Overslaan en naar de inhoud gaan

NVVK Donderdagmiddagsessie over basisdienstverlening: meld je aan!

Deze 8 elementen kun je nu al fixen - doe je mee?

NVVK Donderdagmiddagsessie over basisdienstverlening: meld je aan!

19 juni 2024

Hulpvragers zijn een stuk beter af wanneer je ze helpt met de elementen van basisdienstverlening die nu al beschikbaar zijn. Toch komen we deze 8 elementen nog niet in elke gemeente tegen. In onze online Donderdagmiddagsessie van 27 juni hoor je hoe je de 8 elementen zo snel mogelijk onderbrengt in je werkproces. Meld je aan!

In de online sessie (donderdagmiddag van 13.00-14.30 uur) onder begeleiding van Joeri Eijzenbach, Joëlle van Kommer en Asmae Jazouli ga je meer leren over deze 8 elementen:

✅ convenant Lokale Overheid
✅ aanmelding zonder drempels
✅ begeleiding start direct
✅ aansluiten op VISH
✅ begeleidingstraject opzetten
✅ aansluiten op Schuldenknooppunt
✅ saneringskrediet toepassen
✅ ook begeleiden bij Wsnp

Aansluiten op VISH, goed voor uniformiteit

Asmae Jazouli heeft als nieuwe accountmananger van de NVVK een heldere missie: elke gemeente aan laten sluiten op de Verwijsindex Schuldhulpverlening VISH. 'Zo bereiken we een landelijke, uniforme werkwijze waarbij elke gemeente aan de deurwaarders meldt welke inwoner schuldhulp krijgt. In de meeste gevallen stoppen deurwaarders dan met incasseren. Juist door die uniformiteit kunnen we het onnodig verzwaren van de schuldenlast tegengaan’, vertelt Asmae.

Ondanks het feit dat VISH al langer bestaat maken nog niet alle gemeenten er gebruik van. Dit komt volgens Asmae door de vele uitdagingen die gemeenten de afgelopen jaren hebben gekend, vooral na de wetswijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening in 2021. 'De wetswijziging bracht veel praktische veranderingen met zich mee waardoor gemeenten moesten prioriteren. VISH belandde hierdoor onderaan de stapel.'

Tijdens de online sessie zal dit Asmaes boodschap aan de deelnemers zijn, vertelt ze: ‘Niemand is gebaat bij een verder verzwaarde schuldenlast. Mensen die al vaker afgeschrikt zijn door deurwaardersbrieven, participeren minder in schuldhulpverlening. Hoe meer aansluitingen op VISH, hoe beter.’

Basisdienstverlening invoeren in je organisatie

Joëlle van Kommer, teamleider Dienstverlening bij Stadsring in Amersfoort, vertelt je hoe Stadsring de basisdienstverlening toepast in haar werkgebied. Wat heeft basisdienstverlening Stadsring gebracht, wat hebben ze daarvoor moeten doen, welke knelpunten kwamen ze tegen onderweg?

Dienstverlening gelijktrekken

Senior beleidsadviseur Joeri Eijzenbach leidt de online sessie. 'Door de basisdienstverlening trekken we de dienstverlening aan mensen met problematische schulden in alle Nederlandse gemeenten gelijk', zegt hij. 'De basisdienstverlening bestaat uit verschillende onderdelen. Sommige onderdelen vragen om wetswijziging of nadere afstemming.'

'In deze sessie praten we je bij over wat je nu al kunt inzetten. Welke van de 8 vinkjes kan jouw organisatie al zetten? Het gaat over intake zonder drempels, VISH, het convenant Lokale Overheid, het Schuldenknooppunt, begeleiding vanaf het eerste gesprek, begeleiding op maat, inzetten van het saneringskrediet op basis van het vrij te laten bedrag, gemeentelijke begeleiding tijdens Wsnp-trajecten. We staan stil bij deze onderdelen en hoe snel je deze kunt implementeren.'

Elementen Basisdienstverlening direct