Overslaan en naar de inhoud gaan

Start landelijke campagne ‘Kom uit je schuld’

Start landelijke campagne ‘Kom uit je schuld’

24 mei 2019

Er rust een groot taboe op problematische en risicovolle schulden. Mensen houden ze verborgen, door schaamte trekken ze zich terug en zo stapelen de geldzorgen zich op. Staatssecretaris Tamara van Ark (SZW) lanceert daarom de landelijke campagne ‘Kom uit je schuld’.

‘Praten over hun schulden is voor schuldenaren de eerste stap naar een oplossing. We moeten van het taboe af. Deze campagne helpt daarbij’, aldus het Samenwerkingsverband brede schuldenaanpak. Zij nam het initiatief tot de campagne. In het samenwerkingsverband werken rijksoverheid, gemeenten, de NVVK en andere betrokkenen samen.

De komende twee jaar gaan gemeenten met de campagne aan de slag. De oproep ‘Kom uit je schuld’ en de bijbehorende vraag ‘Kom jij eruit?’ is gericht op mensen met geldproblemen en op het algemene publiek.

  • De verspreiding vindt voornamelijk plaats via posters, flyers en online kanalen. Hiervoor vraagt het samenwerkingsverband de medewerking van de NVVK-leden.
  • In juni is er een radiospotje te horen.
  • De campagnesite is bereikbaar via www.komuitjeschuld.nl en www.komjijeruit.nl.

Helden geven campagne gezicht

Zeven mensen met schulden geven de campagne een gezicht. Zij zijn bereid gevonden om over hun schuldprobleem te praten. ‘Het zijn onze helden! Hun ‘coming out’ over hun schuldprobleem bleek de eerste stap op weg naar een oplossing. Hierdoor kwamen ze in contact met de juiste instanties en waren ze in staat om – soms na een langdurig gevecht – weer op eigen benen te staan’, aldus het Samenwerkingsverband.

Voor de campagne zijn nog meer ambassadeurs nodig. Heb je kandidaten die geschikt zijn voor de campagne, laat het dan weten aan campagnecoördinator Menno van Tartwijk van bureau Emma.

Wat verwacht het Samenwerkingsverband van jou?

Het Samenwerkingsverband hoopt dat je het materiaal wil gebruiken in je eigen gemeente en binnen het sociaal domein. Ook ziet zij graag dat je het materiaal deelt met je partners. Zo wordt de campagne zichtbaar tot in de haarvaten van de samenleving.

Waar vind ik de materialen?

Schuldhulpverleners en gemeenten kunnen gebruik maken van deze toolbox. Die bestaat uit 7 posters en een flyer. Je bepaalt zelf van welke bestanden en welke Held(en) je gebruik maakt.

In de Partnerversie kan je via Adobe of open source grafische pakketten een logo of bijvoorbeeld de contactgegevens van het schuldhulploket van je gemeente toevoegen. Zie het fictieve voorbeeld van de gemeente Wageningen. Het verrijken van de campagnebestanden kan je het beste door jouw repro-afdeling/dtp’er/vormgever laten doen.

Uitgangspunten van de campagne

  • Het dilemma maakt duidelijk wat de dagelijkse worstelingen van schuldenaren zijn. Dit versterkt het bewustzijn van het algemene publiek en vergroot het begrip.
  • De pay off Kom jij er uit? is een vraag aan de schuldenaar op de foto: hoe kom jij uit die situatie en tevens een vraag aan de ontvanger: kom ik er uit? Immers, ‘ik sta ook wel eens rood’.
  • Om het gevoel te geven dat iedereen een problematische schuld kan hebben doet de campagne een beroep op mensen met uiteenlopende profielen: ondernemer, alleenstaande moeder, zzp’er, jongere, oudere, etc. Lees hier meer over op de campagnewebsite.
  • Schuldenaren vinden het prettig om het gevoel te hebben dat ze niet de enige zijn in hun situatie. Dit verlaagt de drempel om hulp te zoeken en om er over te spreken.
  • De website van de campagne is de afzender van de campagne. Op de website is informatie te vinden over het samenwerkingsverband en de achterliggende organisaties. Gemeenten kunnen op de posters ook hun eigen logo opnemen.
  • Op de website lees je de verhalen van de Helden. De website geeft een handelingsperspectief voor mensen met geldzorgen en tips voor het algemeen publiek om in gesprek te komen met mensen met eventuele geldzorgen. 

Vragen

Vragen over de campagne of de toolbox? Stel ze via schuldhulp@emma.nl.