Overslaan en naar de inhoud gaan

‘AI kan je werk beter en efficiënter maken’

Wahbe Rezek spreekt tijdens studiedag NVVK over kunstmatige intelligentie

‘AI kan je werk beter en efficiënter maken’

5 september 2024

Stel, je administratie na een cliëntgesprek duurt niet meer 25, maar 5 minuten. Minder rompslomp, en dus méér tijd één-op-één. Kunstmatige intelligentie (AI) maakt dit (en meer) mogelijk. Tijdens de NVVK studie- en praktijkdag op 14 november vertelt expert Wahbe Rezek hoe AI je kan helpen.

De studie- en praktijkdag op 14 november in 's-Hertogenbosch staat in het teken van het optimaliseren van de basisdienstverlening: Hulpvrager in beeld, basis op orde. Kunstmatige intelligentie kan een belangrijke rol spelen bij je werk als financieel hulpverlener. Dat weet AI-kenner, consultant en trainer Wahbe Rezek als geen ander. 

Voordelen 

Als podiumspreker geeft hij in het ochtendprogramma een introductie over wat kunstmatige intelligentie inhoudt en op welke manier het ingezet kan worden. “AI kan helpen om werkprocessen te verbeteren en efficiënter te maken, ook voor financiële hulpverleners,” legt hij uit. “Het zal ons werk onvermijdelijk veranderen.” 

Juist omdat financiële hulpverlening complex is en vereist dat je goed kunt omgaan met bijvoorbeeld stressvolle situaties en verschillende culturen, is een persoonlijke benadering belangrijk. “AI kan helpen om de administratieve last te verlichten, zodat er meer tijd overblijft voor die persoonlijke begeleiding”, aldus Rezek. “Mensen zijn vaak nieuwsgierig naar de risico’s en gevaren. Het is essentieel dat we deze goed begrijpen, maar het is ook belangrijk dat we leren hoe we de technologie in ons voordeel kunnen gebruiken.” 

Enorme mogelijkheden 

Rezek bespreekt AI-tools, zoals ChatGPT en Copilot, en laat aan de hand van voorbeelden zien hoe je als financieel hulpverlener gebruik kunt maken van AI.  

Hij noemt een paar mogelijkheden: “Denk aan het laten maken van de transcriptie van een gesprek en die tekst vervolgens om laten zetten in een gestructureerd verslag volgens een vaste template. Of aan het persoonlijker maken van brieven of andere communicatie: door de taal of de stijl aan te passen of simpeler te schrijven, past de tekst beter bij de ontvanger of doelgroep. Ook kun je AI grote documenten laten analyseren en hier een samenvatting van laten maken. Je kunt brainstormen over nieuwe ideeën, scenario's schetsen, chatbots maken die vragen beantwoorden over documenten. De mogelijkheden zijn enorm.” 

Rezek werkte oorspronkelijk in de IT-sector en raakte enthousiast over AI in 2019. “AI biedt zó veel potentieel, het veranderde mijn kijk op technologie volledig.” Sinds 2022 heeft hij een eigen bedrijf voor advies, workshops en trainingen op het gebied van AI en inmiddels is hij een veelgevraagd spreker en trainer. 

Basisdienstverlening 

De studie- en praktijkdag op 14 november duurt van 9.00 tot 17.00 uur. Na de keynote-presentatie van Wahbe Rezek volgen inspirerende workshops en werkbezoeken die helpen om de basisdienstverlening nog beter in te vullen. Het doel van de basisdienstverlening - schuldhulp van hoge kwaliteit in heel Nederland - komt hierdoor steeds dichterbij.  

De workshops gaan over preventie, hulpverlening, nazorg en begeleiding. Een paar voorbeelden:  

  • Voorkomen dat mensen met een licht verstandelijke beperking door criminelen als geldezel worden ingezet. 

  • Ervaren hoe het is om in armoede te leven door deel te nemen aan de Poverty Escape. 

  • Bewind aanvragen via het college van B&W als een inwoner niet meewerkt om huisuitzetting of afsluiting te voorkomen. 

  • Praktische tips om onrechtmatige vorderingen aan te pakken. 

  • Eerder starten met een schuldregeling: zo verkort je de doorlooptijd flink. 

  • Lessen over preventie en vroegsignalering uit het programma Eerder uit de schulden. 

Ook Rezek verzorgt een workshop, zodat je al je vragen over AI kunt stellen. 

Kortom, een dag vol inspiratie en lessen waar je echt iets aan gaat hebben in je werk! Mis het niet en meld je aan via deze link.