'Lidmaatschap helpt om breder te kijken naar ons werk'
NVVK verwelkomt Venlo als nieuw lid
Sinds 1 januari heeft de NVVK er een nieuw lid bij: de gemeente Venlo. ‘Een belangrijke stap voor de gemeente’, vindt Theo Peeters, projectleider schuldhulpverlening in Venlo. 'Het heeft ons geholpen om de dienstverlening nog verder te verbeteren', zegt kwaliteitsmedewerker Anne-Miek Kursten.
Venlo besloot begin 2024 het lidmaatschap van de NVVK aan te vragen. Er was toen dankzij het nieuwe beleidskader 'Geldzorgen' al van alles in ontwikkeling. ‘We waren net begonnen met zelf schulden regelen’, vertelt Theo Peeters. ‘In dezelfde periode hebben we een nieuw cliëntvolgsysteem geïntroduceerd. Ook hebben we samen met de VNG de klantreis uitgewerkt. Hierdoor konden we de dienstverlening vormgeven vanuit het perspectief van inwoners, zodat die steeds beter aansluit bij wat zij nodig hebben.’ Er is dus hard gewerkt om de schuldhulpverlening op een hoger plan te krijgen.
Overhandiging van het NVVK-lidmaatschapscertificaat aan het Venlose team voor Schuldhulpverlening
Kwaliteit borgen via lidmaatschap
Bij het inrichten van de dienstverlening heeft de gemeente de NVVK-normen als uitgangspunt genomen. ‘Het NVVK-lidmaatschap was een belangrijke vervolgstap om de kwaliteit die we bieden goed te borgen’, constateert Anne-Miek Kursten.
Ook hielp de aanvraag om bestaande processen te verbeteren. ‘Wij werkten al procesmatig, dus de organisatie was daar al grotendeels op ingericht. Maar het NVVK Kwaliteitskader laat je ook breder kijken: hoe zit het bijvoorbeeld met de samenwerking met ketenpartners?’
Voordelen
Naast deze kwaliteitsboost biedt het lidmaatschap van de NVVK nog veel meer voordelen, vinden beiden. Peeters: ‘Als lid krijg je toegang tot alle vakkennis en expertise van de NVVK. Dat is fijn voor onze klantadviseurs. Als er bijvoorbeeld nieuwe wetgeving is, helpt de informatie van de NVVK om die in de praktijk te kunnen brengen.’
Ook voor het treffen van schuldregelingen is het een voordeel. Kursten: ‘Met sommige schuldeisers moesten we eerst alle voorwaarden regelen voordat er een schuldregeling tot stand kwam. Nu we lid zijn van de NVVK, verwachten we ook hier sneller stappen te kunnen zetten.’
Het lidmaatschap betekent bovendien een erkenning. ‘Voor ons team is het een mijlpaal’, aldus Peeters. ‘Het bevestigt dat onze dienstverlening kwalitatief goed is. Dat is belangrijk naar inwoners en ketenpartners toe. De inwoners kunnen er dus op vertrouwen dat we zo laagdrempelig en toegankelijk mogelijk werken, in lijn met de NVVK Belofte.’
Scherp houden
Het lidmaatschap daagt de gemeente uit om te blijven werken aan kwaliteit. Daarbij is het NVVK Kwaliteitskader leidend. ‘Het houdt ons scherp’, aldus Peeters. ‘Zo weten we waar we staan en waar we nog aan moeten werken.’
Samen met de verbeteringen die al in gang waren gezet, maakte de lidmaatschapsaanvraag het afgelopen jaar tot een drukke periode. Het was veel werk, bevestigen beiden. ‘Maar belangrijk is dat het traject ons geholpen heeft om de puntjes op de i te krijgen’, zegt Peeters. ‘Ook betekent het erkenning voor de collega’s die dit vak al jaren doen. En voor de gemeente is het een mooie opsteker: we zitten dik op de norm. Daar zijn we enorm trots op.’
Ook lid worden? Lees er hier alles over