Overslaan en naar de inhoud gaan

Programma van 'Met jou wil ik door' | Stevige basis, duurzaam resultaat

  • Congres

'Met jou wil ik door' | Stevige basis, duurzaam resultaat

Programma van 'Met jou wil ik door' | Stevige basis, duurzaam resultaat

Op dinsdag 14 mei:
9:00 - 9:30 Ontvangst en registratie
9:30 - 9:45 Welkom Door Marco Florijn, voorzitter NVVK, Marijke Roskam, dagvoorzitter
9:45 - 10:15 Grip bieden helpt om vertrouwen te krijgen Door Will Tiemeijer, wetenschappelijk medewerker WRR en bijzonder hoogleraar Erasmus Universiteit Rotterdam
10:15 - 10:30 Grip en maatwerk voor 800 toeslaggedupeerden - een terugblik Door Eelke Blokker, actieonderzoeker Instituut voor Publieke Waarden
10:30 - 10:45 Grenzen verkennen met Linda Voortman Door Linda Voortman, wethouder gemeente Utrecht
10:45 - 11:00 Bekendmaking Financiële Hulpverlener van het Jaar, met bijdrage minister Schouten
11:00 - 11:30 Tijd voor een break en gezelligheid
11:30 - 14:30 Keuzeprogramma en lunchpauze
  WERKBEZOEKEN
  Fietstocht Vroegsignalering in Utrecht – de doorontwikkeling Door Tom van der Eijk, buurtteammedewerker Kanaleneiland Zuid, Hielke van der Molen, buurtteammedewerker Overvecht - Vechtzoom
  Wiens schuld is iemands schuld? In de bieb praten over je financiële zorgen Door Klaas Gommers, adviseur verenigingszaken Vereniging van Openbare Bibliotheken, Lieke Timmermans, programmamanager bibliotheek Utrecht, Job Kühlkamp, publiekswerker NUT-theatergezelschap, Mart Veldhuis, freelance illustrator en vormgever
  Sociaal renoveren in Utrecht Door Nadia Ahmidach, bewonersverbinder Overvecht, gemeente Utrecht, Bousra Mehhel, bewonersverbinder Overvecht, gemeente Utrecht
  Ik begrijp ze – ervaringsdeskundigen in je organisatie Door Luc de Ruijter, ervaringsdeskundige, de Tussenvoorziening, Marcel Sikken, ervaringsdeskundige, de Tussenvoorziening
  Op bezoek bij de Geldzaak Door Elianne de Jong, projectmedewerker De Geldzaak, U Centraal, Rosanne Schutte, senior medewerker FIA, U Centraal
  Basisdienstverlening: aan de slag met triage in Utrecht Door Bertil Noortman, teamleider Schulddienstverlening, gemeente Utrecht, Martijn Schut, beleidsadviseur schulden, gemeente Utrecht
  WORKSHOPS
  ALV
  De NVVK Expeditie: leren, ontdekken, winnen Door Nico Wuarbanaran, accountmanager Serviceteam NVVK, Elselieke van Aken, digital change consultant, House of Performance
  Schuldenrust creëren met de Kennisgeving Door Michelle Feron, casemanager Kredietbank Limburg
  Basisdienstverlening: hoe maak ik mijn aanbod zo aantrekkelijk dat hulpvragers niet afhaken na 18 maanden? Door Will Tiemeijer, wetenschappelijk medewerker WRR en bijzonder hoogleraar Erasmus Universiteit Rotterdam
  In gesprek met het CJIB Door Jolanda Hemmes-Blumers, accountmanager schuldregeling, CJIB, Nienke Broeils-Boomstra, senior klantonderzoeker, CJIB
  Leidinggeven aan verandering Door Evelien Bults, senior consultant teamontwikkeling, leiderschap & change, Berenschot, Marije Hautvast, senior managing consultant, Berenschot
  Basisdienstverlening: wat leert de routekaart Financiële zorgen je? Door Jacomijn Kuiper, procesbegeleider Verbinden Schuldendomein, VNG, Hans van Eck, procesbegeleider Verbinden Schuldendomein, VNG
  Schuldhulpverlening voor ondernemers (SHVO) Door Elizabeth Meerkerk, teamcoördinator schulddienstverlening, RSD Kromme Rijn Heuvelrug, Annemiek van Polen, consulent schulddienstverlening, RSD Kromme Rijn Heuvelrug
  Help, ik heb een koophuis en schulden en hoe kan ik hierbij geholpen worden? Door Monique Spoor, teammanager/hoofd Financiële dienstverlening, GKB en bewindvoering, gemeente Den Haag
  Kunstmatige intelligentie (AI) in het armoede- en schuldendomein Door Minou van der Werf, senior onderzoeker en projectmanager, BISS
  Ondernemer Centraal: een doorbraak in ondernemersdienstverlening Door Tarik Koptagel, Initatiefnemer & programmaleider Utrecht Centraal
  Basisdienstverlening – waarschijnlijk ben je al verder dan je denkt Door Joeri Eijzenbach, senior beleidsadviseur NVVK, Mariëlle Fleuren, projectleider Verbinden Schuldendomein, VNG
  Rechtspraak over halvering duur Wsnp en eerdere ingangsdatum Door Christiane Koppelman, senior gerechtsjurist, Rechtbank Overijssel, Matthieu Verhoeven, senior rechter, Rechtbank Overijssel
  Stichting Urgente Noden: hoe zet je SUN-noodhulp in bij financiële hulpverlening? Door Nathalie Boerebach, directeur Stichting Urgente Noden (SUN)
  Stellateam Belastingdienst Door Rowena Jansen, teamleider Landelijk Incasso Centrum (LIC) Stella Team, Belastingdienst, Marcus Yanguc, Stella behandelaar Invordering, Belastingdienst
  Hoe draagt Rabobank bij aan een financieel gezond(er) leven van haar klanten? Door Margreeth Terpstra-Zeilstra, productmanager Financieel Gezond Leven, Rabobank, Alex Siemerink, product owner, Rabobank
14:30 - 15:00 Tijd voor thee of koffie
15:00 - 15:35 Ruim denken met Marjan Slob Door Marjan Slob, filosoof, spreker, essayist en Denker des Vaderlands
15:35 - 16:00 Kennismaking nieuwe NVVK-voorzitter
16:00 - 16:30 Beslisbomen met Katinka Polderman
16:30 - 17:30 Borrelen en Netwerken
  1. Van 11:30 tot 14:30

    Keuzeprogramma en lunchpauze

    Deelnemers kunnen 1 werkbezoek en 1 workshop volgen of 2 workshops. Tussendoor is een lunchpauze. De ALV vindt plaats tijdens de eerste workshopronde 

  2. Van 11:30 tot 14:30

    WERKBEZOEKEN

    Keuze uit de volgende werkbezoeken:

  3. Van 11:30 tot 14:30

    Fietstocht Vroegsignalering in Utrecht – de doorontwikkeling

    Door Tom van der Eijk, buurtteammedewerker Kanaleneiland Zuid, Hielke van der Molen, buurtteammedewerker Overvecht - Vechtzoom

    Vroegsignalering van schulden is een aanpak om schuldenproblematiek vroeg op het spoor te komen om zo toename van schulden te voorkomen. Dit heeft in Utrecht de afgelopen jaren verschillende vormen gekend, waarbij we blijven zoeken naar de vorm die het meeste effect heeft.

    Dat heeft geleid tot de huidige doorontwikkeling. Nieuw hierbij is dat het gesprek aan de deur wordt gevoerd vanuit een maatschappelijk oogpunt: we kijken breder dan alleen de schulden en bieden hulp op de vraag die er ligt, ook als dat niet direct met de schulden te maken heeft. Sinds maart 2023 zijn we gestart met 2 subwijken in Overvecht en Kanaleneiland, begin 2024 is dit verder uitgebreid met de wijk Leidsche Rijn. De resultaten hiervan zijn tot nu toe verrassend goed.


  4. De bibliotheek heeft zichzelf opnieuw uitgevonden en hoe! Tijdens deze excursie bezoeken we de prachtige bibliotheek van Utrecht aan het Neude. Multifunctioneel, met een taalcafé, horeca, studieplekken en digitale informatiepunten van de overheid (IDO). De bibliotheek is een ontmoetingsplek geworden waar iedereen terecht kan voor een boek, studie, kop koffie en nog veel meer.

    Naast dat je in dit werkbezoek wordt meegenomen binnen de maatschappelijke rol die de bibliotheek vervult, ga je ook aan tafel met het NUT-theatergezelschap over hun project ‘Andermans Schuld’. Dit spiegelproject stelt het tegenovergestelde van overtollig kapitaal centraal. Ook voor illustrator Mart Veldhuis is het project een logische stap in zijn oeuvre. De kunstenaar studeerde aan de HKU af met zijn project Eigen schuld. Hierin verbeeldde Mart zijn worsteling met zijn studieschuld. in een enorm wandtapijt en verkocht het kunstwerk voor precies het bedrag van zijn schuld. Door de verkoop van het werk is hij schuldvrij.

  5. In Utrecht wordt al een aantal jaar de pilot ‘sociaal renoveren’ uitgevoerd. Hierbij gaan bewonersverbinders bij een renovatie van bijvoorbeeld een flatblok het gesprek aan met bewoners over sociale vraagstukken zoals werk of bestaanszekerheid. De bewonersverbinder zoekt laagdrempelig contact, is gericht op vertrouwen winnen en gaat in gesprek zonder agenda. Op deze manier helpen zij overzicht te creëren over de eigen leefsituatie, hulpvragen te formuleren en een brug te slaan tussen inwoners en instanties.

    Ben jij benieuwd hoe zij te werk gaan? Neem een kijkje achter de schermen bij dit werkbezoek!

  6. Van 11:30 tot 14:30

    Ik begrijp ze – ervaringsdeskundigen in je organisatie

    Door Luc de Ruijter, ervaringsdeskundige, de Tussenvoorziening, Marcel Sikken, ervaringsdeskundige, de Tussenvoorziening

    726.000 mensen hebben schulden, slechts een kwart meldt zich voor hulp. Hoe komt dat? Schaamte en stigma hebben hier een belangrijk aandeel in. Ervaringsdeskundigen zijn bij uitstek experts als het gaat om het begrijpen van schaamte en stigma bij cliënten. Hoe staan schaamte en stigma (financieel) herstel in de weg? Welke factoren spelen hierin mee? Ontdek wat stigmatisering doet met mensen. Stigmatiseert u, onbewust, ook? En welke stigma’s heeft u eigenlijk over uzelf? In de eerste helft van deze workshop leert u in een uitdagend en open gesprek de leefwereld van de cliënt een beetje beter kennen. Durft u het aan? 

    Wat betekent het behoud van zelfregie bij schulden en financiële problemen? Wat betekent (financieel) herstel voor de leefwereld van een cliënt en wat maakt het spannend voor een cliënt om positief uit te stromen? Ervaringsdeskundigen kunnen zich hierin naadloos verplaatsen.

    De tweede helft van de workshop gaat in op de inzet van ervaringsdeskundigen in de (financiële) hulpverlening. Zij werken vanuit de basisprincipes van herstelondersteunende zorg, staan naast de cliënt, zonder oordeel en zonder vooraf vastgesteld einddoel. De (be)leefwereld van de cliënt vormt zijn herstelproces. Het doel van herstelonderstelondersteunende zorg is het begeleiden van het herstelproces, waarbij de cliënt zelf regie houdt over dit proces. Ervaringsdeskundigen zetten hierbij weloverwogen eigen en collectieve ervaringskennis van herstelprocessen in. Cliënten kunnen zich aan hen spiegelen, met als resultaat: met jou (als ervaringsdeskundige hulpverlener) wil ik door.

  7. De Geldzaak aan de Steenweg is een fysiek loket van stichting U Centraal, waar je advies krijgt over geldzaken. Het loket is gevestigd op een A-locatie, met veel langskomend publiek. Met de Geldzaak wil stichting U Centraal laagdrempelige hulp aanbieden bij financiële vragen.

    Het is een plek waar iedereen met vragen over geld en financiën kan binnenlopen en geholpen wordt. Laagdrempelig, uitnodigend, gratis, anoniem en natuurlijk met professionals èn financiële vrijwilligers die op elke vraag een antwoord hebben. Of indien nodig doorverwijzen naar de juiste plek. De Geldzaak is ook al te vinden op 6 andere plekken in de stad. Het bijzondere van de locatie aan de Steenweg is de uitstraling van een winkel.

    Benieuwd hoe het initiatief is ontstaan, hoe het eruit ziet en hoe het loopt? Meld je dan aan voor een werkbezoek aan De Geldzaak!

  8. Van 11:30 tot 14:30

    Basisdienstverlening: aan de slag met triage in Utrecht

    Door Bertil Noortman, teamleider Schulddienstverlening, gemeente Utrecht, Martijn Schut, beleidsadviseur schulden, gemeente Utrecht

    De gemeente Utrecht staat aan de vooravond van een hervorming van de basisdienstverlening. Hierbij laten ze veel nieuwe innovaties landen, maar worden ook primaire processen tegen het licht gehouden. Zo wordt er gewerkt aan een verkorting van het intakeproces, om uitval te voorkomen. Ook ligt de nadruk op begeleiding en nazorg. Ondanks dat de aflosperiode is gehalveerd, zou de begeleiding niet gekort moeten worden.

    Ben jij benieuwd naar hoe de gemeente Utrecht dit vormgeeft, maar bespreek je ook graag welke alternatieven er zijn? Neem dan deel aan dit werkbezoek.

  9. Van 11:30 tot 14:30

    WORKSHOPS

    Keuze uit de volgende workshops:

  10. Van 11:30 tot 14:30

    ALV

    Alleen voor NVVK-leden

  11. Stap aan boord van een opwindende reis met de NVVK Expeditie - een bewezen interactieve methode waar training en leren het avontuur ontmoeten! Een gezamenlijke reis waar je niet alleen aan je kennis en kunde als individu en team werkt, maar ook van andere teams zult leren om opmerkelijke resultaten te behalen.

    In de huidige Expeditie hebben deelnemers de doorlooptijd voor schuldhulpverlening aanzienlijk verkort! Ben je dus benieuwd naar de impact die je met de Expeditie Vroegsignalering kan kunt maken in de vroegsignalering? Schrijf je dan nu in!

    Maak je klaar om het aan den lijve te ondervinden met onze workshop! Onder leiding van het dynamische duo bestaande uit Expeditieleider Nico Wuarbanaran en Elselieke van Aken, zullen we je een voorproefje geven van de Expeditie. Van de uitdagingen die je met de Expeditie zult tegenkomen, tot de beloningen en resultaten die je ermee kunt boeken, deze workshop is je ticket naar een avontuur als geen ander. Mis deze kans om jullie potentieel te ontketenen niet!

  12. Van 11:30 tot 14:30

    Schuldenrust creëren met de Kennisgeving

    Door Michelle Feron, casemanager Kredietbank Limburg

    Hoe creëer je schuldenrust bij mensen met financiële zorgen? In deze workshop bespreken we instrumenten die je kan inzetten om de stress bij hulpvrager te verlagen. De Kredietbank Limburg neemt je mee in hoe zij zo snel mogelijk schuldrust creëren bij hulpvragers door het sturen van een kennisgeving. De kennisgeving wordt ingezet aan het begin van een stabilisatieperiode en na ontvangst van de kennisgeving schorten schuldeisers hun incassomaatregelen op.

    Hoe richt de Kredietbank dit in? En waar lopen zij in dit proces tegenaan, wat werkt wel en wat werkt niet? Ga in gesprek over het inzetten van de kennisgeving in deze workshop!

  13. Van 11:30 tot 14:30

    Basisdienstverlening: hoe maak ik mijn aanbod zo aantrekkelijk dat hulpvragers niet afhaken na 18 maanden?

    Door Will Tiemeijer, wetenschappelijk medewerker WRR en bijzonder hoogleraar Erasmus Universiteit Rotterdam

    Tijdens deze workshop maken we een verdiepingsslag op de bijdrage van plenair spreker Will Tiemeijer. Hoe kan je iemand met schulden helpen, en tegelijkertijd ervoor zorgen dat die hulpvrager niet zijn autonomie verliest? Is het een mission impossible of zijn er wel degelijk mogelijkheden om zo te werken?

    We gaan in deze workshop het gesprek met elkaar aan, bespreken uitdagingen en delen oplossingen.

  14. Het CJIB vindt het belangrijk dat mensen een boete kunnen betalen op een manier die past bij hun situatie, zodat het betalen van een boete er niet voor zorgt dat iemand in de schulden terecht komt. En het biedt mensen die al financiële problemen hebben extra tijd en ruimte om samen een oplossing voor hun situatie te vinden. Op deze en andere manieren wil het CJIB bijdragen aan een vermindering van de schuldenproblematiek.

    In deze workshop vertelt het CJIB over de dienstverlening die het biedt, zoals het verlenen van uitstel, de noodstopprocedure en maatwerkregelingen. Daarbij gaat het ook graag met de deelnemers van de workshop in gesprek over hun ervaringen met de dienstverlening van het CJIB. Wat gaat goed? Wat kan er beter? Bieden de aangeboden mogelijkheden de juiste oplossingen? Met deze input wil het CJIB blijven werken aan het verbeteren van haar dienstverlening voor zowel hulpverlener als mensen met schulden.

  15. Hoe begeleid je medewerkers in verandering en zorg je dat een verandering écht beklijft?

    In de wereld van schuldhulpverlening is een grote verandering gaande. Er zal anders gekeken moeten worden naar hoe mensen in de schulden belanden, en hoe ze er ook weer uitkomen. Dit betekent dat medewerkers anders zullen moeten gaan kijken naar hun cliënten en anders zullen moeten gaan werken.

    In deze workshop gaan we in op hoe je jouw medewerkers begeleidt in verandering. Welke fasen gaan mensen doorheen in verandering? Waar komt weerstand vandaan? En hoe begeleid je jouw medewerkers in deze verandering? We nemen jullie mee in onze kijk op verandering en jullie gaan met collega’s in gesprek over jullie ervaringen.


  16. Van 11:30 tot 14:30

    Basisdienstverlening: wat leert de routekaart Financiële zorgen je?

    Door Jacomijn Kuiper, procesbegeleider Verbinden Schuldendomein, VNG, Hans van Eck, procesbegeleider Verbinden Schuldendomein, VNG

    De 20 elementen die we in heel Nederland introduceren vanuit de basisdienstverlening vind je ook terug in de routekaart Financiële zorgen. In deze interactieve workshop laten we zien hoe ver de Routekaart doorontwikkelde sinds vorig jaar. We zoomen samen in op het onderdeel 'Op zoek' en ‘In contact’, alletwee belangrijke elementen van de bestuurlijke afspraken rond de basisdienstverlening.

    Hoe zorg je dat de inwoner je weet te vinden en te bereiken? Wat kun je doen om meer inwoners in beeld te krijgen door het netwerk in te zetten?  Hoe kom je met inwoners in contact en hoe zorg je voor een warme overdracht vanuit de keten of andere partijen? Hoe ziet dat eerste contact eruit en wat is daarbij belangrijk. Hoe kan de Routekaart je helpen om je aanpak te verbeteren?

  17. Zelf ondernemers helpen met schulden, kan dat en is dat verstandig? Of is het altijd beter om het uit te besteden? En als je het dan zelf gaat doen, wat is er dan voor nodig om dit ook goed te doen?

    De RSD Kromme Rijn Heuvelrug biedt al een paar jaar schuldhulpverlening aan ondernemers binnen de vijf gemeenten waar zij voor werkt en deelt graag hun ervaringen. In deze workshop krijg je handvatten die je kunt gebruiken in je eigen organisatie. Zowel inhoudelijk maar ook wat voor randvoorwaarden er moeten zijn om het goed te doen.

  18. Van 11:30 tot 14:30

    Help, ik heb een koophuis en schulden en hoe kan ik hierbij geholpen worden?

    Door Monique Spoor, teammanager/hoofd Financiële dienstverlening, GKB en bewindvoering, gemeente Den Haag

    Hoe zorg je er als gemeente voor dat ook inwoners met schulden én met een eigen koophuis geholpen kunnen worden? Schuldeisers gaan vaak niet akkoord met het verstrekken van krediet of een sanering in verband met de overwaarde van woningen.

    Den Haag is hiermee als eerste gemeente aan de slag gegaan. Door passend advies te geven aan huiseigenaren, samen te werken met de hypotheekverstrekker middels 'Schakel' en als uiterste oplossing herfinanciering te regelen bij de kredietbank en nazorg te verlenen voorkomt de gemeente Den Haag dat ook huiseigenaren uit hun huis gezet worden.

  19. Van 11:30 tot 14:30

    Kunstmatige intelligentie (AI) in het armoede- en schuldendomein

    Door Minou van der Werf, senior onderzoeker en projectmanager, BISS

    Een moeilijke brief laten bewerken door ChatGPT, zodat er een begrijpelijke variant ontstaat. Vroegsignalen filteren met AI zodat je sneller doordringt tot hulpvragers die al je aandacht nodig hebben. Kunstmatige intelligentie verovert ook in het domein van financiële hulpverlening een plek.

    BISS is onderdeel van het ELSA-lab Armoede en Schulden. ELSA staat voor ‘Ethical, Legal and Societal Aspects’ van AI. Er wordt dus niet alleen naar de technologie gekeken, maar vooral ook naar deze cruciale ELSA aspecten. Deze video vertelt je wat het lab momenteel doet.

    Wat doet het ELSA-lab nu?
    Tijdens de workshop vertelt Minou van der Werf over projecten die dit ELSA-lab momenteel uitvoert. In Limburg gaan ze aan de slag met het filteren van vroegsignaleringssignalen die binnenkomen bij gemeenten. Ook ontwikkelt dit ELSA-lab een virtual reality-toepassing die je laat ervaren wat financiële stress met je doet. Het ondergaan van die ervaring maakt beleidsmedewerkers of financiële hulpverleners invoelender tijdens gesprekken met hulpvragers. In al deze projecten speelt AI een grote rol.

  20. Van 11:30 tot 14:30

    Ondernemer Centraal: een doorbraak in ondernemersdienstverlening

    Door Tarik Koptagel, Initatiefnemer & programmaleider Utrecht Centraal

    Ondernemers krijgen te maken met steeds meer uitdagingen die het voortbestaan van hun onderneming direct in gevaar brengen. Ondertussen koersen gemeenten af op een ‘ravijnjaar’ met minder middelen en meer verantwoordelijkheden.

    Hoe kunnen wij als lokale overheid toch duizenden ondernemers (tegelijk) ondersteunen op weg naar een toekomstbestendige onderneming?
    Dichtbij, persoonlijk en op maat? Tegen lage(re) uitvoeringslasten, minder druk op de uitvoering en met een hoger rendement op investering? Daar vertellen we je graag meer over! Ondernemer Centraal is een uniek programma dat gemeente Utrecht in samenwerking met diverse private en publieke partners heeft opgezet om (kwetsbare) ondernemers te ontzorgen. De activering, het eerste gesprek, de advisering, de doorverwijzing, het landelijke aanbod en de financiering van trajecten is binnen 1 platform samengebracht.

    Ben jij ook benieuwd naar hoe er binnen 2,5 jaar 2.500 ondernemers zijn gesproken en er 800 (voor de ondernemer kosteloze) vervolgtrajecten zijn ingezet? Benieuwd naar de kosten en opbrengsten? En hoe jullie organisatie hier morgen mee aan de slag kan? Meld je dan aan voor deze interactieve sessie!

  21. Van 11:30 tot 14:30

    Basisdienstverlening – waarschijnlijk ben je al verder dan je denkt

    Door Joeri Eijzenbach, senior beleidsadviseur NVVK, Mariëlle Fleuren, projectleider Verbinden Schuldendomein, VNG

    Het ministerie van SZW, de VNG, Divosa en de NVVK ondertekenden in maart bestuurlijke afspraken over de 'Basisdienstverlening Schuldhulpverlening'. Met deze bestuurlijke afspraken willen we bereiken dat meer mensen met schulden eerder en nog betere schuldhulpverlening ontvangen en dat gemeenten in dat kader de dienstverlening gelijktrekken.

    Wat betekent dit voor jouw organisatie, welke elementen uit de Basisdienstverlening hanteer je al, met welke elementen kun je nu al starten of later mee aan de slag?
    Tijdens deze workshop nemen de VNG en de NVVK je hier in spelvorm in mee, gaan we met elkaar aan de slag en hoor je er alles over!

  22. Van 11:30 tot 14:30

    Rechtspraak over halvering duur Wsnp en eerdere ingangsdatum

    Door Christiane Koppelman, senior gerechtsjurist, Rechtbank Overijssel, Matthieu Verhoeven, senior rechter, Rechtbank Overijssel

    Sinds juli 2023 is de looptijd van de Wsnp ingekort van 3 jaar naar 18 maanden. Schuldenaren kunnen hierdoor het traject sneller doorlopen en een schuldenvrije toekomst tegemoet zien.

    Wat zijn de ervaringen met de rechtspraak tot nu toe met betrekking tot de halvering van de aflosperiode? En welke invloed heeft het dat de looptijd in het verleden kan starten? Wat wordt er van de schuldhulpverleners verwacht en wat moet je als schuldhulpverlener allemaal extra aanleveren? Een rechter en een gerechtsjurist van de rechtbank Overijssel nemen je mee in deze vraagstukken tijdens deze workshop!

  23. Van 11:30 tot 14:30

    Stichting Urgente Noden: hoe zet je SUN-noodhulp in bij financiële hulpverlening?

    Door Nathalie Boerebach, directeur Stichting Urgente Noden (SUN)

    SUN Nederland bestaat dit jaar 110 jaar. Graag vertellen zij je hoe SUN-noodhulpbureaus via jou als hulp-/dienstverlener cliënten ondersteunen, wanneer er geen andere voorliggende voorzieningen meer zijn waarop cliënten een beroep kunnen doen. SUN-noodhulpbureaus verlenen éénmalig een gift of een renteloze lening. Door bijvoorbeeld schulden over te nemen en om te zetten naar een renteloze lening, krijgen cliënten schuldenrust.

    Hoe gaan zij te werk? Hoe kan je als schuldhulpverlener een beroep doen op SUN-noodhulp en wat betekent dit voor jouw werk? Je leert het tijdens deze workshop!

  24. Sinds 2009 bestaat bij de Belastingdienst het Stella-team. Dit team is erop gericht om burgers te helpen die complexe en knellende fiscale problemen met toeslagen hebben. Jaarlijks helpen zij zo’n 2.000 burgers met hun fiscale problemen. Niet alleen de Belastingdienst zelf kan een casus doorverwijzen naar het Stella-team, maar ook maatschappelijk dienstverleners kunnen hulp vragen en een casus indienen.

    In deze workshop krijg je een kijkje achter de deur bij het Stella-team en de Invordering. Wanneer wordt een casus binnengebracht en hoe worden deze mensen begeleid?

  25. Van 11:30 tot 14:30

    Hoe draagt Rabobank bij aan een financieel gezond(er) leven van haar klanten?

    Door Margreeth Terpstra-Zeilstra, productmanager Financieel Gezond Leven, Rabobank, Alex Siemerink, product owner, Rabobank

    8,9 miljoen Nederlanders bankieren via de Rabobank. We komen de bank dan ook regelmatig tegen op schuldenlijsten van hulpvragers. Ons congres geeft je de unieke kans om er een kijkje achter de schermen te krijgen. Relevant, want als er financiële problemen zijn kunnen we die alleen oplossen in goede samenwerking met schuldeisers in het algemeen en banken in het bijzonder.

    Hoe helpt de Rabobank klanten in preventief en bijzonder beheer? Welke oplossingen zijn er vanuit de bank en welke interventies worden verder ingezet? Wat doet Rabobank aan vroegsignalering en het vereenvoudigen van de klantbediening? En welke ambities heeft de bank op de langere termijn? Wie en wat is er nodig om dit te realiseren? Deze workshop geeft je de antwoorden.