Bureau heeft info nodig voor afhandelen verwijderverzoeken
BKR zoekt contactgegevens deelnemers Centraal Krediet Informatiesysteem CKI
Een toenemend aantal consumenten en belangenorganisaties meldt zich bij BKR met verzoeken om registraties te verwijderen. De verzoekgolf komt voort uit een rechterlijke uitspraak die BKR verplicht zelf verwijderverzoeken in behandeling te nemen. BKR heeft echter informatie nodig van deelnemers aan het CKI om een beslissing te nemen.
In een brief roept BKR deelnemers aan het CKI op om contactgegevens te delen, zodat het bureau weet waar het heen moet met verwijderverzoeken. 'Wij ontvangen graag van u de contactgegevens van de persoon of afdeling (bij voorkeur een algemeen contactadres) aan wie wij ons informatieverzoek kunnen richten. U kunt deze informatie sturen aan verzoek@bkr.nl. Vanaf dit e-mailadres zullen wij ook contact met u opnemen wanneer het gaat om verwijderverzoeken', aldus BKR.
Maximaal 10 dagen voor informatie en advies
Het bureau vraagt deelnemers aan het CKI om binnen 10 dagen te reageren op verzoeken om informatie ten behoeve van verwijderverzoeken. Behalve informatie wil BKR ook een advies ontvangen over het verwijderverzoek. Het bureau zelf neemt binnen 5 dagen na ontvangst van de informatie een besluit. Wanneer het voorgenomen besluit afwijkt van wat de deelnemer adviseert, legt BKR daarover eerst contact met de deelnemer.
Verwijderprocedure in 4 stappen
Lees hier meer over de nieuwe verwijderprocedure die BKR ontwikkelde na de rechterlijke uitspraak (alleen voor NVVK-leden)
Deze brief over de verwijderverzoeken stuurde BKR aan alle CKI-deelnemers (alleen voor NVVK-leden)