Incassospecialist Calvin Ceder geeft op studiedag NVVK workshop over spookschulden
‘De consument wordt vaak niet geloofd’
Vorderingen die niet rechtsgeldig zijn en waar een hulpvrager toch voor op lijkt te moeten draaien. Dat voorkom je met een goede controle van de schuldenlijst. Het levert vaak oneigenlijke incassokosten, onterechte rentes en soms ook verjaring op. Calvin Ceder van Anti Incasso geeft er tijdens de NVVK studie- en praktijkdag op 14 november een workshop over. Meld je aan!
Onterecht opgeëiste vorderingen kunnen een enorme impact hebben op huishoudens. Al voordat Calvin Ceder in 2012 Anti Incasso oprichtte, zag hij in zijn omgeving dat mensen soms onterecht onder druk werden gezet om te betalen, en niet wisten wat ze daarmee aan moesten.
Calvin Ceder
'Ik zag zelfs hoe een schuld van 50 euro opliep naar 1200 euro door malafide incassopraktijken. Mensen wisten niet wat de regels waren, liepen tegen een taalbarrière aan of dachten dat een incassobureau dezelfde status heeft als een overheidsorgaan.'
Met Anti Incasso wil hij verschil maken. 'Als wij op tijd een vordering controleren, kunnen we niet alleen voorkomen dat iemand in de schulden komt, maar kunnen we ook onrechtmatige vorderingen tegengaan. Die benadelen namelijk niet alleen de hulpvrager, maar ook andere schuldeisers.'
Bedrijven op de vingers getikt
Bij onterechte vorderingen kan het gaan om oneigenlijke incassokosten, te hoge rentes of schulden die al verjaard zijn. 'En soms geven mensen aan: ik héb wel schulden, maar niet deze schuld.'
Anti Incasso heeft de afgelopen jaren al diverse bedrijven op de vingers getikt die de wettelijke verplichtingen niet nakwamen. 'Ze eisen wel van de consument dat die betaalt, maar houden zich zelf niet aan wettelijke afspraken, zoals de informatieplicht en de bedenktijd voor consumenten.'
De consument heeft dikwijls het nakijken. 'Die wordt vaak niet geloofd', ziet Ceder regelmatig. 'En hij kan zich moeilijk wapenen tegen een groot bedrijf met zijn juridische apparaten.'
Meedoen aan de workshop met Calvin Ceder op onze NVVK Studiedag op 14 november? Geef je hier op.
Omgekeerde bewijslast
Meestal gaat het om schuldeisers waar consumenten een lening of een afbetalingsregeling mee zijn aangegaan, waardoor ze een BKR-registratie krijgen. 'Met soms maar twee klikken op de knop kunnen mensen een lening aangaan. Maar checken bedrijven wel voldoende of ze kredietwaardig zijn?'
Ceder haalt het voorbeeld aan van een cliënt die een afbetalingsregeling had met een bank: 'Ze was in de veronderstelling dat ze alles had afbetaald, maar ze bleek één termijn gemist te hebben. Daardoor liep de schuld op van 5.000 naar 7.500 euro. Wij betwistten die vordering, het bedrijf beweerde dat het kwam door een systeemfout.'
Ook hadden ze onlangs te maken met een verjaarde schuld. 'Die man had allang betaald. Maar de schuld werd wel alsnog opgeëist. Die man zat dus ineens met omgekeerde bewijslast.'
Dit soort fouten komen volgens Ceder vaak voor bij bedrijven die oude vorderingen overkopen. 'Op zich is daar niets mis mee, maar de kosten moeten wel terecht zijn.'
Anti Incasso zet zich in voor de consument, maar als bedrijven niet meewerken zorgt Anti Incasso voor een sterk dossier, 'zodat we bij een eventuele rechtszaak sterk staan.'
Verhoging als verdienmodel
De incassomarkt is beweeglijk, merkt hij. 'Consumenten ondernemen vaker actie. Bovendien worden soms grote zaken behandeld en doen rechters vaker harde uitspraken over het gedrag van bedrijven. Tegelijkertijd willen ook steeds meer bedrijven zelf op zoek naar een oplossing.'
Dat de overheid meer mag verhogen dan bedrijven, vindt hij ‘inhumaan’. 'Neem een verkeersboete: een verhoging is bedoeld om mensen aan te sporen om te betalen, maar het bedrag kan zomaar drie keer zo hoog worden. Daarmee is het een verdienmodel geworden.'
Het liefst wil hij dat er een orgaan komt dat actief toeziet op het inningsgedrag en de inningsmoraal van overheden en bedrijven. Want nu moet de consument voor zichzelf opkomen. 'In veel gevallen denkt die dan: laat maar. Maar als je kunt bewijzen dat de overheid niet netjes gehandeld heeft, moet je die op de vingers kunnen tikken.'
Bewustwording over kopen op afbetaling
Naar spookschulden wordt nog te individueel gekeken, vindt Ceder. 'Als een bedrijf bij één persoon 300 euro te veel vordert, zien we dat als individueel probleem. Maar als dat gebeurt bij een grote groep mensen, is het een maatschappelijk probleem.'
Het is daarom van belang dat er nog meer bewustwording op gang komt over wat het bijvoorbeeld betekent als je op afbetaling koopt. 'En het moet normaal worden om over geld en over schulden te praten, het liefst al op school.'
Ook vindt hij dat kritisch gekeken moet worden naar beweringen die bedrijven doen over hun maatschappelijke inzet. 'Soms investeren ze alleen in projecten om hun 'karma' te zuiveren. Terwijl deze bedrijven ontzettend veel geld hebben verdiend door zich niet aan de wet te houden en de consument te benadelen.'
Convenanten beschermen mensen
Wie in de schulden zit heeft altijd recht op een tweede kans, onderstreept hij. 'Mensen komen om verschillende redenen in de schulden. Het kan iedereen overkomen. Begeleiding en controle op onterechte vorderingen kunnen ervoor zorgen dat mensen niet nog dieper in de problemen komen. Gelukkig worden er steeds meer convenanten gesloten. Daarmee is de sector goed op weg, want die zorgen ervoor dat mensen beter worden beschermd.'
Workshop op onze studiedag
Calvin Ceder is op onze studiedag 'Hulpvrager in beeld, basis op orde'. Wil je deelnemen aan een workshop met hem?
Geef je dan hier op en kies voor de workshop met Calvin Ceder