Kredietbank NL biedt aangesloten gemeenten extra loket voor schuldhulp
In veel gemeenten zijn er vanwege corona al weken geen inloopspreekuren meer. Hoe voorkomen we dat mogelijke hulpvragers uit het zicht verdwijnen omdat de toegang tijdelijk minder laagdrempelig is? Kredietbank Nederland zoekt daarvoor samenwerking met Geldfit.
Geldfit is een initiatief van verschillende gemeenten, organisaties, bedrijven en netwerken. Het online platform biedt hulp aan mensen met vragen over geldzaken. Het grootste deel van mensen met geldzorgen die de Geldfit-test invullen, wordt verwezen naar online hulp en ander advies. Denk hierbij aan de fiKkS-app, SchuldendeBaas, het NIBUD, Wijzer in Geldzaken en vrijwilligersorganisaties. Diverse landelijke organisaties zoals de vier grootbanken en zorgverzekeraars verwijzen hun klanten naar Geldfit als zij vermoeden dat er geldzorgen en betalingsachterstanden zijn.
Alternatieve route
Nu de inloopspreekuren meestal vervallen zijn, worden hulpgesprekken zo veel mogelijk uitgesteld of telefonisch gevoerd. Tegelijk geven gemeenten aan dat de vraag naar schuldhulpverlening toeneemt. Er is behoefte aan ondersteuning of aan alternatieve (digitale) routes.
Daarom start Kredietbank Nederland een samenwerking met Geldfit. Inwoners van de ruim zestig gemeenten waarvoor KredietbankNL de schuldhulpverlening verzorgt, kunnen via de website van Geldfit direct verwezen naar Kredietbank Nederland. De bank helpt de inwoners verder, hetzij online hetzij telefonisch. Om deze route te openen moeten de betrokken gemeenten wel officieel instemmen met dit aanbod.
“Hiermee openen we een verkorte route voor inwoners, die de druk op het gemeentelijke loket wegneemt”, aldus KredietbankNL-directeur Hans van der Meulen.