Hindernis Digid, wat doe jij ermee?
Hindernis Digid, wat doe jij ermee?
17 november 2020
Steeds vaker moeten financiële hulpverleners inloggen via Digid om hun klanten te kunnen helpen. Als de klant naast je zit en voor jou inlogt is er weinig aan de hand. Maar wat als je klant hier moeite mee heeft, en jij moet toch verder?
Aanstaande vrijdag besteedt het programma Meldpunt! van omroep Max aandacht aan dit probleem. Volgens de redactie kun je maar voor een beperkt aantal organisaties gemachtigd worden. Bovendien bieden lang niet alle (overheids)instellingen een machtigingsfunctie met DigiD aan. Daarnaast zijn niet alle hulpvragers in staat om anderen te machtigen, aldus Meldpunt.
Het Digid-procedé lijkt daarmee haaks te staan op de realiteit van niet-zelfredzame mensen, die we vaak tegenkomen bij ons werk. We werken mee aan de uitzending van omroep Max, en zijn daarom benieuwd naar jouw ervaringen.
- herken je dit probleem?
- hoe ga je ermee om?
- wat moet er volgens jou gebeuren om het probleem op te lossen?
We nemen jullie reacties graag mee naar het programma. Laat van je horen!
Gerelateerd nieuws
-
‘Cliënt met beperking vraagt specialistische aandacht'
6 juli 2020
Beschermingsbewind voor cliënten met een beperking blijkt een vak apart, merken beleidsmedewerkers Ellen Hennekens en Irene Koole tijdens hun bezoek aan NVVK-lid Mijn Geld en Zo.
-
Wat vindt de NVVK van het IBO-rapport inzake schulden?
25 juli 2024
Drie ministeries deden het afgelopen jaar diepgravend interdepartementaal beleidsonderzoek naar de schuldenketen. In hun rapport ‘Naar een beter werkende schuldenketen’ zien we veel aanknopingspunten bij wat we al in gang hebben gezet.
-
‘Geef bewindvoerders tijd om digitaal communiceren met Rechtspraak te regelen’
6 april 2024
Veilige en snelle communicatie tussen bewindvoerders en de rechtspraak is belangrijk. Daar past digitalisering bij, en dat minister Weerwind van Justitie en Veiligheid digitaal communiceren wil verplichten steunen we. Maar we pleiten wel voor een regeling die bewindvoerders tijd geeft hun systemen aan te passen, schrijven we in een consultatiereactie aan de minister.