‘Rust brengen in roerige tijden’, Vakmanschap en kwaliteit in de dienstverlening
Programma van Studiedag NVVK
Dag 1, dinsdag 9 november | |
13:00 - 13:15 | Welkom & actualiteiten in onze branche Door Marco Florijn, voorzitter NVVK |
13:15 - 13:45 | Geloven in wat wél kan, wat levert dat op? Door Wethouder dr. Esmah Lahlah (portefeuille Arbeidsparticipatie, Bestaanszekerheid en Mondiale Bewustwording), Tilburg |
13:45 - 14:15 | Ruim 4,5 miljoen klanten en toch maatwerk bieden Door Jacco Walters, Transitiemanager Sociale Verzekeringsbank (SVB), Edwin Suurd, Transitiemanager Sociale Verzekeringsbank (SVB) |
14:15 - 14:30 | Pauze |
14:30 - 15:00 | Zo hadden we het niet bedoeld Door Marco Florijn, voorzitter NVVK, Jesse Frederik |
15:00 - 15:30 | (Terug)winnen van vertrouwen Door Alexandra van Huffelen, staatssecretaris van Financiën - Toeslagen en Douane |
15:30 - 16:00 | Rust brengen in roerige tijden Door Martin van den Kerkhof |
Dag 2, dinsdag 14 december | |
10:00 - 11:00 | Workshopronde 1 |
1.1 Jongeren en schulden, hoe geef je de beste hulp? | |
1.2 Voorkom klachten door pro-actief handelen Door Jacco Walters, Transitiemanager Sociale Verzekeringsbank (SVB), Edwin Suurd, Transitiemanager Sociale Verzekeringsbank (SVB) | |
1.3 Excellent ondernemen en je organisatie verder ontwikkelen Door Dr. Ronald Stevens, Directeur Stevens Consultancy | |
1.4 ‘Mensgericht verbeteren en innoveren’ Door Erik Jan Elsenaar, eigenaar Return on Experience, Margot Zuidervliet, manager Dienstverlening, Klachten en Burgercommunicatie gemeente Den Haag | |
11:00 - 11:15 | Pauze |
11:15 - 12:15 | Workshopronde 2 |
2.1 De vele wegen naar schuldenrust - en hoe je er zo snel mogelijk komt | |
2.2 Vroegsignalering en jongeren: do’s en don’ts Door Gaby van Loon, stagiaire NVVK, Roos Meertens, adviseur gemeenten van de Zorgverzekeringslijn | |
2.3 Vooroordelen overwinnen om betere hulp te verlenen Door Evelien Meester, Teammanager Innovatie en Strategie Stimulansz | |
2.4 Huizenbezitters met schulden, hoe hou je ze in hun woning? Door Ellen Hennekens, senior beleidsadviseur NVVK, Peter de Winter, relatiemanager schuldhulpverlening, preventie en vroegsignalering KredietbankNL | |
12:15 - 13:15 | Lunch |
13:15 - 14:15 | Workshopronde 3 |
3.1 Maatwerk leveren en toch alles verantwoorden, hoe doe je dat? Door Evelien Meester, Teammanager Innovatie en Strategie Stimulansz | |
3.2 Wantrouwen overwinnen en maatwerk leveren – ervaringen uit Amsterdam Door Hoscar Flores Pineda, Mia van der Vlugt, Mirte Bunte | |
3.3 Het nieuwe VTLB: 5 casussen onder de loep (webinar, opname) Door Karen Stoffels-Montfoort, senior beleidsadviseur NVVK | |
3.4 Samenwerken met andere organisaties: hoe zet je het op en hoe maak je het nuttig? Door Léon van der Meij, auditor bij CIIO & zelfstandig organisatieadviseur | |
14:30 - 15:30 | Workshopronde 4 |
4.1 Het nieuwe VTLB; 5 casussen onder de loep (webinar, opname) Door Karen Stoffels-Montfoort, senior beleidsadviseur NVVK | |
4.2 Wantrouwen overwinnen en maatwerk leveren – ervaringen uit Amsterdam Door Hoscar Flores Pineda, Mia van der Vlugt, Mirte Bunte | |
4.3 Jongeren en schulden, hoe geef je de beste hulp? | |
4.4 De vele wegen naar schuldenrust - en hoe je er zo snel mogelijk komt | |
15:30 - 16:30 | Digiborrel Door Marco Florijn, voorzitter NVVK |
-
Wat staat ons te wachten en hoe bereiden we ons daar het beste op voor? Een tour d’horizon met NVVK-voorzitter Marco Florijn
-
Van 13:15 tot 13:45
Geloven in wat wél kan, wat levert dat op?
Door Wethouder dr. Esmah Lahlah (portefeuille Arbeidsparticipatie, Bestaanszekerheid en Mondiale Bewustwording), TilburgZe lanceerde dit voorjaar een ‘beweging van vertrouwen’ in haar stad. Onder andere om van de Participatiewet alsnog de springplank te maken waar de wet voor bedoeld was. ‘Het draait allemaal om de manier waarop je mensen benadert. De sleutel is persoonlijke aandacht. Door te luisteren naar wat iemand wil, ervoor te zorgen dat iemand weer grip krijgt op zijn eigen leven en maatwerk te bieden waar nodig’, stelt Lahlah. Marco Florijn gaat met haar in gesprek in haar eigen stad.
-
Van 13:45 tot 14:15
Ruim 4,5 miljoen klanten en toch maatwerk bieden
Door Jacco Walters, Transitiemanager Sociale Verzekeringsbank (SVB), Edwin Suurd, Transitiemanager Sociale Verzekeringsbank (SVB)In 2020 waren ze de ‘Overheidsorganisatie van het Jaar’. Volgens de jury is de SVB ‘niet bang voor professionele buikpijn’. Problemen gaat de SVB niet uit de weg, zij zoekt ze juist op en pakt ze aan. Jacco Walters en Edwin Suurd van de Sociale Verzekeringsbank geven ons een inkijkje in de succesvolle maatwerkstrategie van de SVB.
-
Van 14:30 tot 15:00
Zo hadden we het niet bedoeld
Door Marco Florijn, voorzitter NVVK, Jesse FrederikTienduizenden ouders moesten gigantische bedragen aan kinderopvangtoeslag terugbetalen, met desastreuze gevolgen. Hoe kon dit gebeuren? In zijn boek Zo hadden we het niet bedoeld legt Jesse Frederik hét verhaal achter de toeslagenaffaire bloot. Welke lessen kunnen we eruit trekken voor de toekomst? Marco Florijn in gesprek met Jesse Frederik.
-
Van 15:00 tot 15:30
(Terug)winnen van vertrouwen
Door Alexandra van Huffelen, staatssecretaris van Financiën - Toeslagen en DouaneZe klaart één van de moeilijkste klussen van dit moment: de afwikkeling van de Toeslagenaffaire. Wekelijks spreekt ze persoonlijk met gedupeerden. Staatssecretaris Van Huffelen deelt haar ervaringen met ons en geeft het startsein voor een bijzondere tijdelijke samenwerking tussen de NVVK en het ministerie van Financiën. De details hoor je op 9 november.
-
Wat heeft deze studiedag ons gebracht, en hoe gaat we morgen verder met ons werk? Scheidsrechter in het profvoetbal én accountant Martin van den Kerkhof legt de bal op de stip. Hij sluit de dag af met een inspirerende speech over bodylanguage, omgaan met innovaties en ondanks alles jezelf blijven.
-
Van 10:00 tot 11:00
1.1 Jongeren en schulden, hoe geef je de beste hulp?
Jongeren: ze hebben te weinig verdiencapaciteit, schuldeisers willen daarom niet meewerken aan een sanering en de jongeren zelf zijn ook niet erg gemotiveerd. Dat beeld van financiële hulp aan jongeren keert het Jongerenperspectieffonds radicaal om. Laat je verrassen in deze workshop door Rowan Noomen. De recent gepubliceerde effectmeting van de JPF-aanpak komt ook aan bod.
-
Van 10:00 tot 11:00
1.2 Voorkom klachten door pro-actief handelen
Door Jacco Walters, Transitiemanager Sociale Verzekeringsbank (SVB), Edwin Suurd, Transitiemanager Sociale Verzekeringsbank (SVB)In het ochtendgedeelte van onze studiedag hoor je hoe de Sociale Verzekeringsbank maatwerk biedt door (onder andere) te zoeken naar passende dienstverlening voor specifieke klantgroepen. De details van deze aanpak komen langs in deze workshop. Jacco Walters en Edwin Suurd zoomen verder in op de lokale aanpak en de contacten van de SVB met financiële hulpverleners. Een workshop voor professionals die houden van samenwerking en die willen weten waarom ‘de telefoon pakken voor een persoonlijk gesprek’ een goed middel is om oplossingen dichterbij te brengen.
-
Van 10:00 tot 11:00
1.3 Excellent ondernemen en je organisatie verder ontwikkelen
Door Dr. Ronald Stevens, Directeur Stevens ConsultancyHoe zorg je ervoor dat jouw organisatie zo goed mogelijk presteert en hoe lever je de hoogste kwaliteit? De antwoorden vind je in het organisatiemodel van de European Foundation for Excellence (EFQM). Het model is gebaseerd op een uitgebreide survey onder ruim 2.000 professionals en managers uit meer dan 40 landen, plus interviews met meer dan 60 leiders uit diverse branches. Wetenschap, profit en non profit sector werkten mee aan de totstandkoming. In deze workshop houdt dr. Ronald Stevens, Assessment Team Leader voor het EFQM-model en eigenaar van Stevens Consultancy het model tegen het licht en hij geeft je concrete tips mee voor je eigen organisatie.
-
Van 10:00 tot 11:00
1.4 ‘Mensgericht verbeteren en innoveren’
Door Erik Jan Elsenaar, eigenaar Return on Experience, Margot Zuidervliet, manager Dienstverlening, Klachten en Burgercommunicatie gemeente Den HaagJe kunt je organisatie op allerlei manieren verbeteren, maar hoe hou je daarbij klanten, medewerkers en anderen met wie je samenwerkt in het oog? Daar heeft Erik Jan Elsenaar veel ervaring in. De gemeente Den Haag schakelde hem vanwege zijn deskundigheid in om de dienst SZW te helpen de burger meer centraal te zetten in de dienstverlening. Erik Jan deelt zijn ervaringen met je en vertelt hoe je middelen als klantreizen kunt gebruiken om je organisatie te verbeteren. Hij wordt vergezeld door Margot Zuidervliet, manager Dienstverlening, Klachten en Burgercommunicatie in de gemeente Den Haag. Zij vertelt hoe deze aanpak vorm krijgt bij de dienst SZW.
-
Van 11:15 tot 12:15
2.1 De vele wegen naar schuldenrust - en hoe je er zo snel mogelijk komt
Voor mensen met financiële problemen die de drempel naar jouw organisatie overgestapt zijn telt maar een ding: hoe krijg ik zo snel mogelijk schuldenrust. De mogelijkheden die er zijn worden door lang niet alle financieel hulpverleners gebruikt. Wil jij je hulpvrager sneller schuldenrust geven? Kom dan naar deze workshop, verzorgd door expert Gerard van der Steen. Hij presenteert een gloednieuwe graphic die alle mogelijkheden in beeld brengt, en vertelt je alles over de nieuwe routekaart naar schuldenrust.
-
Van 11:15 tot 12:15
2.2 Vroegsignalering en jongeren: do’s en don’ts
Door Gaby van Loon, stagiaire NVVK, Roos Meertens, adviseur gemeenten van de ZorgverzekeringslijnDe standaardaanpak van vroegsignalering kan verkeerd uitpakken wanneer het om jongeren gaat. Dat legt student-onderzoeker Gaby van Loon uit in deze workshop. Ze deed voor de NVVK een afstudeeronderzoek naar vroegsignalering en jongeren. De grootste problemen bij jongeren ontstaan vaak door betaalachterstanden bij hun zorgverzekering. Daarom werkt ook Roos Meertens mee aan deze workshop.
-
Van 11:15 tot 12:15
2.3 Vooroordelen overwinnen om betere hulp te verlenen
Door Evelien Meester, Teammanager Innovatie en Strategie Stimulansz‘Wie schulden maakt, moet op de blaren zitten. Zelf geef ik ook niet meer uit dan er binnenkomt. Zomaar een saneringskrediet regelen maakt het allemaal veel te makkelijk.’ Herkenbaar? Zonder dat je je er bewust van bent heb je allerlei vooroordelen over mensen met financiële problemen. Evelien Meester beschrijft ze in haar nieuwe boek ‘Maatwerk in het sociaal domein’. Dit is een confronterende workshop, maar je wordt er wel beter van in je werk!
-
Van 11:15 tot 12:15
2.4 Huizenbezitters met schulden, hoe hou je ze in hun woning?
Door Ellen Hennekens, senior beleidsadviseur NVVK, Peter de Winter, relatiemanager schuldhulpverlening, preventie en vroegsignalering KredietbankNLSchuldregelen met behoud van eigen woning kan een uitdaging zijn. Toch is er veel mogelijk. Met het oog op de vele ondernemers geraakt door corona, en daarmee een verwachte toename van schulddossiers met een eigen woning, zijn de Schakel!-afspraken met hypotheekverstrekkers het afgelopen jaar nieuw leven ingeblazen. Ook is de NVVK-notitie Eigen Woning & Schulden onlangs volledig herzien. Ellen Hennekens praat je samen met Peter de Winter bij. Ze laten zien welke stappen je als schuldhulpverlener kunt zetten om de kans op woningbehoud voor je klant te maximaliseren.
-
Van 13:15 tot 14:15
3.1 Maatwerk leveren en toch alles verantwoorden, hoe doe je dat?
Door Evelien Meester, Teammanager Innovatie en Strategie StimulanszEvelien Meester is een autoriteit op het gebied van de Participatiewet. Ze is het brein achter de omgekeerde toets en de omgekeerde verordening, en vurig pleitbezorgster van kennis van de gedragspsychologie voor het maken van effectief beleid. Daarbij is ze een bevlogen trainer en schrijver. Ze publiceerde onder andere het ‘Dagboek van een omgekeerde ambtenaar’. In deze workshop focust ze op ‘maatwerk verantwoorden, hoe doe je dat?’ Je krijgt concrete handvatten voor het toepassen van maatwerk met de omgekeerde toets.
-
Van 13:15 tot 14:15
3.2 Wantrouwen overwinnen en maatwerk leveren – ervaringen uit Amsterdam
Door Hoscar Flores Pineda, Mia van der Vlugt, Mirte BunteSoms verdwalen gezinnen in het hulpaanbod. Hun wantrouwen groeit. Schuldhulpverleners willen helpen, maar komen ook bij collega’s dichte deuren tegen. Dit vraagt een creatieve blik en een flinke portie doorzettingsvermogen. De Van Overleven naar Leven- aanpak biedt perspectief omdat deze gericht is op het creëren van vrije ruimte, waardoor professionals passende ondersteuning kunnen bieden. VONL werkt outreachend, in tandems van een ervaringswerker en een outreachende professional, en met een sterke nadruk op presentie zoals beschreven in de presentietheorie van prof. Andries Baart. Dat wil zeggen: het begint met contact leggen, vertrouwen winnen en een band opbouwen. Maak kennis met de kernwaarden en –elementen van deze aanpak en ga in gesprek met ervaringsdeskundigen.
-
Van 13:15 tot 14:15
3.3 Het nieuwe VTLB: 5 casussen onder de loep (webinar, opname)
Door Karen Stoffels-Montfoort, senior beleidsadviseur NVVKHet is niemand ontgaan dat de berekening van het VTLB de nodige veranderingen heeft ondergaan. Wat er nu precies anders is en hoe je daar op de juiste manier mee omgaat word je snel duidelijk als je deze workshop volgt. Karen Stoffels fileert 5 casussen en behandelt de bijbehorende veelgestelde vragen.
-
Van 13:15 tot 14:15
3.4 Samenwerken met andere organisaties: hoe zet je het op en hoe maak je het nuttig?
Door Léon van der Meij, auditor bij CIIO & zelfstandig organisatieadviseurVerbinding leggen met relevante partners kan de kwaliteit van je werk verhogen. Maar het kan je ook zo druk maken dat je de focus op je eigen werk verliest. Hoe leg je verbinding zonder jezelf te vergeten? Wat zijn de lessen die we kunnen trekken uit de onderwijswereld, waar deze werkwijze al langer gepraktiseerd wordt? Léon van der Meij loodst je langs klippen en biedt je vergezichten. Hij doet dat samen met Jeannette Meersma. Zij deelt haar ervaring met samenwerkingsverbanden waar zij gewild en ongewild mee te maken heeft.
-
Van 14:30 tot 15:30
4.1 Het nieuwe VTLB; 5 casussen onder de loep (webinar, opname)
Door Karen Stoffels-Montfoort, senior beleidsadviseur NVVKHet is niemand ontgaan dat de berekening van het VTLB de nodige veranderingen heeft ondergaan. Wat er nu precies anders is en hoe je daar op de juiste manier mee omgaat word je snel duidelijk als je deze workshop volgt. Karen Stoffels fileert 5 casussen en behandelt de bijbehorende veelgestelde vragen.
-
Van 14:30 tot 15:30
4.2 Wantrouwen overwinnen en maatwerk leveren – ervaringen uit Amsterdam
Door Hoscar Flores Pineda, Mia van der Vlugt, Mirte BunteSoms verdwalen gezinnen in het hulpaanbod. Hun wantrouwen groeit. Schuldhulpverleners willen helpen, maar komen ook bij collega’s dichte deuren tegen. Dit vraagt een creatieve blik en een flinke portie doorzettingsvermogen. De Van Overleven naar Leven- aanpak biedt perspectief omdat deze gericht is op het creëren van vrije ruimte, waardoor professionals passende ondersteuning kunnen bieden. VONL werkt outreachend, in tandems van een ervaringswerker en een outreachende professional, en met een sterke nadruk op presentie zoals beschreven in de presentietheorie van prof. Andries Baart. Dat wil zeggen: het begint met contact leggen, vertrouwen winnen en een band opbouwen. Maak kennis met de kernwaarden en –elementen van deze aanpak en ga in gesprek met ervaringsdeskundigen.
-
Van 14:30 tot 15:30
4.3 Jongeren en schulden, hoe geef je de beste hulp?
Jongeren: ze hebben te weinig verdiencapaciteit, schuldeisers willen daarom niet meewerken aan een sanering en de jongeren zelf zijn ook niet erg gemotiveerd. Dat beeld van financiële hulp aan jongeren keert het Jongerenperspectieffonds radicaal om. Laat je verrassen in deze workshop door Rowan Noomen. De recent gepubliceerde effectmeting van de JPF-aanpak komt ook aan bod.
-
Van 14:30 tot 15:30
4.4 De vele wegen naar schuldenrust - en hoe je er zo snel mogelijk komt
Voor mensen met financiële problemen die de drempel naar jouw organisatie overgestapt zijn telt maar een ding: hoe krijg ik zo snel mogelijk schuldenrust. De mogelijkheden die er zijn worden door lang niet alle financieel hulpverleners gebruikt. Wil jij je hulpvrager sneller schuldenrust geven? Kom dan naar deze workshop, verzorgd door expert Gerard van der Steen. Hij presenteert een gloednieuwe graphic die alle mogelijkheden in beeld brengt, en vertelt je alles over de nieuwe routekaart naar schuldenrust.