Overslaan en naar de inhoud gaan

‘De meeste schuldeisers zijn welwillend’, merkt schuldhulpverlener Michelle Feron

Hulpvragers zijn gebaat bij gebruik Kennisgeving

‘De meeste schuldeisers zijn welwillend’, merkt schuldhulpverlener Michelle Feron

28 oktober 2024

Stuur de NVVK-Kennisgeving aan een schuldeiser en hij stopt tijdelijk met incasseren. Precies wat je wilt, als schuldhulpverlener. Waarom wordt de Kennisgeving dan nog maar zo mondjesmaat gebruikt? We organiseren een Donderdagmiddagsessie waarin je jouw vragen kan stellen en waarin we laten zien hoe de Kennisgeving jou helpt in je werk.

Asmae Jazouli is met Michelle Feron van Kredietbank Limburg donderdagmiddag 7 november te gast tijdens de Donderdagmiddagsessie ‘De Kennisgeving: onmisbaar voor financieel hulpverleners’. In deze sessie (waarvoor je je nog aan kunt melden) wordt onder andere duidelijk hoe je als teams de eerste stappen kan zetten om de Kennisgeving te gebruiken.

Michelle Feron

Michelle Feron

Positief effect

De Kennisgeving kun je zien als een Pauzeknop in het incassoproces. Schuldeisers met wie de NVVK een convenant heeft, schorten het incassoproces op zodra ze een Kennisgeving ontvangen. De Kennisgeving maakt duidelijk dat hun klant voor zijn betaalachterstand hulp gezocht heeft bij een NVVK-lid. De opschorting van de incasso geeft de hulpvrager snel schuldenrust. Als schuldhulpverlener krijg je gelegenheid om schulden te inventariseren en een schuldregeling op te stellen zonder dat de schulden verder oplopen.

Kredietbank Limburg (KBL) zet de Kennisgeving breed in en dat heeft aanzienlijk effect gehad, volgens Michelle Feron, casemanager bij KBL die voor diverse Limburgse gemeenten de schuldhulp uitvoert. Tijdens de Donderdagmiddagsessie gaat ze hier dieper op in. 

Schuldeisers moeten wennen

Michelle merkte dat de poststroom aanvankelijk toenam door het gebruik van de Kennisgeving. 'Schuldeisers reageren op de Kennisgeving en die reactie moet je natuurlijk wel weer archiveren.' Tegelijk beseft ze dat in de tijd dat de Kennisgeving nog niet gebruikt werd, er ook vaak contact gelegd werd met schuldeisers. Omdat die contacten niet als zodanig geregistreerd werden, waren ze minder zichtbaar. 'De poststromen beginnen nu af te nemen omdat de Kennisgeving steeds beter bekend is bij schuldeisers', constateert Feron.

Gebruik Kennisgeving

De Kennisgeving wordt nog niet breed gebruikt door NVVK-leden. Asmae Jazouli is als lid van het Serviceteam betrokken bij het implementeren van de Kennisgeving in de werkprocessen van uitvoerders. Zij benoemt dat er de afgelopen jaren veel veranderingen zijn doorgevoerd binnen de schuldhulpverlening. ‘We hebben ontzettend veel wijzigingen te verwerken gehad, waaronder wettelijke wijzigingen, wijzigingen in de gedragscode etc. Dan kan het zo zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet, en kunnen nieuwe toepassingen zoals de Kennisgeving een lagere prioriteit krijgen.’

Asmae Jazouli

Asmae Jazouli

Meeste schuldeisers zijn welwillend 

Asmae en Michelle hopen dat de Donderdagmiddagsessie financiële hulpverleners en kredietbanken aanzet om de Kennisgeving Pauzeknop ook te gaan gebruiken. Michelle: ‘We willen dat mensen vroegtijdig begeleiding krijgen en binnenboord blijven. Daarvoor is de Kennisgeving waardevol. Hij is ook in het belang van schuldeisers.’ Dure incassomaatregelen bij iemand die toch niet kan betalen kunnen dan achterwege blijven.

Schuldhulpverleners denken soms dat schuldeisers terughoudend zijn om mee te werken aan de Kennisgeving. Wat is jouw ervaring? 

Michelle: ‘Mijn ervaring is juist positief. De meeste schuldeisers zijn welwillend. In het begin moesten we het vaak uitleggen en verwijzen naar het convenant, maar inmiddels weten de meesten hoe de Kennisgeving werkt. Ik belde eens met een schuldeiser die niet op de hoogte was van het convenant. Toen ik hen hierop wees, reageerden ze meteen positief. ‘Daar waren we niet van op de hoogte, we passen het aan’, zeiden ze.’ 

Jazouli reageert: ‘Schuldeisers willen juist dat mensen hulp zoeken en uit de problemen komen. Dat is de tijd waarin we nu leven. Voorheen was er onder hulpverleners angst om schuldeisers te benaderen, maar inmiddels is er bij schuldeisers een sterke bereidheid om mee te werken, is onze ervaring.’