Overslaan en naar de inhoud gaan

Schuldhulp ondernemers

Sinds de wijziging in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (1-1-2022) is duidelijk dat gemeenten ook aan ondernemers met (dreigende) problematische schulden schuldhulpverlening moeten bieden. We hebben daarover met elkaar afspraken gemaakt in artikel 11 van de NVVK-gedragscode (pdf, 489 kB) en er is een module schuldhulpverlening voor ondernemers opgesteld. 

Schuldhulpverlening voor ondernemers (SHVO) vraagt meer kennis dan schuldhulpverlening aan particulieren, onder meer omdat ook de levensvatbaarheid van de onderneming moet worden beoordeeld en de schulden vaak juridische aandachtspunten hebben. De NVVK vindt het van groot belang dat SHVO in elke gemeente toegankelijk is. Gemeenten kunnen die expertise zelf in huis halen, organiseren in een samenwerkingsverband of uitbesteden aan een gespecialiseerde organisatie.

Snel naar:

Hoe werkt schuldhulpverlening aan ondernemers?

Schuldhulp aan ondernemers verloopt in de basis hetzelfde als de hulp aan een particuliere inwoner. De aanmelding kan starten via een vroegsignaal en kan dezelfde crisisinterventies nodig hebben. 

Stabilisatie

Naast de aspecten van stabilisatie van een particuliere hulpvrager, is het bij de ondernemer tevens van belang het inkomen uit de onderneming vast te stellen. Daarvoor moet vaak eerst de boekhouding op orde worden gebracht. Dit kan in eerste instantie met behulp van een vrijwilliger die de papieren administratie ordent, waarna de eigen boekhouder de aangiftes indient. Vervolgens dienen de benodigde aangiftes bij de Belastingdienst te worden ingediend. Tot slot dient de levensvatbaarheid van de onderneming te worden beoordeeld.  

Begeleiding en/of coaching is ook in het traject van de ondernemer een belangrijk aspect. Afhankelijk van de oorzaak van het ontstaan van de schulden, je kennis en vaardigheden, kun je zelf een begeleidingstraject aanbieden of verwijs je naar een (bedrijfskundig) coach. 

Je kunt de kennisgeving inzetten voor 8 maanden schuldenrust in de aanloop naar een schuldenregeling.

Schulden in kaart brengen

Nadat de ondernemer een schuldregelingsovereenkomst heeft getekend, worden eerst de schulden in kaart gebracht. Daarbij gaat de schuldhulpverlener na welke schulden volledig betaald moeten worden omdat dat cruciaal is voor het voortbestaan van de onderneming. Ook moet de schuldhulpverlener rekening houden met pand- of hypotheekrechten op inventaris of gebouwen en met mogelijke vorderingen omzetbelasting. Leasecontracten vallen buiten de schuld voor zover deze behoren tot de normale bedrijfsvoering. Na het opvragen van saldi maakt de schuldhulpverlener een overzicht van (deels) te saneren en niet te saneren schulden.

Saneringskrediet of schuldbemiddeling

Op basis van het schuldenoverzicht maakt de schuldhulpverlener een beargumenteerde keuze voor een saneringskrediet of een schuldbemiddeling. Een saneringskrediet heeft de voorkeur. Indien het Bbz-krediet geen optie is dan kan de Kredietbank een krediet verstrekken met borging door het Waarborgfonds Saneringskredieten.

Saneringsvoorstel en overeenkomst

De schuldhulpverlener stelt een saneringsvoorstel SHVO op en sluit een overeenkomst met schuldeisers. Soms is er een dwangakkoord nodig voordat het voorstel kan worden uitgevoerd. 

De richtlijn voor NVVK-leden is dat een schuldhulpverlener het traject vanaf de schuldregelingsovereenkomst tot de overeenkomst met schuldeisers binnen 180 dagen afrondt.

Werkwijzer ondernemers

In de Werkwijzer ondernemers vind je achtergrondinformatie, praktische tips en handige hulpmiddelen die je direct kunt inzetten bij het schuldhulpverlenen aan ondernemers. De werkwijzer is samengesteld voor en door mensen met ervaring in de praktijk. Samen brachten we in kaart welke uitdagingen er zijn en verzamelden we tips en werkwijzen. Zo delen we goede inzichten en praktijken met elkaar.

Belastingdienst

Met de Belastingdienst is een addendum op het convenant van toepassing: Addendum op het Convenant NVVK - Belastingdienst, CAK, CJIB, DUA, SVB en UWV (pdf, 199 kB). De Belastingdienst werkt vaak mee met schuldenregelingen. Let daarbij op het volgende:

  • De Belastingdienst doet bij een schuldregelingsvoorstel voor een ondernemer een extra toets op levensvatbaarheid. 
  • Belangrijk is dat de ondernemer alle aangiftes heeft ingediend bij de Belastingdienst 
  • Voor snellere behandeling van het voorstel kun je gebruik maken van afgesproken onderwerpregels.
  • Maak ook gebruik van deze checklist bij het saneringsvoorstel.

Meer informatie

Voor leden

NVVK biedt leden meer informatie.

Nieuws over schuldhulp ondernemers

  1. Phong Nguyen Okkerse en Schop.jpg

    Sanering ondernemers vraagt expertise en doorzettingsvermogen

    Succesvolle Msnp-regeling voor ondernemer met coronaschulden van 4 miljoen

    30 juni 2023

    Op papier is er veel mogelijk om ondernemers te helpen als ze door corona opgelopen schulden moeten terugbetalen. In de praktijk is er een oerwoud aan regels, waar uitvoerders en zelfs specialisten niet makkelijk uitkomen. Advocaat Phuong Nguyen, partner bij NVVK-lid Okkerse & Schop Advocaten, vertelt hoe het lukte via minnelijke schuldhulp een middelgrote onderneming met 4 miljoen aan schulden te redden.

  2. Busje filip-sablatura-unsplash.jpg

    Gemeente bepaalt zelf looptijd BBZ-krediet

    18 maanden aflossen in plaats van 36: hoe werkt dat bij ondernemers?

    15 juni 2023

    Ondernemers die persoonlijk aansprakelijk zijn voor schulden van hun onderneming kunnen een aanvraag doen voor gemeentelijke schuldhulpverlening. De rechtsvorm van de onderneming is niet bepalend voor het verlenen van hulp.

  3. geldzorgen.jpeg

    Belastingdienst lanceert campagne ondernemers

    Wegkijken van coronaschulden, hoe pak je het aan?

    7 juni 2023

    Tienduizenden ondernemers negeerden de afgelopen maanden alle aanbiedingen van de Belastingdienst voor een regeling van hun coronaschulden. Voor velen van hen dreigt beslaglegging vanwege achterstallige vorderingen uit de coronatijd. De dienst lanceert nu een campagne waarmee je ondernemers in je gemeente kunt activeren.