'Nieuwe NVVK Audit geschikt om schuldhulpverlening in je organisatie te profileren'
Oefenen met de Kwaliteitskader Zelfscan
Het nieuwe Kwaliteitskader van de NVVK is veel meer dan alleen een audit. De tegelijkertijd ontwikkelde Zelfscan biedt de mogelijkheid om als organisatie eens goed in de spiegel te kijken voordat de auditor langskomt. Op dit moment gebruiken veel leden de Zelfscan als eerste kennismaking met het Kwaliteitskader en als voorbereiding op de audit. De audit wordt uitgevoerd door onafhankelijke certificeerders.
Om leden te helpen goed gebruik te maken van de Zelfscan organiseerde de NVVK twee kennismakingsdagen. Zo ondersteunen we leden bij het werken met het nieuwe Kwaliteitskader.
Op maandag 9 mei was de tweede aflevering van de kennismakingsdagen. In twee sessies gingen ruim 25 leden, veelal in tweetallen, in gesprek. De belangstelling onderstreepte de behoefte aan een praktische kennismaking met het Kwaliteitskader in de praktijk.
'Schrijf succesverhalen op'
Marja van Houten, auditor bij certificeerder CIIO, gaf duidelijke uitleg over het nieuwe proces van de NVVK Audit en hoe je de Zelfscan daarbij kunt gebruiken. Van Houten: 'Er zijn 7 prestatiegebieden, dat betekent dat je echt diep in de organisatie duikt met de audit. Succesverhalen uit de organisatie kunnen ook iets zeggen over kwaliteit. Daar vragen we dan ook naar.’
Met de NVVK Audit laten zien wat je doet
De ervaringen van Marjolein Kreemers (Gemeente Den Bosch) en Jennifer Hoepel (Buurtteam Amsterdam)met de Zelfscan en de nieuwe audit geven een goed beeld van de voorbereidingen en verwachtingen bij leden. Jennifer vertelt dat ze de audit op een locatie buiten het eigen kantoor hebben georganiseerd. “Zo kon iedereen echt even letterlijk afstand nemen van het werk en even zijn hoofd leegmaken voor de gesprekken', legt ze uit. De meeste leden zijn deze dag met een collega gekomen, om ’s middags direct samen aan de slag te gaan met de Zelfscan.
NVVK-beleidsadviseur Joeri Eijzenbach was beide dagen aanwezig. Hij blikt tevreden terug. 'Ik zie deelnemers met een positief gevoel naar huis gaan en ik zie grote bereidheid om binnen de eigen organisatie het gesprek aan te gaan over wat echt goede schuldhulpverlening is. We overstijgen daarbij ons vak en kijken organisatiebreed. Zo kan de audit ook helpen om bij wethouders te laten zien wat je als financiële hulpverleners in de schuldhulpverlening voor elkaar kunt krijgen."
Leren van elkaar: doe mee
Naast de zelfscan en de audit gaan we ook nog met elkaar in gesprek. Zo leren we van elkaar, en dat is ook een van de nieuwe onderdelen van het NVVK Kwaliteitskader. Een groep bewindvoerders buigt zich binnenkort over het spanningsveld tussen standaardisatie en maatwerk. Verschillende schuldhulpverleners (werkend bij of in opdracht van gemeenten) gaan in gesprek over projectmatig werken en het efficiënt benutten van nieuwe innovaties binnen de organisatie.
Wil je nog deelnemen aan een ‘leren van elkaar’-sessie? Neem dan contact op met d.warmerdam@nvvk.nl of bel het verenigingsbureau (085 489 5740).