Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek NVVK Belofte in de praktijk

Hoe ervaart een hulpvrager jouw organisatie?

Het onderzoek naar de omgang met de NVVK Belofte wordt op verzoek van de NVVK uitgevoerd door onderzoeks- en adviesbureau BMC en start in oktober 2024. Doel is te achterhalen hoe de Belofte in de praktijk functioneert en te kijken wat de veranderingen zijn ten opzichte van de 0-meting in 2023. Daarvoor bevragen we onder andere hulpvragers die via jouw organisatie gebruik maken van financiële hulpverlening. Deelnemers ontvangen na afloop een compleet rapport met de bevindingen. Voor de eerste 15 aanmelders is deelname gratis, anderen betalen 1.000 euro. Direct aanmelden voor het onderzoek kan via een mail naar l.maas@nvvk.nl.

Opzet van het onderzoek

De onderzoeksopzet is zodanig dat leden er makkelijk aan mee kunnen werken en de resultaten onderling goed vergelijkbaar zijn. Er worden geen herleidbare gegevens van lidorganisaties gedeeld met andere organisaties. De rapportage (onder andere in de vorm van een factsheet) geeft inzicht in de waardering van klanten van jouw organisatie, en biedt aanknopingspunten ter verdere verbetering van de hulpverlening.

Startbijeenkomst op 30 september

Op maandag 30 september van 14.00 tot 15.00 verzorgt BMC een digitale bijeenkomst waarbij het onderzoekstraject officieel wordt gestart. BMC presenteert dan de onderzoeksopzet en de vragenlijst en kan ingaan op vragen. Meld je hier aan voor de startbijeenkomst

Onderzoeksopzet in het kort

Het betreft een onderzoek met de volgende uitgangspunten:

  • Het is een kwantitatief onderzoek, waarbij een vragenlijst naar klanten in financiële hulpverlening wordt verzonden.
  • De verzending per mail wordt verzorgd door de deelnemende NVVK-leden, zodat de privacy van de klanten geborgd is. Er hoeven geen persoonsgegevens te worden gedeeld.
  • De vragenlijst is door BMC in samenwerking met de NVVK opgesteld, waarbij de NVVK Belofte dient als uitgangspunt.
  • De onderzoeksperiode betreft de maanden oktober en november 2024. BMC geeft instructies over het versturen van de vragenlijsten.
  • In januari 2025 levert BMC een rapportage op aan de NVVK met de resultaten van alle deelnemende NVVK-leden samengevoegd. De individuele NVVK-leden krijgen hun eigen resultaten van BMC in een factsheet opgeleverd.
  • Om mee te doen, moet je aan een tweetal voorwaarden voldoen. Je moet beschikken over mailadressen van je klanten, waarbij het belangrijk is dat uiterlijk half oktober 2024 een controle op de correctheid van de mailadressen is uitgevoerd, en je moet tijd vrijmaken om eind oktober de vragenlijsten per mail te verzenden. Verder nemen de NVVK en BMC je al het werk uit handen.

Hoe ziet de NVVK-belofte eruit?

Elk lid belooft op basis van de NVVK Belofte om volgens 6 heldere uitgangspunten hulpvragers tegemoet te treden. 

230424 nvvk-belofte-klant

Nieuws over NVVK Belofte

  1. Marco breed.jpg

    NVVK schrijft open brief aan Tweede Kamer

    Strafelement moet uit schuldregelingen

    23 januari 2023 LobbyWsnpSchuldregeling

    Schulden zijn lang niet altijd 'eigen schuld'. Zeker na de toeslagenaffaire, corona en de energiecrisis begrijpen we dat als samenleving steeds beter. Maar in de schuldregelingen die ons land kent, neemt 'afstraffen' nog een grote plaats in. Dinsdag besluit de Tweede Kamer of dat zo blijft. Wij vinden 'sneller werken aan een nieuwe toekomst' zinvoller dan straffen, schrijven we in een brief aan de Kamerleden.

  2. Mentaal doen.jpg

    Onderzoeker Rosanne Oomkens in NVVK Live

    'Groep in bewind is meest kwetsbaar qua denk- en doenvermogen'

    16 januari 2023 BeschermingsbewindWsnpSchuldregeling

    Hoe verschillen klanten onder bewind en in de schuldhulp van elkaar en wat bevordert doorstroom tussen deze voorzieningen? Die vraag beantwoordt Rosanne Oomkens in een nieuw onderzoek in opdracht van de NVVK. Ze bespreekt de belangrijkste bevindingen in NVVK Live van donderdag 26 januari.

  3. roos.jpg

    NVVK prikkelt leden om zich continu te verbeteren

    Handig: 7 filmpjes die je alles vertellen over het NVVK Kwaliteitskader

    11 januari 2023

    Ons Kwaliteitskader helpt NVVK-leden hun dienstverlening voortdurend te verbeteren. De verschillende onderdelen en gereedschappen laten je ook tussen de audits door nadenken over de vraag: hoe doen we het, waarom doen we het zo en is dit het beste voor de hulpvrager? We namen 7 filmpjes op die je inzicht geven in het effect van ons Kwaliteitskader op je organisatie.