350.000 vorderingen van DirectPay en Webcasso liggen stil
NVVK-leden starten dwangakkoorden
In de afgelopen weken kregen we van diverse NVVK-leden het signaal dat ze problemen ervaren met Direct Pay Services en Webcasso. Om na te gaan of een dwangakkoord beweging in de dossiers kan brengen, starten een aantal leden zo'n procedure op.
Direct Pay Services en Webcasso zijn sinds begin april failliet. De bedrijven reageren niet meer niet op post of online verzoeken. 350.000 dossiers liggen nu noodgedwongen stil.
'DPS kocht niet-betaalde rekeningen op van telefoon- en postorderbedrijven. De vorderingen variëren van een paar tientjes tot honderden euro’s. Het gaat dan volgens de curator bijvoorbeeld om een mobiele telefoon, een kledingstuk, een televisie of vakantie die op afbetaling zijn gekocht', schreef de Telegraaf over de activiteiten van Direct Pay.
Honderdduizenden vorderingen
In de afgelopen weken heeft de NVVK intensief contact gehad met het kantoor van curator mr. J.G. Princen. Daaruit is duidelijk geworden dat het gaat om een groot faillissement met onder andere 350.000 grotendeels verpande vorderingen. De curator heeft geen geld in de boedel voor onderzoek daarnaar, hij heeft geen personeel tot zijn beschikking en hij heeft geen actuele informatie over vorderingen.
Ook meldt de curator ons dat hij geen inzage heeft in dossiers. De vorderingen zijn verpand. Dat betekent dat hij niet zelf actief vorderingen kan innen of daarover beslissingen mag nemen, ook niet in schuldhulpkwesties. Dat zouden de pandhouders wel kunnen, maar die hebben ook geen idee van al de vorderingen en wat er aan wie toekomt.
Schuld bij Rabobank: 24 miljoen
De curator is druk bezig om via een ict-oplossing alles in kaart te brengen, waarbij de Rabobank als eerste pandhouder die kosten betaalt. De Rabobank heeft 24 miljoen euro tegoed van DPS.
De curator is ook in gesprek over verkoop van de vorderingen. Hij dringt aan op spoed, maar dat proces kan nog wel enige weken duren. Overleg vanuit de NVVK met de curator over het nut en de precedentwerking van een mogelijk dwangakkoord of andere opties heeft helaas niet geleid tot een concrete afspraak.
'Start een dwangakkoord'
Omdat het in de dagelijkse praktijk veel problemen geeft nu dossiers al tijden stil liggen, hebben we enkele leden geadviseerd een dwangakkoord op te starten. Daarbij worden dan de curator als vertegenwoordiger van DirectPay en mogelijk ook de Rabobank als pandhouder opgeroepen.
De uitkomst is onzeker, maar we hopen dat er zo toch beweging in de zaak komt. We publiceren informatie zodra die bekend is. De NVVK houdt graag contact met leden die ook een dwangakkoord overwegen met betrekking tot deze schuldeisers.
'Maak geen geld over'
Vanwege de huidige situatie adviseert de NVVK om betalingen aan Direct Pay op te schorten en op te sparen, omdat onduidelijk is waar het geld terecht komt, bij wie en of er überhaupt wel betalingen verwerkt worden. Dat is over een paar weken vermoedelijk wel duidelijk. Verder kunnen schuldhulpverleners, indien noodzakelijk, andere schuldeisers in een schuldendossier informeren over de ontstane situatie, en zo uitleggen waarom dossiers noodgedwongen stil liggen.
Bringway kan geen info geven
Bringway, het portaal en doorgeefluik voor vorderingen van onder andere DPS en Webcasso, is overigens niet betrokken bij dit faillissement. Het platform ervaart wel hetzelfde probleem als NVVK-leden. Ook via Bringway is het daarom niet mogelijk uitsluitsel te krijgen over vorderingen waar DirectPay of Webcasso deel van uitmaken.
Start je een dwangakkoord op? Mail ons.