Overslaan en naar de inhoud gaan

Het taboe doorbreken: stoppen is geen falen

Studiemiddag NVVK/VNG 'Ondernemers helpen' met bijdrage KvK

Het taboe doorbreken: stoppen is geen falen

20 november 2024

Bij een ondernemer opperen om te stoppen met het bedrijf is niet eenvoudig. Want stoppen is vaak geen optie. Hoe ga je hier tóch het gesprek over aan? Christiaan Hazelaar, ondernemersadviseur bij de KvK, verzorgt hierover een workshop tijdens de studiemiddag Ondernemers met financiële zorgen op 3 december.

Meld je aan voor deze waardevolle en informatieve NVVK/VNG-Studiemiddag!

Wie als professional contact heeft met ondernemers weet dat het de olifant in de kamer kan zijn: praten over stoppen. Christiaan Hazelaar, als ondernemersadviseur bij de Kamer van Koophandel gespecialiseerd in financiering en zwaar weer, weet dat ‘veel ondernemers liever hun kop in het zand steken. Ze hopen dat het morgen weer beter gaat.’

Christiaan Hazelaar KvK

Christiaan Hazelaar

Lang aanmodderen

Daardoor blijven ze vaak te lang aanmodderen. Ze gaan bijvoorbeeld leningen aan, soms ook bij familie of vrienden. Ondertussen stapelen de schulden zich op, terwijl de problemen aan de voorkant niet worden opgelost.

Het gevolg is vaak dat niet alleen het bedrijf in zwaar weer zit, maar ook de ondernemer als persoon. ‘Er komt bijvoorbeeld druk op de relatie te staan, er ontstaan ruzies, ze kunnen te maken krijgen met huisuitzettingen. Financiële problemen van bedrijven kunnen invloed hebben op hele gezinnen.’

Dat ondernemers niet zomaar willen stoppen, heeft volgens Hazelaar alles te maken met hun gevoel van eigenwaarde. ‘Ze hebben hun ziel en zaligheid in het bedrijf gestopt, dat geef je niet zomaar op. Als ze werknemers hebben, voelen ze zich daar ook verantwoordelijk voor. Het voelt als een nederlaag als ze moeten vertellen dat het bedrijf het niet redt.’

Maar soms zit er niets anders op, onderstreept Hazelaar. ‘Veel bedrijven kampen nog met schulden die zijn ontstaan tijdens de coronacrisis. Dan voorkom je op een gegeven moment niet meer dat je bedrijf moet sluiten.’

Licht in de tunnel

Ondernemen heeft vaak een romantisch imago dat draait om vrijheid en het maken van winst. Dit beeld wordt gevoed door succesverhalen op social media. Maar de cijfers liegen er niet om. 'Van de startende ondernemers verdient momenteel 80 procent onder het minimumloon, en na drie jaar schrijft 50 procent zich weer uit’, weet Hazelaar. ‘Vooral zzp’ers verdienen vaak verhoudingsgewijs weinig in verhouding tot wat ze in loondienst zouden kunnen ontvangen.’

Wanneer ondernemers met financiële problemen contact opnemen met de KvK probeert Hazelaar eerst de situatie te peilen. ‘Het heeft geen zin om meteen te beginnen over regels en regelingen. De emoties zitten vaak hoog, mensen bellen soms met enorme angsten of paniek. Je kunt zelfs te maken krijgen met mensen die het leven niet meer zien zitten.’

Om die reden hebben hij en zijn collega's diverse trainingen coaching en gespreksvaardigheden gehad, ook van 113 zelfmoordpreventie. ‘Iemand kan helemaal op slot zitten. Wij proberen te helpen om weer wat licht te zien aan het einde van de tunnel.’

Bespreekbaar maken

Het gaat er niet om dat je meteen met een oplossing komt, maar dat iemand ervaart dat hij niet meer alleen staat. Van daaruit kun je in gesprek over de opties. Ook de mogelijkheid om te stoppen, komt aan bod. ‘Als wij het advies geven om te stoppen, is het aan de ondernemer om daar zelf een beslissing over te nemen. Maar het is belangrijk om dat onderwerp wel bespreekbaar te maken.’

In gesprek gaan met ondernemers kan lastig lijken, maar Hazelaar benadrukt dat het voor de ondernemers zelf vaak nog lastiger is. ‘Vaak speelt er angst, bijvoorbeeld om naar de Belastingdienst te bellen. Ze zijn bang dat daar dan meteen alle alarmbellen af gaan. Terwijl de Belastingdienst je in de praktijk juist beter kan helpen als je eerder belt.’

Het belangrijkste in een gesprek is daarom de menselijkheid. ‘Realiseer je goed: veel ondernemers bellen helemaal niet. Wij hebben vorig jaar zo’n 1.800 telefoongesprekken gevoerd met ondernemers in zwaar weer, maar de Belastingdienst heeft 55.000 brieven gestuurd naar ondernemers die nog niets hebben gedaan met hun coronaschuld. Dus er zijn nog veel meer ondernemers met problemen. Een ondernemer die contact met jou opneemt, heeft dus al enorm veel schroom overwonnen.’

'Blij met jouw moed'

Als je oog en oor hebt voor die schroom, ben je al een heel eind, benadrukt Hazelaar. ‘Ik benadruk altijd aan het begin van het gesprek dat ik blij ben dat die persoon de moed gevonden heeft om ons te benaderen. Die menselijke aanpak wordt enorm gewaardeerd.’

De studiemiddag begint met een lunch om 12.00 uur, het programma start om 12.30 uur. Na een lezing van Jan Adriaanse kunnen de deelnemers drie rondes workshops volgen, waaronder de workshop van Christiaan Hazelaar.

Meld je hier aan voor de studiemiddag.