'Zoeken naar schuldhulp moet lonen'
Youfone en NVVK sluiten convenant om klanten met schulden sneller te helpen
Telecomaanbieder Youfone sluit een convenant met de NVVK. Leden die schulden willen regelen met Youfone kunnen voortaan een stuk sneller werken. Bovendien laat Youfone rente- en incassokosten vervallen als een klant hulp zoekt bij schulden.
Youfone heeft 450.000 klanten die zowel mobiele als vaste diensten afnemen. Het bedrijf is daarmee een van de grote onafhankelijke operatoren in Nederland. Om de afhandeling van betaalachterstanden soepeler te laten verlopen sloot het bedrijf een overeenkomst met de NVVK.
Standaard akkoord
Voortaan gaat Youfone standaard akkoord met een schuldregelingsvoorstel van een NVVK-lid. Dat scheelt tijd: er hoeft niet eerst een voorstel naar Youfone, schuldhulpverleners hoeven er niet over in discussie en ze hoeven ook niet te wachten op de reactie van Youfone.
‘Met het Youfone-convenant vult de NVVK haar ambitie verder in om met alle grote schuldeisers overeenkomsten te sluiten’, zegt senior NVVK-beleidsadviseur Ellen Hennekens ‘Convenanten versnellen het schuldregelproces, en wat ook belangrijk is: ze bieden hulpvragers snel schuldenrust. Als Youfone weet dat iemand hulp bij zijn schulden gevraagd heeft, schort het bedrijf lopende incassomaatregelen op.’
Beloning voor hulp vragen
Bijzonder van Youfone is dat het bedrijf bij de opgave van de schulden van een hulpvrager alleen de hoogte van de oorspronkelijke vordering doorgeeft. Rente- en incassokosten laat het bedrijf vervallen voor klanten met schuldhulp of beschermingsbewind. Hennekens: ‘Dat betekent een extra beloning voor mensen die hulp zoeken bij schulden.’
Youfone belooft verder in het convenant dat zij vorderingen alleen doorverkoopt aan opkopers die lid zijn van de Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen. Van opkopers eist zij dat ze zich houden aan de voorwaarden in het NVVK-convenant. Als blijkt dat er bij verkoop van een vordering sprake was van schuldhulp of beschermingsbewind, haalt Youfone die vordering terug.
Problematische schulden beter aanpakken
‘Bij Youfone vinden wij dat het zoeken naar hulp bij betalingsproblematiek moet lonen. Het proces omtrent schuldregelingen moet zo eenvoudig mogelijk zijn voor schuldhulpverleners, zodat problematische schulden beter aangepakt kunnen worden. Met het sluiten van dit convenant met de NVVK zetten wij een stap in de goede richting’, aldus een woordvoerder van Youfone.
De details van het convenant (alleen voor leden)