Jury kiest drie finalisten voor onderscheiding
Breng je stem uit voor de financiële hulpverlener van het jaar
‘Thushari is authentiek en straalt energie uit. Marjorie laat hulpvragers zien dat ze tot veel in staat zijn. Annika is iemand die staat voor wat ze zegt’. Het zijn kwalificaties die de jury uitsprak tijdens de selectie van drie finalisten voor de verkiezing ‘Financiële hulpverlener van het jaar. Wat vind jij? Breng je stem uit!
De jury bestond uit Marco Florijn (voorzitter NVVK), Amma Asante (voorzitter Landelijke Cliëntenraad), Karin van Iterson (ervaringsdeskundige, in dienst van de afdeling schuldhulpverlening van de gemeente Westerveld), Annemarieke van Egeraad (Senior adviseur armoede en bestaanszekerheid bij Sociaal Werk Nederland) en John Wildenberg (maatschappelijk werker bij Farent en winnaar van de laatst uitgereikte onderscheiding voor Financiële hulpverlener van het jaar).
Dit zegt de jury over Thushari Koppejan:
‘Ze is super energiek en enthousiast. In haar filmpje spreken haar collega’s lovend over haar. Een bewijs hoe ze haar waarderen. Ook haar cliënten ervaren dat zo. Het is iemand met passie voor haar werk, die heel authentiek is.’
Dit zeggen anderen over Thushari:
‘Ze wint het vertrouwen door haar eerlijkheid en oprechte nieuwsgierigheid naar de mens achter het probleem. Ze gaat de confrontatie aan op een manier die duidelijkheid en inzicht geeft, zonder iemand te kwetsen en ze laat mensen in hun waarde. Mensen durven zich daardoor kwetsbaar op te stellen en accepteren vervolgens haar hulp en advies.
Ze voelt zich meer dan gemiddeld betrokken en verantwoordelijk. Ze zet net die paar stappen meer. Niet alleen voor de inwoner met schulden, maar ook voor haar collega’s en de organisatie waar ze voor werkt. Ze gelooft oprecht in het succes van Vroegsignalering en draagt dit uit aan iedereen die het horen wil.’
Dit zegt de jury over Marjorie Malbons:
‘Ze maakt cliënten sterk en groot, ze laat zien dat zij tot veel in staat zijn en geeft daarin zelf het goede voorbeeld. Ze wil mensen een positief gevoel over zichzelf geven. Ze kan anderen goed inspireren. De mensen die bij haar aankloppen komen in een warm bad terecht. Het gaat haar niet alleen om gebrek aan geld, ze kijkt naar de hele situatie waarin mensen verkeren en neemt dat mee in haar hulpverlening. ‘Het komt wel goed’, dat is het gevoel dat je bij haar krijgt.’
Dit zeggen anderen over Marjorie:
‘Warm, laagdrempelig, en vanuit vertrouwen pakt Marjorie niet alleen de schulden aan maar de gehele gezinssituatie. Allemaal vanuit bevlogenheid. Marjorie is een inspiratie voor velen om mee aan te pakken, samen met haar medewerkers biedt Marjorie een veilige warme thuishaven voor mensen die het al moeilijk genoeg hebben. De kracht die Marjorie heeft laten zien is een voorbeeld voor héél schuldhulpverlenend Nederland.’
Dit zegt de jury over Annika van der Mee:
‘Ze is deskundig en ze heeft zelf ervaring met schulden, ze staat echt naast haar cliënten. Ze toont bewogenheid en kan zich goed inleven in hen. Dat is voor een financiële hulpverlener een groot voordeel. Annika is op meerdere vlakken een verbinder. Ze heeft een positieve uitstraling en staat voor wat ze zegt’.
Dit zeggen anderen over Annika:
‘De aanpak van Annika is ook effectief op de lange termijn. Ze kijkt naar de oorzaak van de financiële problematiek en pakt dat aan. Annika legt veel nadruk op coaching en is waar nodig ook een tijd intensief betrokken. Dit zorgt ervoor dat de jongeren zelfstandig verder kunnen. Annika bouwt zo’n vertrouwensband op dat wanneer jongeren na beëindiging van het traject weer de fout in dreigen te gaan, zij vaak zelf al contact met haar zoeken. Annika betrekt collega’s bij haar brede, integrale aanpak. Onder andere ook de collega’s van beleid. Annika is een kei in haar vak.’