Overslaan en naar de inhoud gaan

NVVK en Tinka sluiten convenant voor direct akkoord regeling schuldhulpverlening

Afspraken faciliteren schuldenrust en sneller schuldregelen

NVVK en Tinka sluiten convenant voor direct akkoord regeling schuldhulpverlening

4 oktober 2021

We zijn blij je te kunnen melden dat we een nieuw convenant gesloten hebben. Deze keer met Tinka, een grote speler op de markt voor uitgestelde betaalopties bij (web)winkels. Wie schulden heeft bij Tinka en hulp zoekt bij een van onz leden heeft in de eerste fase van schuldhulpverlening maximaal acht maanden geen last meer van incassomaatregelen. En vanaf nu gaat Tinka, als er geen bijzonderheden zijn, vooraf direct akkoord met een voorstel om de schulden te regelen.

Tinka werkt al met Collectief Schuldregelen van de NVVK, wat voor de deelnemende gemeenten het proces van schuldregelen flink vereenvoudigt en versnelt. Met deze nieuwe samenwerkingsafspraak zetten Tinka en de NVVK zich in voor een nog directere schuldregeling door NVVK-leden. Zodra een consument wordt geholpen door een schuldhulpverlener stopt Tinka met incasseren en gaat Tinka bij voorbaat akkoord met de regeling van de hulpverlener. 

90 miljoen betalingen

Tinka is een grote kredietverstrekker aan consumenten in Nederland, met klanten zoals Wehkamp en BCC. Jaarlijks verwerkt Tinka meer dan 90 miljoen betalingen van 2 miljoen klanten. Tinka streeft naar minimale betalingsachterstanden – momenteel 4,3% - en wil de meest gewilde en verantwoordelijke optie voor uitgesteld betalen in binnen- en buitenland worden. 

‘We zijn er trots op dat we met Tinka dit convenant kunnen sluiten’, zegt beleidsadviseur Ellen Hennekens van de NVVK. ‘We streven ernaar om met alle veelvoorkomende schuldeisers overeenkomsten te sluiten, zodat onze leden binnen de geldende kaders sneller tot succesvolle schuldregelingen kunnen komen. Convenanten als deze voorkomen veel heen-en-weer mailen en het wachten op reacties. Het maakt het stabiliseren en schuldregelen eenvoudiger, zodat onze leden meer tijd overhouden voor lastige schuldvraagstukken en voor de begeleiding van hulpvragers. Met de ondertekening toont Tinka haar vertrouwen in de kwaliteit van het werk van de NVVK-leden. Daar zijn we blij mee.’ 

Problematische schulden voorkomen

‘Tinka’s doel is het bieden van betaalopties die verantwoord zijn en die het risico van de consument op betaalachterstanden tot een minimum reduceren. Daar zetten we sterk op in. Zo ondertekende Tinka al - als eerste – het door BNN/VARA gepresenteerde Schuldeisers Manifest,’ zegt CEO Charly Toni van Tinka. ‘Wij vinden het belangrijk dat de consument weet of een krediet bij hem past. Niet voor niets waren wij de eerste in onze markt met een eigen kredietcontrole en acceptatienormen die nadrukkelijk verder gaan de wettelijke verplichting. Als er dan tóch betalingsproblemen of achterstanden ontstaan, proberen we die altijd samen met de klant op te lossen. Onze nieuwe afspraak met de NVVK past uitstekend bij onze visie op hoe we in geval van problematische schulden met onze klanten om willen gaan. Tinka ondersteunt van harte de principes uit het NVVK-convenant en sluit zich daar dan ook graag bij aan’, aldus Charly Toni.

Meer informatie over het convenant

Alleen voor leden: meer informatie over het convenant met Tinka vind je in de Kennisbank.