NVVK Belofte prikkelt financiële hulpverlener
Hoe toegankelijk is jouw organisatie?
NVVK Belofte prikkelt financiële hulpverlener
24 mei 2023
Na 1 juli koppelen we de aflosperiode los van de hulpperiode. Wie na 18 maanden aflossen financieel op eigen benen kan staan, laten we graag gaan. Wie meer begeleiding nodig heeft, houden we langer vast. Dat is in lijn met de NVVK Belofte, waar we sinds enkele jaren mee werken. Het onderdeel 'Zo goed mogelijk schuldenzorgvrij' neemt met de halvering van de aflosperiode toe in belang.
Onze NVVK Belofte vatten we nog eens overzichtelijk samen in onderstaande tekening. De Belofte is een van de ingrediënten van de basisvloer die we nastreven voor elke gemeente. Want of je nu in Delfzijl,Terneuzen, Maastricht of Den Helder woont: de stap naar financiële hulp moet overal zo makkelijk mogelijk gemaakt worden.
Elk NVVK-lid is aanspreekbaar op de Belofte. Onlangs lieten we daarom bij 1154 hulpvragers onderzoeken hoe zij de dienstverlening van NVVK-leden ervaren. Lees hier het onderzoek.
Meer over de NVVK Belofte
Gerelateerd nieuws
-
Haarlems team Schulddienstverlening vraagt zich af: wat doen we eigenlijk met de NVVK Belofte?
11 juni 2024
‘Wij werken vanuit vertrouwen’ en ‘bij ons valt niemand buiten de boot’. Het zijn mooie woorden uit de NVVK Belofte. Hoe pas je die toe in de vaak weerbarstige praktijk van de schuldhulpverlening? Het Haarlemse team Schulddienstverlening (SDV) formuleerde tijdens een werksessie een paar concrete acties om daar stappen in de zetten.
-
Kijk hier NVVK Live van 16 januari terug
17 januari 2025
Alle perspectieven in ons werk waren vertegenwoordigd in onze meest recente aflevering van NVVK-Live. We hadden een schuldeiser (Eva Knippen, ABN AMRO), een hulpvrager (Emine Alp) en een hulpverlener (Jessica Pieters, Volkskredietbank Noordoost-Groningen) aan tafel. NVVK-voorzitter Renate Richters ging met hen en met NVVK-directeur Ruud van den Tillaar in gesprek over het jaar dat voor ons ligt en wat ons daarin te doen staat.
-
Vertel niet meer over je hulpvrager dan noodzakelijk
5 december 2024
Financieel hulpverleners krijgen veel inzicht in persoonlijke informatie van hulpvragers. Ga terughoudend om met wat je hoort. Schuldeisers vinden soms dat ze teveel informatie krijgen, merken we.