Campagne SZW wil ondernemers, zzp’ers en flexwerkers met geldzorgen sneller aan de bel laten trekken
'De eerste stap helpt je verder', dat is de nieuwe slogan van de al langer lopende campagne van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om financiële zorgen bespreekbaar te maken. Rainer, Jeanette en André zijn de nieuwe ambassadeurs van de campagne.
Minister Koolmees lanceerde de campagne tijdens een online werkbezoek aan Amsterdam. Daar sprak hij met schuldhulpverleners die onder andere ondernemers bijstaan. De nieuwe campagne richt zich specifiek op deze doelgroep. Dat is mede omdat corona naar verwachting veel ondernemers in de financiële zorgen brengt.
Om de drempel naar hulp te verlagen, kunnen mensen op de website Geldfit.nl aan de hand van een korte online test te weten komen hoe hun financiële situatie is en welke ondersteuning er voorhanden is. Dat kan een gerichte verwijzing zijn naar een website, maar ook een buddy, een budgetcoach van een vrijwilligersorganisatie of schuldhulpverlening van de gemeente (zie ook de Nederlandse Schuldhulproute). Ondernemers worden verwezen naar GeldfitZakelijk.
Ook is het mogelijk om via het gratis telefoonnummer 0800-8115 anoniem advies op maat te krijgen. Bij Geldfit.nl zijn een groot aantal partijen betrokken, waaronder gemeenten, banken, verzekeraars, energiemaatschappijen en grote werkgevers. Zij verwijzen klanten en medewerkers actief door naar de online test en zetten zich in voor een sociaal incassobeleid. Op deze manier hebben inmiddels 450.000 mensen Geldfit.nl bezocht.
Een van de ambassadeurs in de nieuwe campagne is Rainer. Dit is zijn verhaal:
Gemeenten kunnen campagnematerialen downloaden via campagnetoolkits.nl. De fotografie maakt op een creatieve manier duidelijk wat het effect is van hulpvragen:
Via de toolkit kun je foto's, persberichten, instagramposts en posters downloaden.