Overslaan en naar de inhoud gaan

Basisdienstverlening

Om de schuldhulpverlening in heel Nederland op hoog niveau te brengen, werken we samen met landelijke partijen (ministerie van SZW, VNG en Divosa) aan het gelijktrekken van het schuldhulpverleningsaanbod in ons land. Zodat elke Nederlander, ongeacht zijn woonplaats, een beroep kan doen op schuldhulp van hoge kwaliteit.

Snel naar 

Wat is het?

Het beoogde basisniveau in schuldhulpverlening bestaat uit 21 elementen. Bekijk ze hier alle 21, inclusief de onderliggende factsheets die je meer informatie over de elementen geven.

Overzixht 21 elementen

Wie zijn er bij betrokken?

Na constructief overleg hebben de vier betrokken partijen (de NVVK, het ministerie van SZW, VNG en Divosa) bestuurlijke afspraken gemaakt. Daarbij verbonden de vier partijen zich aan de doelstelling: het bereiken van een basisniveau van schuldhulpverlening in elke gemeente.

Bij de voorbereiding van de bestuurlijke afspraken betrokken we onze leden en ook schuldeisers.

Ondertekening basisdienstverlening

Wat gebeurt er nu?

De 21 elementen vormen samen het basisniveau van schuldhulpverlening waar elke hulpvrager in elke gemeente een beroep op moet kunnen doen.

  • Sommige elementen worden nu al door veel gemeenten toegepast. Ze zijn al langere tijd beschikbaar; dit betekent dat gemeenten die ze nog niet hanteren, ze nu zo snel mogelijk onderbrengen in hun hulpaanbod.
  • Andere elementen komen op korte termijn beschikbaar. De vier partijen stimuleren dat elke gemeente ze, zodra dat kan, onderdeel maken van hun hulpaanbod.
  • Voor een aantal elementen geldt dat een wetswijziging nodig is. Andere elementen moeten nog ontwikkeld worden. Dat gebeurt in onderlinge samenwerking tussen de vier partijen. De gezamenlijke aanpak zorgt ervoor dat ook deze elementen te zijner tijd onderdeel uit gaan maken van het hulpaanbod in iedere gemeente.

Wat kan ik doen?

  • Ga in je professionele omgeving na hoe die werkt aan het tot stand brengen van het basisniveau van schuldhulpverlening.
  • Mis je elementen in het hulpaanbod van een gemeente in je werkgebied? Ga het gesprek aan met beleidsmakers of de politiek.
  • Verzamel informatie door bijeenkomsten van de partners over het onderwerp bij te wonen.
  • Deel je ervaringen met professionals en motiveer daarmee ook anderen om basisdienstverlening inhoud te geven.

Vragen?

Nieuws over Basisdienstverlening

  1. Basisdienstverlening zonder logos 750 x 500pxanders.png

    Kom naar ons webinar over Data Delen Armoede & Schulden op 19 november

    DDAS: jij bent bijna aan zet!

    13 nov 2024

    Weet jij al wat DDAS is en wat het voor je gemeente en voor hulpvragers gaat betekenen? Hoog tijd dat je je erin verdiept, want gemeenten moeten zich nu voorbereiden op de eerste uitvraag begin volgend jaar. Bovendien is werken met DDAS onderdeel van de Basisdienstverlening. Projectcoördinator Saskia Schrijver en betrokkenen van CBS, VNG en Divosa vertellen je er op dinsdag 19 november alles over in een online webinar.

  2. Basisdienstverlening zonder logos 750 x 500pxanders.png

    Basisdienstverlening: gebruik de handreiking 'Begeleiding'

    Inwoners met geldzorgen, zo begeleid je ze goed

    6 nov 2024

    Samen met VNG publiceren we een handreiking die gemeenten ondersteunt bij het opzetten, optimaliseren en uitvoeren van de begeleiding van inwoners met geldzorgen. De handreiking beschrijft begeleiding in relatie tot 10 elementen uit het actieplan ‘Basisdienstverlening schuldhulpverlening’.

  3. stopbord-will-porada-ZaGcU6BxJEc-unsplash.jpg

    Hulpvragers zijn gebaat bij gebruik Kennisgeving

    ‘De meeste schuldeisers zijn welwillend’, merkt schuldhulpverlener Michelle Feron

    28 okt 2024

    Stuur de NVVK-Kennisgeving aan een schuldeiser en hij stopt tijdelijk met incasseren. Precies wat je wilt, als schuldhulpverlener. Waarom wordt de Kennisgeving dan nog maar zo mondjesmaat gebruikt? We organiseren een Donderdagmiddagsessie waarin je jouw vragen kan stellen en waarin we laten zien hoe de Kennisgeving jou helpt in je werk.