Nieuwe naam voor 'wanbetalersregeling'
Mensen met betaalachterstanden moet je niet stigmatiseren, vindt het CAK
De 'regeling betalingsachterstand zorgpremie', zo heet voortaan de regeling van het CAK waar zorgverzekeraars mensen voor aanmelden die hun zorgverzekering tenminste zes maanden niet betaald hebben. 'Vaak gaat het om mensen die wel willen, maar echt niet kunnen betalen', zo motiveert het CAK deze beslissing. 'De nieuwe naam is neutraler'.
De beleidswijziging is van belang voor alle organisaties die hulpvragers informeren over betalingsproblemen. Zij hebben tot 1 januari 2025 de tijd om hun gedrukte voorlichtingsmateriaal en online teksten aan te passen. De nieuwe naam gaat in 2025 in.
Waarom een nieuwe naam?
'Uit onderzoek onder burgers is gebleken dat de naam wanbetaler stigmatiseert. De term wanbetaler doet namelijk geen recht aan de situatie waarin het grootste deel van burgers in de regeling zich bevindt. Vaak gaat het om mensen die wel willen, maar echt niet kunnen betalen. Het CAK heeft, op basis van gebruikersonderzoeken, het initiatief genomen om de naam aan te passen. De nieuwe naam is een neutralere naam, die niet slaat op de persoon, maar op de feitelijke situatie zoals die is. Dit traject is in overleg gegaan met het ministerie van VWS en de zorgverzekeraars', schrijft het CAK.
Aanpassing start vanaf oktober
Vanaf 1 oktober hanteren het CAK, de zorgverzekeraars, het ministerie van VWS en de zorgverzekeringslijn de omschrijving 'regeling betalingsachterstand zorgpremie (voorheen regeling wanbetalers)'. Uiterlijk 1 januari schakelen alle partijen over op de nieuwe naam voor deze regeling.