Overslaan en naar de inhoud gaan

Het Aedes-convenant ondertekenen laat zien dat je er bent voor huurder met geldproblemen

Woningcorporatie Stedelink onderstreept sociaal incassobeleid

Het Aedes-convenant ondertekenen laat zien dat je er bent voor huurder met geldproblemen

9 december 2024

Aandacht hebben voor huurders met geldproblemen onderstreep je met het Aedes-convenant. Dat is de stelling van Meindert Hoogendam, teammanager klantenservice en voorheen coördinator incasso bij Stedelink. ’Je pakt je verantwoordelijkheid.’

Stedelink, een middelgrote woningcorporatie met vooral bezit in Zoetermeer, Delft en Zuidplas ondertekende vorig jaar het Aedes-convenant met de NVVK. Daarin staan onder meer afspraken over incassomaatregelen pauzeren bij huurders die schuldhulp krijgen en over bij voorbaat akkoord gaan met betalingsvoorstellen. Meindert Hoogendam van Stedelink vertelt waarom hij het belangrijk vindt om dat te doen.

‘We voeren bij Stedelink een sociaal incassobeleid, met aandacht voor de huurder die in de problemen zit. We willen dan achter de voordeur komen om te kijken wat er aan de hand is.’ Hij benadrukt dat die aandacht er tijdens het hele traject is, van beginnende achterstand tot dreigende ontruiming. ‘Want het moment dat iemand bereid is hulp te accepteren, is voor iedereen verschillend.’

Meindert Hoogendam van Stedelink

Meindert Hoogendam, Stedelink.

Deurwaarder als ketenpartner

Zelfs als Stedelink als laatste redmiddel een deurwaarder inzet, betekent het niet dat er geen aandacht meer is voor de huurder. ‘We zien de deurwaarder als een ketenpartner. Niet meer zoals vroeger het middel om alles maar voor elkaar te krijgen. We blijven bereid in gesprek te gaan en een oplossing te zoeken.’

De oplossingen die Stedelink aanbiedt, hangen af van de omstandigheden van de huurder. Het kan een realistische betalingsregeling zijn die iemand ook echt kan nakomen. Of samenwerking met een bewindvoerder, schuldhulpverlening of – als er meer speelt – maatschappelijk werk. Volgend jaar introduceert Stedelink een budgetconsulent die huurders helpt (herhaling van) financiële problemen te voorkomen. Nazorg én voorzorg dus.

Je verantwoordelijkheid pakken

Voor Stedelink was het ondertekenen van het van modelconvenant van Aedes en NVVK logisch. ‘De NVVK is een betrouwbare partij.’ Onze manier van werken veranderde er niet door. ‘Alles wat wij al doen, waar wij voor staan, daar zetten we eigenlijk een krabbel onder. De afspraken zijn niet nieuw, want zo werken wij al. Het is een bevestiging van het beleid dat we voeren. En van de verantwoordelijkheid die wij pakken.’

Hoogendam denkt dat alle corporaties inmiddels wel een sociaal incassoproces hebben. ‘Dat zie je ook in de cijfers en in de terugloop van het aantal ontruimingen. Maar als je dan zegt: wij doen het al en daarom tekenen we het convenant niet, dat vind ik mager.’

Sneller en efficiënter

Want het convenant heeft een groot voordeel: de versnelling. ‘Het voortraject van een schuldregeling duurde vroeger soms best lang, waardoor huurders dat niet konden volhouden. Door bij voorbaat akkoord te gaan met een betalingsvoorstel, erkennen we dat er in het voortraject al goed gekeken is wat de maximaal haalbare terugbetaling is. En dat versnelt enorm. Dat geeft veel vertrouwen, ook voor degene om wie het gaat. En het is voor ons ook efficiënter.’

De introductie van het nulaanbod maakt voor Hoogendam geen verschil. ‘Het gaat vaak van bijna niets naar niets, van een voorstel van 1,2% naar 0%. Er zit niet zoveel ruimte tussen.’

Stabiele basis

Onderdeel van het convenant is ook dat schuldhulpverleners zorgen dat lopende termijnen betaald worden. Het uitgangspunt is dat je een stabiele basis creëert, zodat iemand schuldenvrij verder gaat en er geen nieuwe schulden meer ontstaan. Hoogendam heeft wel eens gehoord dat collega-corporaties soms twijfelen of daar voldoende aandacht voor is. ‘Natuurlijk gebeurt in de praktijk wel eens iets wat niet is afgesproken in het convenant. Maar dat zijn uitzonderingen en die bespreek je met de gemeente.’

Hij benadrukt dat er bovendien van alles kan gebeuren waarbij er toch een nieuwe achterstand ontstaat, bijvoorbeeld inkomensterugval door ziekte. ‘Dan kun je als corporatie zeggen: er is een nieuwe achterstand, we stoppen ermee. Dat vind ik te makkelijk. Je kunt er beter samen met de gemeente een oplossing voor zoeken. Uiteraard moet er ruimte zijn voor inhoudelijk pittige discussies met als uitgangspunt er met elkaar uit te komen.'

Uitzonderingen blijven mogelijk

Hoogendam wil ook graag het misverstand uit de wereld helpen dat je door ondertekening van het convenant nooit meer een voorstel kan weigeren. ‘Als er een goede reden is kun je nog steeds zeggen dat je niet akkoord gaat. Maar ik ben ervan overtuigd dat bijna niemand zich moedwillig in de schulden steekt. Dat geeft zoveel problemen, ook psychisch. Het zijn vaak de omstandigheden waardoor schulden ontstaan.’

In gesprek blijven

Tot slot vindt Hoogendam het belangrijk dat de afspraken regelmatig geactualiseerd worden. ‘Je tekent voor een bepaalde periode, je monitort, je evalueert en je kijkt of het nog steeds bij het beleid past en matcht met de resultaten die je ziet. Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd of het altijd lukt om binnen de verkorte periode van 18 maanden tot een constructieve oplossing te komen voor de toekomst. Als meer corporaties het convenant zouden ondertekenen, zouden we daarin ook samen kunnen optrekken.’

Meer weten of tekenen?

Neem contact op met Yaacoub Abbassi, accountmanager van het NVVK-serviceteam. Meer lezen over het convenant kan hier.

Waarom is het slim om het modelconvenant schuldregelen van Aedes en NVVK te tekenen?

Het convenant is er voor alle woningcorporaties. In het convenant maken woningcorporaties met NVVK-schuldhulpverleners heldere afspraken over het schuld­hulpverleningstraject voor huurders met schulden. Daar zijn niet alleen deze huurders maar juist ook de woningcorporaties bij gebaat. Het bespaart de woningcorporaties tijd en onnodige incas­sokosten, zo ervaren ook de al aangesloten corporaties. En ze ontvangen altijd het hoogst mogelijke aanbod, de schuldhulpverleners maken namelijk gebruik van gestandaardiseerde rekenmethodes. Onderhandelen over bedragen is niet nodig.

Wil je het convenant tekenen of eerst meer weten? Neem contact op met Yaacoub Abbassi, accountmanager van het NVVK-serviceteam. Hij kan je alles over het convenant vertellen. Meer lezen over het convenant kan hier.

En ben je schuldhulpverlener en heeft de woningcorporatie in jouw gemeente het convenant nog niet getekend? Ga in gesprek en nodig ze uit dit te doen. Het maakt het proces van schuldregelen een stuk sneller. En dat is fijn voor alle partijen. De NVVK heeft hiervoor een hele handige voorbeeldbrief opgesteld. Heb je advies of assistentie nodig bij de gesprekken met je corporatie? Benader NVVK-accountmanager Yaacoub Abbassi van ons Serviceteam, hij helpt je graag!