Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Wees niet te bang voor een dwangakkoord’

Onder de 100: Verder Financiële Zorgverlening stuurt op slimme keuzes

‘Wees niet te bang voor een dwangakkoord’

26 november 2024

Sneller een schuldregeling tot stand brengen, het kan! In deze serie interviews vragen we leden met (relatief) korte doorlooptijden en NVVK-collega’s om hun tips en ervaringen. Deze keer: Tom Appelboom, directeur Schuldhulpverlening en budgetbeheer bij Verder Financiële Zorgverlening.

Tom, hoe sturen jullie op doorlooptijden? 

‘Met onze opdrachtgevers hebben wij Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) vastgesteld. Daarin zijn onder meer de doorlooptijden van het 120-dagenmodel opgenomen. Korte doorlooptijden zijn voor zowel inwoner, schuldeiser als schuldhulpverlenende partij van groot belang. Onze teammanagers hebben op dossier- en opdrachtgeverniveau inzicht in de doorlooptijd van de schuldregelingen. Ze hebben dagelijks contact met collega’s, zodat de doorlooptijden geborgd worden. Eén van de belangrijkste elementen is: vertrouwen geven aan onze schuldhulpverleners in het maken van keuzes. Want keuzes maken zorgt ervoor dat we doorpakken op elke schuldregeling.' 

Tom

Tom Appelboom

'Een voorbeeld: als schuldeisers niet reageren, kan je de schuld schatten. Maar wanneer is dat handig? Als 1 schuldeiser niet reageert, bellen we na en ronden deze fase af. Bij schuldenlijsten met 100 schuldeisers en het ontbreken van veel reacties gaan we schatten.' 

Dwangakkoord leidde tot gesprek

'Naast het reguliere traject kijken we ook naar alle andere mogelijkheden. Je moet niet te bang zijn om bijvoorbeeld dwangakkoorden in te zetten. Toen ik nog als schuldhulpverlener werkte, kreeg ik van een bepaalde schuldeiser nooit een reactie. Door bij die schuldeiser steeds te kiezen voor een dwangakkoord, zijn er gesprekken geopend. Toen hebben we samen nieuwe afspraken gemaakt. Daarna kregen we wél reacties. Door beide kanten van de medaille te belichten, streven we naar samenwerking en versnelling.’

Wat hebben jullie gemeenten te bieden?

‘Vanuit Verder werken wij samen met veel verschillende gemeenten. Afhankelijk van de vraag van een gemeente voeren wij onze opdracht uit. Dit kan een heel schuldhulpverleningstraject van aanmelding tot nazorg zijn, of losse modules. De invulling is overal anders. Bij het uitvoeren van de schuldregelmodules hanteren we een uniforme werkwijze bij alle opdrachtgevers. Als opdrachtgevers lokale afspraken hebben, passen wij waar mogelijk maatwerk toe.’  

Helpt software je collega’s bij hun werk? 

'Ja, ons eigen systeem Flow helpt daarbij. Dat is helemaal op ons werkproces toegesneden. De schuldregelfase is opgedeeld in stapjes en daarop draaien wij rapportages. Samen met onze collega’s monitoren we dat proces secuur tijdens caseloadbesprekingen. Het systeem kiest voor de collega’s de juiste manier van aanschrijven: via e-mail, het Schuldenknooppunt of per post.'

Merendeel communicatie is digitaal

'Flow is erop ingericht om bij elke brief en schuldeiser automatisch het juiste kanaal te kiezen. Het merendeel verloopt digitaal. Waar we nog een brief sturen ontzorgen we de collega’s doordat het printen en versturen volledig geautomatiseerd is.’ 

Wat kan jullie helpen verder te versnellen? 

'De NVVK-convenanten helpen enorm. In veel gevallen gaan schuldeisers bij saldo-opgave direct akkoord. Maar op dit moment zijn de afspraken met elke schuldeiser net weer iets anders. Meer uniformiteit in de afspraken zorgt bij zowel schuldhulpverleners als schuldeisers voor snelheid, en voor eerdere schuldenrust voor onze inwoners.’

Is een doorlooptijd van 80 dagen ook haalbaar?

'Waar het sneller kan, zijn wij voor! Wel willen we de kwaliteit waarborgen: het resultaat komt altijd voor versnelling. Voor onze inwoners willen we duidelijkheid en schuldenrust of zicht daarop. Ook moeten we de samenwerking en commitment van de schuldeisers voor ogen houden. Onderschat niet wat de impact van het kwijtschelden van schulden op kleine en grote ondernemers is.'

'Ook is het enorm belangrijk dat we als branche aandacht blijven houden voor de waarom-vraag. Waarom heeft 95% van onze hulpvragers een schuld bij de Belastingdienst? Kunnen we dat als branche voorkomen, waardoor schuldenpakketten kleiner worden?' 

Verder in het kort  

  • gemiddelde doorlooptijd schuldregelingen: 109 dagen  

  • collega’s: 45 fte 

  • dossiers per jaar: ongeveer 1200 

  • instrumenten (afhankelijk van de gemeente): convenanten, saneringskredieten en het Schuldenknooppunt 

  • software: Flow