Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek NVVK Belofte in de praktijk

Hoe ervaart een hulpvrager jouw organisatie?

Het onderzoek naar de omgang met de NVVK Belofte wordt op verzoek van de NVVK uitgevoerd door onderzoeks- en adviesbureau BMC en start in oktober 2024. Doel is te achterhalen hoe de Belofte in de praktijk functioneert en te kijken wat de veranderingen zijn ten opzichte van de 0-meting in 2023. Daarvoor bevragen we onder andere hulpvragers die via jouw organisatie gebruik maken van financiële hulpverlening. Deelnemers ontvangen na afloop een compleet rapport met de bevindingen. Voor de eerste 15 aanmelders is deelname gratis, anderen betalen 1.000 euro. Direct aanmelden voor het onderzoek kan via een mail naar l.maas@nvvk.nl.

Opzet van het onderzoek

De onderzoeksopzet is zodanig dat leden er makkelijk aan mee kunnen werken en de resultaten onderling goed vergelijkbaar zijn. Er worden geen herleidbare gegevens van lidorganisaties gedeeld met andere organisaties. De rapportage (onder andere in de vorm van een factsheet) geeft inzicht in de waardering van klanten van jouw organisatie, en biedt aanknopingspunten ter verdere verbetering van de hulpverlening.

Startbijeenkomst op 30 september

Op maandag 30 september van 14.00 tot 15.00 verzorgt BMC een digitale bijeenkomst waarbij het onderzoekstraject officieel wordt gestart. BMC presenteert dan de onderzoeksopzet en de vragenlijst en kan ingaan op vragen. Meld je hier aan voor de startbijeenkomst

Onderzoeksopzet in het kort

Het betreft een onderzoek met de volgende uitgangspunten:

  • Het is een kwantitatief onderzoek, waarbij een vragenlijst naar klanten in financiële hulpverlening wordt verzonden.
  • De verzending per mail wordt verzorgd door de deelnemende NVVK-leden, zodat de privacy van de klanten geborgd is. Er hoeven geen persoonsgegevens te worden gedeeld.
  • De vragenlijst is door BMC in samenwerking met de NVVK opgesteld, waarbij de NVVK Belofte dient als uitgangspunt.
  • De onderzoeksperiode betreft de maanden oktober en november 2024. BMC geeft instructies over het versturen van de vragenlijsten.
  • In januari 2025 levert BMC een rapportage op aan de NVVK met de resultaten van alle deelnemende NVVK-leden samengevoegd. De individuele NVVK-leden krijgen hun eigen resultaten van BMC in een factsheet opgeleverd.
  • Om mee te doen, moet je aan een tweetal voorwaarden voldoen. Je moet beschikken over mailadressen van je klanten, waarbij het belangrijk is dat uiterlijk half oktober 2024 een controle op de correctheid van de mailadressen is uitgevoerd, en je moet tijd vrijmaken om eind oktober de vragenlijsten per mail te verzenden. Verder nemen de NVVK en BMC je al het werk uit handen.

Hoe ziet de NVVK-belofte eruit?

Elk lid belooft op basis van de NVVK Belofte om volgens 6 heldere uitgangspunten hulpvragers tegemoet te treden. 

230424 nvvk-belofte-klant

Nieuws over NVVK Belofte

  1. Mark.jpg

    Gemeente sluit aan bij Convenant Lokale Overheid

    Arnhem zet handtekening voor soepele werkwijze rondom schulden

    15 maart 2023 Schuldeisers

    Als schuldeiser werkt Arnhem zoveel mogelijk mee met schuldregelvoorstellen voor inwoners die schulden bij de gemeente hebben. Om dat te onderstrepen en voor de toekomst vast te houden tekent wethouder Bestaanszekerheid Mark Lauriks het convenant Lokale Overheid. 'Een goede schuldregeling geeft inwoners rust en de ruimte in hun hoofd om vooruit te kijken.'

  2. NVVK-goed-je-te-zien_788x500.jpg

    Ons congres neemt je mee in de zoektocht naar effectieve begeleiding

    Halveren saneringstermijn maakt nazorg belangrijker

    8 maart 2023 WetgevingSchuldregelingFinanciële begeleiding

    Jouw werk verandert ingrijpend als we overschakelen op een saneringstermijn van 18 in plaats van 36 maanden. Die verandering vraagt om scherpere keuzes op het gebied van begeleiding en nazorg. Tijdens ons mei-congres gaan we daarom uitgebreid in op het onderwerp. Wil je zeker weten dat je erbij kunt zijn? Dan is het verstandig je tijdig aan te melden.

  3. vlaggen.jpg

    Gemeente reageert binnen 3 dagen

    Pilot 'warm doorverwijzen' met waterbedrijf Evides van start

    8 maart 2023

     Wie een achterstand heeft bij waterbedrijf Evides en open staat voor hulp, wordt warm doorverwezen naar de gemeentelijke schuldhulp. Die reageert binnen 3 dagen op de melding. Naar verwachting draagt deze werkwijze bij aan het sneller bieden van hulp, het eerder accepteren van hulp én klanten die sneller financieel gezond zijn.