Nieuwe NVVK-podcast ‘Renate reist rond’
Op je handen zitten, soms is dat de beste hulp die je kunt geven
‘Wanneer zou jij hier tevreden naar buiten lopen?’ Die vraag stellen hulpverleners van Stadsring Amersfoort tegenwoordig aan jonge hulpvragers. Sinds 1 juli is de schuldhulpaanpak bij jongeren zo ingericht dat zij zelf zo veel mogelijk de regie hebben in het traject. Dat leidt tot betere resultaten, vertelt directeur Dick van Maanen aan NVVK-voorzitter Renate Richters in de nieuwe podcast ‘Renate reist rond’.
In plaats van de gebruikelijke standaardinterventies op te leggen, staan nu bij Stadsring de vraag en het doel van de jongere zelf centraal. ‘We zijn al vier jaar bezig de hele dienstverlening vanuit het concept van stress-sensitieve dienstverlening op te zetten’, vertelt Dick van Maanen in de podcast. ‘We luisteren heel goed naar iemand en signaleren de stress die iemand vaak heeft wanneer er financiële problemen zijn. Daar is iedereen bij Stadsring ook op getraind en daar bouwen we onze processen op.’
Nieuwe podcast 'Renate reist rond'Wat maakt financiële hulpverlening effectief? Wat werkt om het aantal mensen met problematische schulden (op dit moment zo’n 726.000) naar beneden te krijgen? Onze nieuwe voorzitter Renate Richters zoekt dat uit in de podcast ‘Renate reist rond’, waarin ze door heel Nederland hulpverleners opzoekt en spreekt. |
Iemand 'zelf stappen laten zetten'
Ook programmamanager Jannie van den Berg van Geldfit Zakelijk zit in deze eerste podcast-aflevering aan tafel met de nieuwe NVVK-voorzitter. Zij herkent dat het een andere aanpak vraagt om jongeren met problematische schulden te bereiken en vast te houden, ‘anders dan bij bijvoorbeeld gezinnen’.
Waar zit nog meer een sleutel tot succes, wil Renate van Dick van Maanen weten. 'De grootste uitdaging is om op een andere manier te kijken naar die jongere met financiële problemen', reageert hij. 'Om op je handen te gaan zitten en iemand zelf stappen te laten zetten.'
'Als je iemand eigenaarschap kunt geven aan het plan om weer schuldenvrij te worden, blijkt dit veel succesvoller. Dat vraagt rust, dat vraagt aandacht en de grootste uitdaging is natuurlijk het vertrouwen krijgen. Stadsring is een onafhankelijke stichting, maar we worden toch gezien als verlengstuk van de overheid.’
Succesvolle, vernieuwende manieren
In de gesprekken die Renate Richters in de podcast heeft, zoekt zij onder andere naar succesvolle, vernieuwende manieren van schuldhulpverlening. Stadsring Amersfoort pakte de 'basisdienstverlening' voortvarend op en reorganiseerde het werkproces.
Van Maanen: ‘We hebben twee teams. Eén team start direct met schuldregelen. Dat gebeurt niet meer vanuit de inzet om eerst te stabiliseren en dan schulden te regelen maar, waar dat kan, proberen we dat gelijktijdig te doen. Dus: zo snel mogelijk starten met die schuldregeling. De risico's die je dan hebt, bijvoorbeeld doordat schuldeisers zich later melden dan we hadden gehoopt, dekken we af via een intern fonds. We merken dat we daardoor gewoon veel sneller aan de slag kunnen.’
Een 5 voor schuldhulp aan ondernemers...
In het gesprek met Jannie van den Berg van Geldfit Zakelijk blijkt dat Van den Berg een 5 geeft voor de lokale schuldhulp aan ondernemers. Waarom dit lage cijfer? Van den Berg ziet nog teveel mis gaan. ‘Bij onze bellijn horen we dat ondernemers vanuit sommige gemeenten nog steeds meekrijgen: je moet eerst je bedrijf beëinidgen voordat je bij de schuldhulpverlening terecht kunt. Maar ondernemers willen graag eerst de vraag horen: wil je door met je bedrijf. Wat wil jij? Dus ook hier begint het met een gesprek, net als bij de hulp aan jongeren.’
De ervaring leert, vertelt Van den Berg, dat ondernemers met betalingsachterstanden en schulden het beste geholpen zijn met een laagdrempelige aanpak. Dat bewijst de bellijn van Geldfit Zakelijk. ‘Gemiddeld duurt het vijf jaar voordat de ondernemer een eerste stap zet om geholpen te worden. Dan bellen ze ons en vertellen ze hun verhaal.'
'Waar wij bij Geldfit heel blij van worden is als we zo’n ondernemer in contact kunnen brengen met zijn gemeente. En dat die gemeente dan eerst goed uitzoekt wat in dit geval de best passende dienstverlening is. Dat kan heel breed zijn. Bijvoorbeeld contact leggen met een boekhouder uit de buurt die helpt om de boekhouding op orde te brengen. Want de eigen boekhouder is vaak al helemaal uit beeld, want die hebben ze al heel lang niet betaald.’