Overslaan en naar de inhoud gaan

‘We kijken nu positiever naar mensen met schulden’

Roermond schakelde NVVK Serviceteam in voor overstap op NVVK Arrangement

‘We kijken nu positiever naar mensen met schulden’

24 maart 2022

Werken met het NVVK Arrangement versnelt administratieve processen. Daardoor houd je als schuldeiser meer tijd over voor je echte werk, en als schuldhulpverlener kun je meer tijd steken in begeleiding. Dat wilde Roermond ook. Voor de overstap schakelde de gemeente het NVVK Serviceteam in.

Het Serviceteam is een nieuw aanbod van de NVVK om leden en niet-leden van de NVVK te helpen bij de overstap naar modern schuldregelen. Frank Janssen, beleidsmedewerker uitvoeringsbeleid Sociale Zaken van Roermond, las over het Serviceteam in onze nieuwsbrieven en kwam in contact met Martijn Schut, een van de leden van het Serviceteam.

Veel praktische vragen

‘We hadden al via verschillende kanalen van het NVVK Arrangement gehoord’, vertelt Janssen. ‘Vorig jaar evalueerden we onze werkwijze op het gebied van schuldhulpverlening. Daaruit kwam het besluit voort om zo snel mogelijk aan te sluiten op het Schuldenknooppunt en op Collectief schuldregelen. We werkten al met saneringskredieten,’

Roermond vroeg zich wel af wat zij moest optuigen om aan te sluiten. ‘We hadden veel praktische vragen. Het idee vonden we mooi, maar hoe voer je het in? Welke systemen zijn ervoor nodig?’, aldus Janssen.

Martijn Schut van het NVVK Serviceteam kon alle vragen beantwoorden. Hij leidde een meeting waarin meerdere collega’s van Janssen hun vragen konden stellen. Daarna vormde Roermond een werkgroep waar ook enkele schuldhulpverleners deel van uitmaakten. Het contract met het Schuldenknooppunt kwam tot stand, en de benodigde software voor Collectief Schuldregelen werd geïnstalleerd.

Intensief betrokken

‘We begonnen met een klein aantal schuldeisers, om te ontdekken hoe het systeem werkt. We gaan dat aantal nu uitbreiden’, vertelt Janssen. ‘Het NVVK Serviceteam bleef de eerste tijd intensief betrokken, gedurende 2 à 3 maanden. Daarna hadden we af en toe telefonisch contact, over de aansluiting van nieuwe schuldeisers bijvoorbeeld.’

Asmae Jazouli van het NVVK Serviceteam trainde ook de medewerkers van Roermond, vertelt Martijn Schut. ‘De vragen van de gemeente kon ik goed beantwoorden. Ze hadden technische vragen en vragen rond de privacy. Veel gemeenten hebben geen idee waar te beginnen, daar help ik dan mee. Bijvoorbeeld bij het voorbereiden van een collegevoorstel, als dat de route is die nodig is. Ik zie het als mijn taak gemeenten te ontzorgen. Het is leuk om te kunnen adviseren en alles in hapklare brokken aan te bieden. Ons contact met Roermond viel mooi samen met de switch die ze maakten in het anders kijken naar mensen met schulden.'

Meer begrip voor schulden

Ook Frank Janssen is positief gestemd over de rol van het NVVK Serviceteam. ‘Nadat we hadden besloten tot aansluiting hielpen ze ons goed met de vraag ‘hoe nu verder’. We kregen goede instructie, het contact was laagdrempelig. Kijk, we zijn nog maar net begonnen. Werken met het NVVK Arrangement is ook een ingroeimodel, de komende jaren wordt het groter. Wat we nu wel al merken is dat we een andere kijk op schuldhulpverlening hebben gekregen. Er is de laatste jaren veel gepubliceerd  over het effect van schulden op gedrag. Vroeger was de lijn meer: heb je schulden, dan moet je op de blaren zitten. We kijken nu anders. Minder van: ‘je had geen schulden moeten maken’. We hebben meer begrip voor de situatie.'

Ook advies en begeleiding van het NVVK Serviceteam? Kijk hier voor meer info