Overslaan en naar de inhoud gaan

Schagen regelt schuld in 100 dagen, door strak proces met vaste consulenten

Onder de 100 deel 2: team Schuldhulpverlening Schagen

Schagen regelt schuld in 100 dagen, door strak proces met vaste consulenten

18 november 2024

In minder dan 100 dagen een schuldregeling tot stand brengen, het kan! In een serie interviews vragen we NVVK-leden met korte doorlooptijden om tips. In Schagen is de toegang tot schuldhulp laagdrempelig. En er gaat geen tijd verloren door overdracht. 'We zitten er kort op, kunnen de casus goed regisseren en zijn heel betrokken.'

Als mensen met geldzorgen zich melden bij het telefonische toegangsteam van Schagen, gaan de telefonisten niet breed uitvragen. Er wordt alleen gevraagd of er een crisissituatie is. 'Als die er niet is, gaan wij binnen 2 weken op huisbezoek', zegt consulent schuldhulpverlening Marga Ufkes. 'Je wint vertrouwen van mensen omdat ze niet van het kastje naar de muur hoeven. Er zijn ook gemeentes die eerst doorverwijzen naar het voorliggende veld, de vrijwilligers van Humanitas bijvoorbeeld. Maar wij beoordelen tijdens een huisbezoek wat er nodig is.'

team Schagen

Team schuldhulpverlening Schagen

Ufkes noemt het voorbeeld van een jongen die zes maanden zijn brievenbus niet had geleegd. 'Die heeft er jaren over gedaan om hulp te vragen. Wat gebeurt er als iemand dan eerst moeite moet doen om met mij een afspraak te maken en ik verwijs hem meteen door? Dan gaat hij weer op slot en ben ik hem kwijt. Ik heb eerst op kantoor een gesprek gehad. De week erna hebben we samen zijn brievenbus leeggemaakt. Zo laagdrempelig moet je zijn.'

Vertrouwd gezicht in de wijk

Schagen is op grond van de gegevens van het CBS opgedeeld in 4 wijken. Ufkes en haar 3 collega's hebben elk een vaste wijk. 'Je kent de mensen die er wonen en mensen herkennen jou op een gegeven moment ook. We doen alles zelf, vroegsignalering en het minnelijk traject van intake tot nazorg. Zo nodig begeleiden we mensen naar de Wsnp, gaan we mee naar de rechtbank en houden dan tijdens de Wsnp ook af en toe contact. Iemand heeft altijd een vaste consulent en hoeft dus ook maar eenmaal zijn verhaal te doen. Daardoor krijgen mensen een vertrouwensband met je. Ze zijn dan open en eerlijk, dus je kunt ze beter helpen.'

Strakke processen

Is er meer dat bijdraagt aan korte doorlooptijden? 'We zitten strak op de processen en evalueren ook veel. Alles komt aan de orde bij het casuïstiekoverleg, en we weten van elkaar waar we mee bezig zijn. We zitten er kort op, kunnen de casus goed regisseren en zijn heel betrokken. Ik denk dat dat zorgt voor een goede doorlooptijd. We zijn heel strikt op de termijn van 120 dagen, om zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk te helpen. Natuurlijk weten we dat je soms voor iemand net wat meer tijd nodig hebt. Dat is oké. Maar we proberen de termijn wel te handhaven.'

Als Ufkes de saldo-opgave de deur uit doet, gaan haar collega's van de ondersteuning na 2 weken nabellen en weer 2 weken daarna wordt het herhaalverzoek verstuurd. Ufkes is blij dat haar collega's van de ondersteuning het nabelwerk doen en de antwoorden verwerken in Stratech.

Korte lijntjes

Het bereiken van schuldeisers is soms bewerkelijk. 'Je bent vaak aan het zoeken welke schuld waar loopt. We zorgen wel dat we de contactgegevens van schuldeisers goed bijhouden in Stratech. En met lokale partijen heeft de gemeente een direct lijntje. We zitten bijvoorbeeld elk jaar met de lokale woningbouwcorporatie om de tafel. Dan stellen we elkaar de vraag: staan de neuzen nog dezelfde kant op?'

Bij landelijke partijen vertrouwt Ufkes op de NVVK-convenanten. 'Ideaal om de vaart erin te houden. Ook zetten we regelmatig saneringskredieten in. Dat scheelt doorlooptijd, omdat je iemand niet 18 maanden in de regeling hebt.'

Dwarsliggers

Is het volgens Ufkes mogelijk doorlooptijden nog verder te verkorten? Bij dossiers met alleen NVVK-convenantpartners wel, denkt Ufkes. Bij de overige gevallen is dat lastiger.  'Er zit vaak wel een dwarsligger tussen de schuldeisers. We hebben bijvoorbeeld te maken met ex-ondernemers met schulden bij kleine bedrijfjes. Die schuldeisers hebben vaak te weinig kennis van schuldregelingen. En ze maken er een principekwestie van om niet mee te werken aan een regeling.'

Vroegsignalering werkt

Wel positief is dat Ufkes merkt dat Schagenaren minder beroep doen op de langere hulptrajecten. Ze schrijft dat toe aan het succes van vroegsignalering. 'In het begin dachten we: weer een extra taak erbij. Maar we zijn wel fanatiek. Om met mensen in contact te komen, schroeven we de intensiviteit op naarmate de achterstand hoger is. Na de brief gaan we bellen en appen en uiteindelijk op huisbezoek.'

'Vaak kunnen we mensen na een vroegsignaal met een korter traject helpen: met informatie en advies bijvoorbeeld. Het viel mijn collega al op dat ze minder cliënten in Stratech had. Dat klopt, want als je trajecten korter zijn, dan is je caseload automatisch kleiner.'

In het kort

  • Team: 4 consulenten en 2 collega's voor ondersteuning
  • Dossiers per jaar: ongeveer 150
  • Doorlooptijd: 100 dagen
  • Software: Stratech
  • Instrumenten: convenanten, saneringskredieten

Lees hier deel 1 in deze serie: In de Brabantse Kempen heb je meestal in 93 dagen een schuldregeling. En bij jou?