Ik snap het niet - Moeite met cijfers en letters
Nederland telt veel mensen die niet goed kunnen lezen, schrijven en rekenen of die minder digivaardig zijn. In jouw werk als schuldhulpverlener, bewindvoerder, budgetbeheerder of deurwaarder heb je hier mee te maken. Vaak meer dan je denkt.
Door hier aandacht voor te hebben, bespaar je tijd en maak je klanten zelfredzamer. In deze sessie delen we een praktijkvoorbeeld uit de gemeente Woerden. Janny Vervoort, schuldhulpverlener bij de gemeente Woerden en Petra Doelen, projectleider bij Bibliotheek Het Groene Hart vertellen over het project, dat inmiddels twee jaar loopt.
Het team Schuldhulpverlening maakte grote stappen in het begrijpelijk maken van brieven en het visueel maken van het schuldhulpverleningsproces. Ook herkent het team het nu beter wanneer klanten laaggecijferd zijn. Ze verleiden hulpvragers om naar een cursus 'omgaan met geld' te gaan.
Deze activiteiten besparen tijd en dragen bij aan een grotere financiële zelfredzaamheid van hulpvragers. Inmiddels zijn naast de gemeente ook bewindvoerders aangehaakt. Bovendien heeft Woerden een klantenpanel dat meedenkt over vroegsignalering.
In deze sessie brengen we je op ideeën om hier in jouw praktijk wat mee te doen.
Voor wie?
Deze bijeenkomst is openbaar. Schuldhulpverleners, bewindvoerders, deurwaarders en vrijwilligers zijn welkom om mee te doen.
Inhoud
In deze sessie brengen we je op ideeën om hier in jouw praktijk wat mee te doen.