'Win-win voor alle betrokkenen'
Vier inzichten uit onze online sessie over de Kennisgeving
‘Als klanten weten dat wij duidelijk communiceren met schuldeisers geeft dat rust en vertrouwen in het proces’, weet Asmae Jazouli van het NVVK Serviceteam. ‘De Kennisgeving biedt die duidelijkheid.’ Een terugblik op onze Donderdagmiddagsessie over dit onderwerp.
Kijk de online sessie hier terug
Asmae Jazouli was donderdag 7 november een van de gasten tijdens de online sessie ‘De Kennisgeving, onmisbaar voor een financieel hulpverlener'. Samen met Klaas van der Vies (NVVK) en Michelle Feron (Kredietbank Limburg) ging zij in gesprek over de kansen en uitdagingen voor schuldhulpverleners om de Kennisgeving als middel voor het regelen van schuldenrust in te zetten.
Hoe werkt de Kennisgeving?De Kennisgeving informeert schuldeisers dat een hulpvrager is gestart met schuldhulpverlening. Het bericht, dat onderdeel is van de NVVK-convenantafspraken, schort incassomaatregelen voor een bepaalde tijd op (meestal 8 maanden). Tijdens deze periode:
In onze Kennisbank staat onder de button Stabilisatie een ‘model Kennisgeving’. Die hoef je alleen maar in te vullen en te ondertekenen. Het gebruik van dit modeldocument draagt bij aan eenduidigheid en herkenbaarheid van de Kennisgeving voor schuldeisers. |
Vier inzichten uit de informatiesessie
De online sessie over de Kennisgeving is hier online terug te kijken, inclusief de vragen die via de chat binnenkwamen van deelnemers. Vier belangrijke inzichten uit de sessie vind je hieronder:
1. De Kennisgeving draagt bij aan een efficiëntere samenwerking tussen schuldhulpverleners en schuldeisers.
Klaas van der Vies hierover tijdens de sessie: ‘Het gestandaardiseerde format voorkomt dat schuldeisers overbodige documenten ontvangen of moeten wachten op ontbrekende informatie. Dit versnelt het proces en maakt de communicatie helder en doelgericht.’
2. De Kennisgeving levert voor hulpvragers meer rust en betrokkenheid op.
Asmae Jazouli: ‘Als hulpvragers weten dat we duidelijk communiceren met schuldeisers, geeft dat rust en vertrouwen in het proces en voorkomt het uitval. Door transparantie te bieden, voelen hulpvragers zich beter ondersteund en blijven ze gemotiveerd.’
3. Implementeren van de Kennisgeving kan een uitdaging zijn
Jazouli: ‘Het gebruik van de Kennisgeving vraagt soms om een verandering in werkprocessen, een andere manier van werken. Maar we merken dat degenen die ermee starten, al snel de voordelen zien.’
4. Win-win voor alle betrokkenen
Michelle Feron: ‘Doordat wij de Kennisgeving inzetten, krijgen onze hulpvragers minder brieven van schuldeisers waardoor ze meer rust ervaren en sneller in een stabiele situatie komen. De schuldeisers zelf besparen op incassokosten, wat het traject voor beide partijen effectiever maakt.’
Meer weten over hoe je de Kennisgeving kunt gaan gebruiken? Neem contact op Asmae Jazouli van ons Serviceteam.