'Als kleine gemeente sta je niet meer alleen'
Zevenaar wordt lid van NVVK en omarmt Arrangement
Janine Boersma werkt al een kwart eeuw voor de gemeente Zevenaar. Vorig jaar verruilde ze haar functie als klantmanager schuldhulpverlening voor die van beleidsambtenaar Inkomen, Armoede en Schuldhulpverlening. Ze legde contact met het NVVK Serviceteam, en richtte vervolgens de schuldhulp in Zevenaar opnieuw in.
'In Zevenaar deden we wat we moesten doen, maar toch kregen de ontwikkelingen in de schuldhulpverlening lange tijd niet de aandacht die ze moesten hebben’ vertelt Janine. 'Als ik NVVK-congressen bezocht zag ik wat er allemaal mogelijk was. Daar wilde ik ook naartoe met onze schuldhulp.'
Janine Boersma
Visie op schuldhulpverlening
Janine vond dat Zevenaar als gemeente nog vooruitstrevender kon zijn op gebied van schuldhulpverlening. 'Zevenaar telt 46.000 inwoners. We zien hier nog geen stijgende vraag naar ons werk', zegt ze. 'Maar als je niet outreachend bent, zul je ook geen toename van de hulpvraag zien', zegt haar collega Martin van Plateringen. Hij is verantwoordelijk voor het minimabeleid in Zevenaar, en werkt veel samen met Janine.
Zevenaar probeert daarom binnen het sociaal domein veel lijntjes te leggen om zo integraal te kunnen werken. 'Ik bezoek bijvoorbeeld samen met de beleidsmedewerker onderwijs basisscholen, vraag daar wat zij tegenkomen op armoede-gebied, en ik werk aan contact tussen het maatschappelijk werk en de scholen', vertelt Janine.
Om de schuldhulpverlening op een hoger niveau te brengen nam ze een poosje geleden deel aan een online meeting over het NVVK Arrangement. 'Daar leverde ook NVVK-accountmanager Nico Wuarbanaran een bijdrage aan. Ik kende hem omdat hij hier een poosje teamleider was. We hebben met hem de vroegsignalering in Zevenaar opgezet.'
Zelfscan uitgevoerd
De meeting maakte Janine enthousiast. Ze voerde een zelfscan uit met het oog op een toekomstig lidmaatschap van Zevenaar van de NVVK. De uitslag leerde haar dat er werk aan de winkel was: onder andere de ondertekening van het convenant Lokale Overheid, aansluiten op het Schuldenknooppunt en op het landelijke Waarborgfonds saneringskredieten. 'We zijn nu bezig onze werkprocessen op te tekenen. We werken ook al samen met Geldfit en binnenkort sluiten we aan bij Schuldhulpmaatje', vertelt Janine enthousiast.
Professioneler en efficiënter
Tijdens het proces krijgt ze ondersteuning van het NVVK Serviceteam. Yaacoub Abassi is haar vaste gesprekspartner, bij wie ze altijd terecht kan als ze vragen heeft. 'De beweging die we inzetten maakt ons professioneler en efficiënter', merkt Janine. 'De NVVK helpt ons om de kwaliteit te borgen.' Vernieuwen vraagt ook een cultuurverandering, merkt ze. Zevenaar zet vaker saneringskredieten in, in plaats van schuldbemiddelingen. Dat was iets waar Janine wel aan moest wennen.
Saneren is geen cadeautje
'Ik was zelf altijd iemand die per traject keek: hoeveel kan ik er nog uithalen? Bij een schuldbemiddeling bemiddel je tussen schuldenaar en schuldeiser. Vaak moet je dan ook op gedrag sturen. Een schuldsanering is geen cadeautje. Je moet de mensen stimuleren om echt uit de schulden te komen. Ik had een Marokkaanse cliënt met een uitkering, hij wilde zelf graag andere mensen helpen als tolk. Uiteindelijk heeft hij daar een baan in gevonden. Dat is heel mooi, als je ze ziet groeien.'
Ondertussen neemt Janine ook haar gemeenteraad mee in de ontwikkeling van haar afdeling. 'Binnenkort maak ik een video waarin ik de raadsleden informeer. Ik wil graag dat zij weten wat er allemaal mogelijk is en waar we naar toe werken. Ik vind het een fijn gevoel dat ik geen nieuwe ontwikkelingen mis, omdat ik via de NVVK alles kan volgen. Als kleine gemeente sta je niet meer alleen.'
Ambitieuze visie
NVVK-accountmanager Yaacoub Abassi kijkt met voldoening terug op zijn rol bij het proces in Zevenaar. 'Mooi om te zien hoe de gemeente zich inzet voor vernieuwing en verbetering van de schuldhulpverlening. Het is positief dat ze de NVVK hebben omarmd en lid willen worden, aangezien ze een ambitieuze visie hebben op ons werk.'
Yaacoub Abassi
'Het feit dat de gemeente gebruik maakt van het NVVK Serviceteam en mijn hulp waardeert, is voor mij een indicatie dat mijn rol van meerwaarde kan zijn. Ik weet niet altijd op alle vragen antwoord te geven, maar ik weet uiteindelijk wel de juiste personen of antwoorden te vinden', blikt Abassi terug.
Actief en vooruitstrevend
De gemeente zette in op een echte cultuurverandering, merkte hij. 'Het feit dat ze vaker saneringskredieten gebruiken in plaats van schuldbemiddeling is een mooie verandering. Zevenaar is als kleine gemeente actief en vooruitstrevend bezig om met alle ontwikkelingen binnen schuldhulpverlening mee te gaan.'
Ook moderniseren? Neem contact op
Wil jij in jouw gemeente ook de schuldhulpverlening moderniseren? Neem contact op met het NVVK Serviceteam.