Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek NVVK Belofte in de praktijk

Hoe ervaart een hulpvrager jouw organisatie?

Het onderzoek naar de omgang met de NVVK Belofte wordt op verzoek van de NVVK uitgevoerd door onderzoeks- en adviesbureau BMC en start in oktober 2024. Doel is te achterhalen hoe de Belofte in de praktijk functioneert en te kijken wat de veranderingen zijn ten opzichte van de 0-meting in 2023. Daarvoor bevragen we onder andere hulpvragers die via jouw organisatie gebruik maken van financiële hulpverlening. Deelnemers ontvangen na afloop een compleet rapport met de bevindingen. Voor de eerste 15 aanmelders is deelname gratis, anderen betalen 1.000 euro. Direct aanmelden voor het onderzoek kan via een mail naar l.maas@nvvk.nl.

Opzet van het onderzoek

De onderzoeksopzet is zodanig dat leden er makkelijk aan mee kunnen werken en de resultaten onderling goed vergelijkbaar zijn. Er worden geen herleidbare gegevens van lidorganisaties gedeeld met andere organisaties. De rapportage (onder andere in de vorm van een factsheet) geeft inzicht in de waardering van klanten van jouw organisatie, en biedt aanknopingspunten ter verdere verbetering van de hulpverlening.

Startbijeenkomst op 30 september

Op maandag 30 september van 14.00 tot 15.00 verzorgt BMC een digitale bijeenkomst waarbij het onderzoekstraject officieel wordt gestart. BMC presenteert dan de onderzoeksopzet en de vragenlijst en kan ingaan op vragen. Meld je hier aan voor de startbijeenkomst

Onderzoeksopzet in het kort

Het betreft een onderzoek met de volgende uitgangspunten:

  • Het is een kwantitatief onderzoek, waarbij een vragenlijst naar klanten in financiële hulpverlening wordt verzonden.
  • De verzending per mail wordt verzorgd door de deelnemende NVVK-leden, zodat de privacy van de klanten geborgd is. Er hoeven geen persoonsgegevens te worden gedeeld.
  • De vragenlijst is door BMC in samenwerking met de NVVK opgesteld, waarbij de NVVK Belofte dient als uitgangspunt.
  • De onderzoeksperiode betreft de maanden oktober en november 2024. BMC geeft instructies over het versturen van de vragenlijsten.
  • In januari 2025 levert BMC een rapportage op aan de NVVK met de resultaten van alle deelnemende NVVK-leden samengevoegd. De individuele NVVK-leden krijgen hun eigen resultaten van BMC in een factsheet opgeleverd.
  • Om mee te doen, moet je aan een tweetal voorwaarden voldoen. Je moet beschikken over mailadressen van je klanten, waarbij het belangrijk is dat uiterlijk half oktober 2024 een controle op de correctheid van de mailadressen is uitgevoerd, en je moet tijd vrijmaken om eind oktober de vragenlijsten per mail te verzenden. Verder nemen de NVVK en BMC je al het werk uit handen.

Hoe ziet de NVVK-belofte eruit?

Elk lid belooft op basis van de NVVK Belofte om volgens 6 heldere uitgangspunten hulpvragers tegemoet te treden. 

230424 nvvk-belofte-klant

Nieuws over NVVK Belofte

  1. Campagne SZW2.jpg

    Ministerie start derde campagne 'Je staat er niet alleen voor'

    Fonds, regeling en stichting maken het verschil voor Brian, Lot, Wandana en Marije

    3 oktober 2023

    Brian, Lot, Wandana en Marije zaten krap, maar vonden financiële hulp via de gemeente. Het ministerie van Sociale Zaken vestigt in de nieuwste deelcampagne 'Je staat er niet alleen voor' de aandacht op ouders en kinderen. Gebruik de campagne om ouders te bereiken!

  2. Zes gasten.jpg

    Rechter Paul Rouwen in NVVK Live:

    'Beloning bewindvoerders is te krap'

    26 september 2023 BeschermingsbewindSchuldregelingFinanciële begeleiding

    'Ik kan niet in de boeken van bewindvoerders kijken. Maar het geluid dat de beloning niet volstaat, is nu zo duidelijk en langdurig dat ik niet anders kan concluderen dan dat het te krap is', zegt rechter Paul Rouwen donderdag in NVVK Live. Hij krijgt als kantonrechter regelmatig bewindzaken op zijn bureau, en heeft buikpijn over de huidige situatie.

  3. Foto site.jpg

    'Behapbare informatie in kleine brokjes'

    NVVK-leden ontwikkelen eenvoudige animaties voor ingewikkelde gebeurtenissen

    20 september 2023

    Wie hulp vraagt bij schulden, wordt vaak overspoeld met informatie over wat er gaat gebeuren. Om rond een hulpgesprek de informatie beter te laten landen, ontwikkelen 4 NVVK-leden samen met de NVVK moderne animaties. Alle leden mogen ze gebruiken.