Het openen van een betaalrekening voor mijn klant…? Help!
Met een aanpassing in de Wet financieel toezicht in 2016 is het recht op een basisbetaalrekening voor bijna iedereen in Nederland geregeld. Maar hoe werkt dat in de praktijk?
De wet bevat weigeringsgronden waardoor een klant alsnog geweigerd mag worden. Bijvoorbeeld als er sprake is van geconstateerde fraude.
Mits er een hulpverlener betrokken is, is het verstrekken van een basisbankrekening – soms onder voorwaarden –meestal toch mogelijk. Dit is tenminste zo afgesproken in het convenant Basisbankrekening, dat als sinds 2001 bestaat. Die afspraak is heel belangrijk, want het niet hebben van een bankrekening kan direct belemmerend zijn in de benodigde hulpverlening.
Praktijk is weerbarstig
Het bovenstaande klinkt allemaal mooi. Maar de praktijk blijkt weerbarstig. De NVVK heeft de laatste 1,5 jaar tientallen signalen gehad van vastlopende hulpverleners én klanten in hun pogingen om weer over een bruikbare rekening te kunnen beschikken. In het voorjaar van 2021 is de NVVK daarom – samen met Valente – in gesprek gegaan met Betaalvereniging Nederland (inmiddels beheerder van het convenant) en de deelnemende banken.
Knelpunten zijn nu duidelijk
Door samen in de casuïstiek te duiken zijn verschillende knel- & verbeterpunten expliciet geworden en wordt onder regie van de Betaalvereniging nu stap voor stap gewerkt aan verbetering bij de banken. Ook de informatievoorziening op het NVVK ledenweb is onder handen genomen.
Breng je ervaringen in!
In deze online Donderdagmiddagsessie nemen Ellen Hennekens (NVVK) en Renske Vlek (Betaalvereniging Nederland) je mee in de bestaande convenantafspraken, we vertellen je welke issues (h)erkend zijn en hoe die wat ons betreft aangepakt worden in de nabije toekomst.
Overigens weten we vast nog niet alles... Dus breng al je vragen, verwonderingen en kritische noten mee! We ontmoeten je graag op deze online meeting.
Ellen Hennekens en Renske Vlek