Valente brengt met ‘Jos’ klantreis schuldhulpvrager in beeld
Er is al veel bekend over schuldenproblematiek. Artikelen, statistieken en rapporten verschijnen met regelmaat. Maar echt inzicht in hoe iemand in de schulden komt krijg je het best door een verhaal. Valente, branchevereniging voor participatie, begeleiding en veilig opvang, maakte daarom een animatiefilm met ervaringsinterviews.
De film vertelt het verhaal van Jos, een alleenstaande man van in de veertig. De eerste kleine schulden ontstaan bijna ongemerkt. Jos heeft een laag inkomen en er komen onverwacht extra kosten om de hoek. Zijn moeder overlijdt, en dat brengt hem verder uit zijn evenwicht.
De schulden lopen snel op wanneer Jos niet direct kan betalen. Maar hij is ook passief. Niet direct kunnen betalen is het gevolg van onvoldoende geld, maar geen actie nemen komt voort uit stress. Stress die juist door financiële problemen en schulden groter wordt.
Persoonlijk verhaal
Wij brachten voor Valente in kaart om welke bedragen het kan gaan. Deze basisinformatie, plus de kennis van cliënten bij onder andere Valente, Mind en Divosa werd verwerkt tot het persoonlijke verhaal van Jos. Een reconstructie van enkele jaren uit het leven van een 'gemiddelde' burger die vanwege problematische schulden zelfs zijn huis verliest.
Professionals en ervaringsdeskundigen droegen bij aan de film. Zij vertellen wat er anders en beter kan om te voorkomen dat mensen in grote problemen raken. De film is daarmee niet alleen interessant voor hulpverleners, maar ook voor beleidsmakers.
Eerder, beter, anders helpen
De lange versie van de animatiefilm (gecombineerd met interviews) laat zien dat er vele momenten zijn in de reis van Jos waar eerder, beter of anders had kunnen worden ingegrepen. Er zijn genoeg kansen om uitzichtloze situaties te voorkomen. Alertheid van professionals in de diverse organisaties in het sociale domein helpt hierbij.
De film is niet alleen bruikbaar om beter inzicht te krijgen in problemen, maar ook in eventuele oplossingen. Jos' verhaal is ook een mooi uitgangspunt om samen met collega’s door te praten over de klantreis van hulpvragers en de momenten waarop je in actie kunt komen.
Lange versie klantreis Jos (inclusief interviews)
Alle interviews los:
- Interview Joke de Kock, Manager schuldhulpverlening in Tilburg
- Interview Astrid, ervaringsdeskundige
- Interview Anya, schuldhulpverlener bij de Tussenvoorziening
- Interview Sarko, woonbegeleider bij Housing First van de Tussenvoorziening
- Interview Nadja Jungmann, Lector Schulden en Incasso bij Hogeschool Utrecht