Schuldenknooppunt tackelt tijdrovende communicatie
Heb je al je moed bij elkaar geraapt en meld je je aan bij schuldhulpverlening, blijkt het maanden te duren voor er iets geregeld is. Het Schuldenknooppunt brengt daar verandering in, schrijft projectleider Marianne Oostrik in het blad Zorg + Welzijn.
Snel, betrouwbaar, veilig en uniform schuldproblemen oplossen. Dat biedt het Schuldenknooppunt. Vanaf begin 2021 kunnen alle schuldhulpverleners en schuldeisers digitaal gegevens uitwisselen om klanten effectiever te helpen bij het regelen van hun schulden. Voor schuldhulpverleners levert dit tijdwinst op. Voor de meeste schuldeisers betekent het dat ze schulden efficiënter af kunnen handelen.
Vier maanden
Iemand met schulden heeft al zijn moed bij elkaar geraapt als hij zich meldt bij z’n gemeente of hulpverlener. Maar dan volgt de teleurstelling:voor er daadwerkelijk een akkoord met de schuldeisers is, gaat er vaak veel tijd voorbij. Volgens de richtlijnen van de NVVK staat er vier maanden, oftewel 120 dagen, voor het regelen van een schuldregeling. Soms duurt dit echter wel twee of drie keer zo lang.
Woud aan procedures
Een van de oorzaken is dat schuldhulpverleners en schuldeisers op heel veel verschillende manieren met elkaar communiceren: per brief, e-mail, via Excel-sheets of via een webportaal waarop schuldhulpverleners moeten inloggen. Dat laatste komt steeds vaker voor, waardoor hulpverleners met een woud aan portalen en inlogprocedures te maken krijgen.
Lees het complete artikel op de website zorgwelzijn.nl.