouwen in het proces’, weet Asmae Jazouli van het NVVK Serviceteam. ‘De Kennisgeving biedt die duidelijkheid.’ Een terugblik op onze Donderdagmiddagsessie over dit onderwerp.
Thijs Bierens van Evides over 'Warm doorverwijzen':
21 november 2024
Waterbedrijf Evides zet al een kleine twee jaar 'Warm doorverwijzen' in, waarbij klanten met betalingsachterstanden direct worden doorverwezen naar de schuldhulpverlening. ‘Water is niet de duurste vaste last en juist daarom denken wij: als deze rekening al niet meer betaald wordt, is er waarschijnlijk meer aan de hand.’
Weinig gebruikt middel kan effectief zijn bij hulpmijders
20 november 2024
Wat doe je als het herhaald aanbieden van hulp (bijvoorbeeld vanuit vroegsignalering) niet het gewenste effect heeft? En er kinderen in het spel zijn, terwijl huisuitzetting of afsluiting van water of warmte dreigt? De inzet van schuldenbewind op verzoek van B&W is dan een optie.