Blog Asmae Jazouli: terugblik op een jaar als NVVK-accountmanager
Ruim een jaar was Asmae Jazouli 3 dagen per week accountmanager bij de NVVK. Nu ze weer teruggaat naar de gemeente Leiden vertelt ze hoe ze het werken voor de NVVK heeft ervaren.
Ik kwam bij de NVVK voor de landelijke uitrol van Collectief Schuldregelen. Daarvoor sprak ik met gemeenten en schuldeisers. Heel afwisselend, steeds de vertaling maken naar de praktijk. Elke keer bedenken: wat heeft deze organisatie nodig?. Bij Collectief Schuldregelen vragen we schuldeisers eigenlijk ‘blind’ akkoord te gaan. Tijdens de gesprekken was de bereidheid om daaraan mee te doen bijzonder om te zien. Ik heb daardoor ook een heel positief beeld gekregen van schuldeisers.
Schuldenknooppunt in the lead
Op een gegeven moment kwam de vraag om bij de gesprekken ook het Schuldenknooppunt mee te nemen en later ook de convenanten. Het NVVK arrangement ontstond en als we dan toch in gesprek zijn over Collectief Schuldregelen kunnen we direct de andere producten ook bespreken. Uiteindelijk is besloten dat aansluiten op het Schuldenknooppunt leidend wordt, omdat het erg belangrijk is om alle partijen uniform met elkaar te laten communiceren. Met Collectief Schuldregelen en een convenant erbij heeft een gemeente of schuldeiser het meeste profijt van de versnelling en efficiëntie.
Steeds verbeteren
Met de collega’s van de NVVK heb ik fijn samengewerkt. Iedereen is betrokken en staat open voor nieuwe ideeën. Ik vertelde dat volgens mijn ervaring de convenanten niet altijd goed landen in de uitvoering. Daar kwamen meer signalen van, waardoor de NVVK ging bedenken hoe het beter kon. Daar is uiteindelijk de Expeditie uit voortgekomen. Echt out of the box!
NVVK-pet en Leiden-hoofd
In dit jaar heb ik enorm veel contacten opgedaan. Ik voerde gesprekken met een NVVK-pet, maar dacht ook met mijn Leiden-hoofd mee. Omdat ik zie dat alle gemeenten zaken anders aanpakken ben ik de meerwaarde gaan zien van onderling overleg. Anders zit je in je eentje het wiel uit te vinden, terwijl een ander al een goed idee heeft. Bijvoorbeeld hoe je schuldhulp voor ondernemers goed organiseert. Of de vertaalslag maakt van nieuwe wet- en regelgeving, zoals de wijziging van de Wgs.
Opvolgers in het serviceteam
Met het serviceteam hebben we het afgelopen jaar veel gezaaid. Maar nu ik wegga zie ik dat er steeds meer ontkiemt. Het is jammer dat ik dat niet langer mee kan maken. Het was voor mij een tijdelijke functie. Nu ga ik eerder terug naar Leiden, omdat ik daar nu een mooie kans krijg die niet kan laten schieten. Jammer, maar ik heb er alle vertrouwen in dat Martijn, Nico en Yaacoub er verder iets moois van gaan maken.