NVVK stimuleert inzet Kennisgeving
‘We zien dat het werkt: klanten blijven beter betrokken bij het proces’
De Kennisgeving, ook bekend als de Pauzeknop, is een effectief en simpel instrument om bij een hulpvrager snel schuldenrust te creëren. Toch gebruiken nog maar relatief weinig schuldhulpverleners deze Pauzeknop, ondanks dat het instrument al een paar jaar onderdeel van de convenantafspraken is. ‘Het gebruik van de Pauzeknop levert ons tijd op.’
Sinds 2022 zet Kredietbank Limburg (KBL) de Kennisgeving breed in en dat heeft aanzienlijk effect gehad, vertelt Michelle Feron, casemanager bij KBL die voor diverse Limburgse gemeenten de schuldhulp uitvoert. ‘Al vóór 2022 gebruikten sommige collega’s de Kennisgeving, maar niet iedereen. Bij de afdelingen waar dat gebeurde, zag je de positieve impact ervan. Dus is besloten bij alle schuldhulptrajecten de Kennisgeving standaard in te zetten vanuit de gedachte dat we stress-sensitief werken en mensen zo snel mogelijk schuldverlichting willen bieden. Daar komt bij dat in het kader van de verplichte vroegsignalering het versturen van een Kennisgeving simpelweg onderdeel is van de afspraken binnen schuldhulpverlening.’
Michelle Feron
Hoe werkt de Kennisgeving (of Pauzeknop)?De Kennisgeving, ook bekend als de Pauzeknop, is een bericht (per brief, e-mail of via het Schuldenknooppunt) dat financieel hulpverleners aan schuldeisers, incassobureaus en deurwaarders sturen om te vertellen dat hun klant is gestart met een schuldhulpverleningstraject. De Kennisgeving, die standaard is opgenomen in de convenantafspraken met schuldeisers, geldt voor een bepaalde tijd (vier tot acht maanden). Ze wordt verstuurd aan het begin van een stabilisatieperiode. Het versturen van de Kennisgeving betekent:
In onze Kennisbank staat onder de button Stabilisatie een ‘model Kennisgeving’ dat alleen maar ingevuld en ondertekend hoeft te worden. Het gebruik van dit format draagt bij aan eenduidigheid en herkenbaarheid van de Kennisgeving voor schuldeisers. Ontdek tijdens onze Expeditie Slim schuldregelen hoe de Kennisgeving werkt |
Nieuwe organisatorische aanpak
Het standaard naar schuldeisers sturen van een Kennisgeving bij de start van een schuldhulptraject, vraagt wel wat van financieel hulpverleners, volgens Michelle. ‘Niet voor niets wordt de Kennisgeving nog lang niet overal gebruikt. Het vraagt een nieuwe organisatorische aanpak als je start met een klant. Ook is het nodig om op een andere manier te kijken naar de klant.’
Wil je dat ‘op een andere manier kijken naar de klant’ eens toelichten?
‘Vroeger keken we met een bepaald wantrouwen naar klanten. Klanten moesten eerst bewijzen dat ze wel wilden en konden voldoen aan de regels van de schuldhulpverlening. Lukte dat niet, dan kreeg iemand al snel het stempel ‘niet-willer’. Inmiddels hebben we meer kennis over wat stress met iemand doet. Vanuit vertrouwen dat onze klanten het goede willen, creëren we eerst de omstandigheden waarin iemand ook het goede kan doen. Uiteraard kan later alsnog blijken dat iemand niet mee wil werken, maar dat is niet meer ons uitgangspunt.'
Terughoudendheid bij schuldhulpverleners, waarom?Klaas van der Vies, projectleider digitalisering bij de NVVK, signaleert bij financieel hulpverleners terughoudendheid om de Kennisgeving te integreren in hun werkwijze. Hij stimuleert NVVK-leden om de Kennisgeving te gaan gebruiken. ‘Hoe we het nu aanpakken werkt ook’, hoor ik regelmatig, ‘waarom zouden we onze werkwijze veranderen?’ Er is al sprake van hoge werkdruk onder financieel hulpverleners, wat het voor hen extra lastig maakt om bewust tijd vrij te maken voor het implementeren van de Kennisgeving.’ Ook onbekendheid met de (werking van de) Kennisgeving is een belangrijke reden om haar niet in te zetten, volgens Van der Vies. ‘Goede informatievoorziening over het bestaan en de waarde van de Pauzeknop, zoals de Kennisgeving richting klanten ook wel genoemd wordt, is heel belangrijk. Daar investeren we komende tijd dan ook in, onder andere met een Donderdagmiddagsessie op 7 november. Wanneer financieel hulpverleners merken dat de Kennisgeving hun werkproces verbetert en meer tijd geeft voor persoonlijke begeleiding, worden ze enthousiast.’ |
Klaas van der Vies
Eerst rust creëren
Michelle benadrukt hoe belangrijk het is om klanten met schulden eerst rust te geven voordat er verdere stappen gezet kunnen worden. Die rust ontstaat door het versturen van een Kennisgeving aan de schuldeisers, ziet zij in de praktijk. ‘Op het moment dat ze die rust ervaren en losser komen van hun zorgen, kunnen we pas echt verder. Door financiële stress te verminderen én begeleiding te bieden, kunnen mensen meer toekomstgerichte keuzes maken, die passen bij hun eigen doelen. Wij coachen hen daarbij op praktische vaardigheden en gedragsverandering. Maar rust inbouwen is echt een voorwaarde, want anders blijf je continu brandjes blussen.’
Kun je een voorbeeld geven van hoe dit werkt?
‘Neem een klant met schulden door verslavingsproblemen. Hij heeft de detox-fase achter de rug maar behandeling blijft moeilijk door financiële stress. Door vroeg de Kennisgeving te sturen, wordt die stress eerder weggenomen, wat helpt bij de behandeling. Een actieve verslaving bemoeilijkt vaak de start van een schuldregeling, zien we. Met budgetbeheer is de klant financieel gestabiliseerd en na enkele maanden verloopt de therapie goed. Hoewel Wsnp nog geen optie is, kan Msnp al gestart worden, met een grotere kans op succes dankzij de NVVK-convenanten. Zonder de Kennisgeving zou de therapie minder succesvol zijn geweest, het budgetbeheer minder effectief en de kans op uitval in een schuldhulpverleningstraject groter.’
Financieel voordeel voor schuldeisers
Ook bij Kredietbank Limburg moest iedereen wennen aan het structureel en snel inzetten van de Kennisgeving, vertelt Michelle. ‘Soms moeten we onze aanpak uitleggen als er een nieuwe medewerker bij een schuldeiser zit. Maar we zien dat het werkt: klanten blijven beter betrokken bij het proces en begeleidingstrajecten zoals budgetcoaching hebben meer kans van slagen. Ook voor schuldeisers is dit positief, want zij maken dan geen onnodige incassokosten die later vaak niet meer te verhalen zijn. Het brengt hen dus ook financieel voordeel.’