Overslaan en naar de inhoud gaan

Adresboek opschonen – het werkt!

Rotterdam verkort doorlooptijd naar 80 dagen

Adresboek opschonen – het werkt!

29 september 2023

Sneller tot een schuldregeling komen zit ‘m soms in eenvoudige zaken. Zoals: de juiste persoon aanschrijven bij een schuldeiser. Kredietbank Rotterdam bracht daarom de 30.000 schuldeisers in hun adressysteem terug tot 400 actieve relaties. ‘Dat voorkomt veel tijdverlies, zeker bij saldo-opgaves.’

Erwin Dietz, teamleider bij Kredietbank Rotterdam kan wel verklaren waarom er zoveel schuldeisers in de adressendatabase van Allegro stonden. ‘Lange tijd kon iedereen zomaar relaties invoeren, zonder duidelijke sturing. Zo stond ABN AMRO wel 60 keer in het systeem.’

Als je in eerste instantie bijvoorbeeld het ABN AMRO-kantoor in Heerlen aanschrijft, maak je je volgens Dietz volledig afhankelijk van de professionaliteit daar. ‘Dan denkt iemand: wat moet ik daarmee? Dan ben je weken aan het wachten voordat het wordt doorgestuurd aan het juiste kantoor. Als het überhaupt al wordt doorgestuurd.’

Direct goed inregelen

Begin 2021 bood Allegro meer mogelijkheden om organisaties duidelijker te definiëren en om schuldeisers te verdelen in primaire schuldeiser, incassobureau of deurwaarder. Dat was voor de Kredietbank aanleiding om het bestand op te schonen. Dietz: ‘We wilden het direct goed doen. Dus deden we eerst een vooronderzoek: welke schuldeisers staan er in onze aanvragen? Het bleek meestal om 1 organisatie of contactpersoon te gaan. Vaak bij een centrale afdeling Bijzonder beheer.’

Dietz besloot niet de bestaande lijst te filteren, maar het radicaler aan te pakken. ‘Met een script gooiden we alle schuldeisers uit de relatietabel. Daarna hebben we de 400 actieve schuldeisers toegevoegd. En direct gecontroleerd of e-mailadressen en overige gegevens klopten. Dat deden we handmatig, met 2 man in een weekend. Want je wilt het niet tussen het gewone werk door doen.’

Bijdrage aan kortere doorlooptijden

Het was volgens Dietz een aardige klus, maar met een groot voordeel: ‘Medewerkers kunnen nu precies de juiste schuldeiser selecteren en mailen. Dat is een van de factoren waardoor we de doorlooptijd van 120 dagen hebben kunnen terugbrengen naar 80 dagen vorig jaar.’

Dietz benadrukt dat de operatie bijna vlekkeloos verliep. ‘We gooiden alle schuldeisers die al twee jaar niet in onze schuldregelingen voorkwamen eruit. In een handjevol gevallen was dat niet terecht. Dat is dan een kwestie van een nieuwe relatie aanmaken. De afdeling financiële administratie controleert dat nu, waarna een functioneel beheerder de relaties toevoegt. Die werkwijze houdt de lijst zuiver.’

Voorbereiding nodig

Een goede voorbereiding was het halve werk. ‘We huren ICT-expertise voor advisering over Allegro. Op basis van dat advies weten we wat we in het systeem makkelijk zelf kunnen organiseren en waar een ontwikkelverzoek voor nodig is, omdat het meer tijd en expertise vraagt. In dit geval konden we het zelf organiseren en hebben we gekozen voor deze constructie. Het bleek sneller om in 1 keer alles te verwijderen dan de bestaande lijst te filteren.’

Overlap met Schuldenknooppunt

Kredietbank Rotterdam heeft te maken met ongeveer 20 partijen die communiceren via het Schuldenknooppunt. Hoe werkt het dan? ‘Dan maken we een nieuwe relatie aan met ‘Schuldenknooppunt’ erachter. Zodat we hier weten hoe je die partij kan selecteren. Maar er is wel overlap. Bij lopende schuldregelingen moeten we een partij ook tussentijds kunnen informeren. Het is een kwestie van discipline om de dubbele relatie te verwijderen na afloop van de schuldregeling.’ Sowieso kijkt de Kredietbank elk half jaar welke schuldeisers nog actief zijn en welke adressen moeten worden opgeschoond of aangepast.

Aanrader

Dietz staat ervoor open om andere gemeenten meer uitleg te geven over het hoe en waarom van de Rotterdamse opschoonactie. Dan kunnen ze zelf nagaan of het in hun situatie past. ‘Aansluiting op het Schuldenknooppunt is bijvoorbeeld een mooie aanleiding om je bestanden te zuiveren.’ Hij kan het iedereen aanraden. ‘Het is een flinke klus, maar het voorkomt veel tijdverlies, zeker bij saldo-opgaves.’

Modern schuldregelen doe je met het NVVK-arrangement

Het Schuldenknooppunt is een van de onderdelen uit het NVVK-arrangement. Daarnaast bestaat het uit saneringskredieten en convenanten met schuldeisers. Met dit arrangement versnel je het schuldregelen en bied je hulpvragers sneller schuldenrust. Meer weten of je aansluiten? Neem contact op met een van de accountmanagers van het NVVK-Serviceteam.