Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentvriendelijk incasseren met het NVVK Arrangement

Infomedics sluit aan bij Collectief Schuldregelen en Schuldenknooppunt

Consumentvriendelijk incasseren met het NVVK Arrangement

6 oktober 2021

Infomedics verzorgt facturering en debiteurenbeheer voor de eerstelijns zorg. Sociaal en consumentvriendelijk incasseren is daarvoor een must. Daarom omarmt het bedrijf nu ook Collectief Schuldregelen en gaat het via het Schuldenknooppunt communiceren.

‘Ik denk dat er weinig Nederlanders zijn die nog nooit een rekening van ons ontvangen hebben. Als het niet voor de tandarts is, dan wel voor de fysiotherapeut’, zegt Chantal Ricke, manager Operations bij Infomedics. Haar collega, CFO Hendrik Jan de Bruijn, vertelt dat Infomedics voor zo’n 7.500 zorgaanbieders werkt: tandartsen, paramedici, GGZ-instellingen, opticiëns, apotheken en zelfstandige behandelcentra. In een aantal van die sectoren is Infomedics een kleinere speler, maar bij mondzorg heeft het bedrijf een groot marktaandeel. ‘Wij zorgen ervoor dat behandelaars hun geld krijgen. We factureren en regelen de afhandeling bij de zorgverzekeraar en de consument. En als iemand niet betaalt, kunnen we ook dat traject overnemen. Zo houdt de behandelaar een goede relatie met de cliënt.’

Sociaal verantwoord incasseren

Infomedics hecht dan ook veel waarde aan consumentvriendelijk incasseren. De Bruijn: ‘Zorgaanbieders willen dat de mensen die ze behandelen een prettige ervaring hebben met ons. Als die ervaring onprettig zou zijn, krijgen ze er juist een zorg bij.’ Het bedrijf heeft dan ook sinds 2018 het keurmerk Sociaal Verantwoord Incasseren. Ricke noemt het ouderwetse incasseren met harde hand niet meer van deze tijd. ‘Wij willen ook incasseren, want de zorgaanbieder heeft recht op de betaling van de behandeling. Maar wel op een maatschappelijk verantwoorde manier. Consumenten kunnen hun rekening in maximaal 8 termijnen voldoen. Ze kunnen dat bij ons ook zonder tussenkomst van een medewerker online regelen. Dat neemt voor sommigen toch een drempel weg. Ook kosteloos uitstel kunnen ze zelf online regelen. Van al deze mogelijkheden wordt veel gebruik gemaakt. We blijven er steeds kritisch naar kijken: is het voor iedereen toegankelijk, kunnen we het nog makkelijker maken?’

Ook Collectief Schuldregelen ontzorgt

Bij Infomedics zien ze Collectief Schuldregelen als een verlengstuk van consumentvriendelijk incasseren. Schulden regelen is normaal gesproken een stroperig proces. Het kan wel tot 9 maanden duren voor er uitsluitsel is en een consument weet waar hij aan toe is. Dat geeft veel stress. Met Collectief Schuldregelen gaat dat sneller. Iemand met schulden heeft niet meer met zoveel verschillende schuldeisers te maken, maar kan met een saneringskrediet alle schuldenproblemen ineens oplossen.

Een efficiënter proces

Collectief Schuldregelen zorgt ook voor efficiëntie, zeker in combinatie met het Schuldenknooppunt. ‘Omdat we zoveel rekeningen versturen, krijgen we ook vaak te maken met betaalachterstanden, zegt Ricke. ‘Volgens mij staan we bij elke Kredietbank wel in de top 10 van schuldeisers. Daarom willen we het regelen van schulden graag vereenvoudigen.’ Infomedics krijgt nu per zorgconsument een verzoek en daar wordt veel over gecorrespondeerd. Eerst een inventarisatie, vervolgens een voorstel en eventueel een heroverweging. Soms loopt een regeling stuk en gaat iemand de Wnsp in. Dan begint het hele proces opnieuw. Collectief Schuldregelen versnelt het proces door met lijsten te werken via het Schuldenknooppunt en doordat schuldeisers vooraf al een akkoord geven.

Goede contacten

Op dit moment staat Infomedics op het punt om Collectief Schuldregelen echt in de praktijk te gaan brengen. Om te beginnen gaan een grote en kleine organisatie binnenkort lijsten aanleveren. Hoe is het contact met de NVVK tot nu toe verlopen? Daar heeft Ricke een grappig verhaal over. Ze had al een mail van de NVVK over Collectief Schuldregelen gekregen, maar reageerde niet direct omdat ze druk was met iets anders. ‘Daarna kreeg ik nog een bericht: accountmanager Nynke Andringa had haar tandarts gevraagd om ons op Collectief Schuldregelen te attenderen. Ze zou de tandarts trakteren als wij voor 1 juli contact opnamen. Laat ik nou 30 juni bellen! Daarna hebben de accountmanagers hier een presentatie en meer uitleg gegeven en hebben we de werkafspraken ondertekend.’

Meedenken

Infomedics gaat ook aansluiten bij het Schuldenknooppunt. Daar moeten alleen nog wat juridische zaken voor geregeld worden. Ricke heeft begrepen dat het Schuldenknooppunt helpt bij de communicatie met bewindvoerders. Daar krijgt het bedrijf steeds meer mee te maken: veel beschikkingen om adresseringen aan te passen en verzoeken tot regelingen. Verder staat Infomedics open voor andere initiatieven die voor zorgconsumenten en zorgaanbieders interessant zijn. Ricke: ‘Omdat we zoveel volume draaien hebben we aardig wat expertise opgebouwd en we denken graag met de NVVK en Schuldenlab mee over nieuwe projecten. Volgens De Bruijn is het goed als organisaties de handen ineenslaan: ‘Schulden zijn niet altijd te voorkomen, maar iedereen moet proberen de problemen in elk geval niet groter te maken.’