Neem sneller contact op, adviseren energieleveranciers
Betaalachterstand terwijl er budgetbeheer is: hoe kan dat?
Verhoogde maandbedragen of een flinke jaarafrekening leiden nogal eens tot betaalachterstanden, merken energiebedrijven. Gek genoeg lopen soms ook klanten in budgetbeheer achterstanden op. Hoe voorkom je dat?
Wie een budgetbeheerder heeft, zou eigenlijk geen betaalachterstanden meer op moeten kunnen lopen. Toch zien energiebedrijven dit regelmatig gebeuren. We hebben dit onderwerp besproken in een samenwerkingsoverleg dat wij met hen hebben. Aan die gesprekken nemen ook NVVK-leden deel.
Van de energiebedrijven horen we dat de meest voorkomende oorzaak van betaalachterstanden is: wijzigingen in maandbedragen of het versturen van een jaarafrekening waarvan de budgetbeheerder niet op de hoogte is.
Post of mail niet doorgestuurd
Dat komt omdat de inwoner post of mail over gewijzigde maandbedragen of een jaarafrekening ontvangt, maar vervolgens vergeet om die informatie te delen met de gemeente die het budgetbeheer uitvoert. De bedragen zijn meestal niet heel groot, maar het veroorzaakt toch veel geregel.
Tips om achterstanden te voorkomen
Energieleveranciers geven deze tips om achterstanden te voorkomen:
- Energieleveranciers corresponderen alleen met de hulpvrager zelf, niet met budgetbeheerders. Bespreek dus goed met je hulpvrager dat die correspondentie met jou deelt.
- Vraag bij de start van budgetbeheer meteen aan de energieleverancier om zijn incassodatum aan te passen aan jouw betaaldatum als budgetbeheerder. Bijna alle energieleveranciers bieden die mogelijkheid. Dit voorkomt herinneringen en soms aanmaningskosten. Het aanpassen van de incassodatum kan ook achteraf overigens. Check bij je bestaande dossiers of de data goed op elkaar afgestemd zijn.
- Geef in de brief die je hiervoor aan de energieleverancier stuurt, ook het rekeningnummer door waarvandaan je de betalingen aan de energieleverancier doet. Daar kan de leverancier dan eventuele tegoeden naar overboeken. Voor energieleveranciers is namelijk niet altijd duidelijk of een tegoedbedrag naar de klant mag.
- Zorg voor korte lijnen en goede contacten met de energieleverancier. NVVK-leden hebben toegang tot een lijst contactpersonen bij energieleveranciers. Gebruik die lijst.
- Heb je veel klanten van één bepaalde energieleverancier, ga dan eens in gesprek over hoe jullie samenwerking verbeterd kan worden. Bespreek mogelijkheden als het periodiek vergelijken van klantgegevens zodat gewijzigde maandbedragen en jaarafrekeningen bekend zijn bij jou als budgetbeheerder of de inzet van de module Dicos van Kred'it (niet alle energieleveranciers werken hier overigens mee).
- Verwacht je in een dossier een probleem, bijvoorbeeld omdat het inkomen gestopt is? Bel er preventief over met de NVVK-contactpersoon bij de energieleverancier.
- Zorg dat de vroegsignalen die bij jouw gemeente binnenkomen, niet alleen terechtkomen bij de gemeentelijke schuldhulpverleners maar ook bij de gemeentelijke budgetbeheerders. Heb je budgetbeheer uitbesteed, informeer die partij dan over dit vroegsignaal. De budgetbeheerder kent de betrokkene al, dat geeft meer vertrouwen dan wanneer een onbekende contact opneemt over een vroegsignaal vanwege een betaalachterstand.