Overslaan en naar de inhoud gaan

'Snelle doorlooptijden door veelvuldig contact'

Onder de 100: Stichting Hulp en Steun Urk

'Snelle doorlooptijden door veelvuldig contact'

4 februari 2025

Sneller een schuldregeling tot stand brengen, het kan! In deze serie interviews vragen we leden met (relatief) korte doorlooptijden om hun tips en ervaringen. Deze keer: stichting Hulp en Steun Urk. Hun gemiddelde doorlooptijd van 95 dagen bereiken ze door de manier waarop ze hulpvragers en schuldeisers benaderen. ‘We zeggen weleens: laten we vanmiddag een rondje bellen.’

Stichting Hulp en Steun voert in opdracht van de gemeente Urk alle financiële dienstverlening uit: betalingsregelingen, schuldhulp, vroegsignalering en budgetbeheer, maar ook bewindvoering en de financiële zorg voor statushouders. Lydia Oost en Susan Post verzorgen samen alle schuldregelingen in Urk. Daarnaast is er nog een collega die vroegsignalering doet en een collega voor administratieve ondersteuning.

Lydia en Susan

Lydia Oost en Susan Post

Investeer in het begin in contact

‘Onze tip om doorlooptijden te halen is: zorg dat je vooral in het begin veelvuldig contact hebt met je cliënt, ook face-to-face’, zegt Susan Post. ‘Neem hem of haar mee in het proces, leg uit waarom je  bijvoorbeeld een loonstrook nodig hebt. Doe niet alles via de mail of telefoon. Hoe beter het contact in het begin is, hoe minder contact we later nodig hebben om de zaak te laten lopen.’

Wat ook meewerkt is dat de 2 collega’s het traject altijd van A tot Z doen. Post: ‘We hoeven niets over te dragen. De intake proberen we met z'n tweeën te doen. Daarna zien we cliënten weer op de verschillende momenten waarop ze langs moeten komen om handtekeningen te zetten. En als de beheerrekeningen en de pinpas binnenkomen, nodigen we ze even uit en hebben we weer een gesprekje.’

Een rondje bellen

Convenanten maken het werk makkelijker, zegt Post. ‘De Belastingdienst, zorgverzekeraars en energieleveranciers kijken allemaal of je lid bent van de NVVK. De Belastingdienst werkt anders niet eens mee aan een minnelijke schuldregeling.’ Hoe zorgen ze ervoor dat schuldeisers op tijd reageren? ‘Op het moment dat de bankrekeningen en de salarissen binnen zijn, schrijven we direct alle schuldeisers aan. Als je je workflow goed ingericht hebt, zie je wanneer je nog op opgaven vordering of akkoorden zit te wachten. Dan moet je daar achteraan en desnoods de telefoon pakken. We zeggen weleens: laten we vanmiddag een rondje bellen.’

Personeelstekort

Het duo merkt wel dat schuldeisers de laatste tijd trager reageren. Vroeger kregen ze binnen 10 dagen een antwoord voor een opgave van vorderingen. Post constateert dat, als ze schuldeisers niet achter de vodden zit, dat nu wel 2 tot 3 maanden kan duren. Dat wijten de twee aan personeelstekort, -verloop en wisselingen van de wacht bij schuldeisers. Ook bij de gemeente Urk zelf bijvoorbeeld.

Een akkoord komt er bijna altijd wel. ‘We hebben tot nu toe nog maar één keer een dwangakkoord ingezet bij twee partijen die niet mee wilden werken. Op de dag van de zitting gingen ze alsnog akkoord. Op dit moment is er 1 hulpvrager die in een Wsnp-traject zit, en die begeleiden we ook zodat die regeling goed gaat lopen.’

Coulante woningcorporatie

Hulp en Steun werkt goed samen met woningcorporatie Patrimonium in Urk - de enige op het voormalige eiland. ‘We krijgen alle medewerking omdat we onze afspraken nakomen. En als iets niet lukt, melden we dat. Ze weten dat we er alles aan zullen doen om een achterstand in te lopen en zijn dus coulant. Als we bij de woningbouwvereniging opgave vordering vragen, hebben we die binnen een dag.’

Ook zijn er goede afspraken bij dreigende woningontruiming. ‘Als we bellen, halen ze het dossier weg bij de deurwaarder en zetten het even 'on hold'. Dan krijgen we de tijd om schuldhulp op te starten. Dat voorkomt veel kosten.’

Vrijwel geen saneringskredieten

Waar veel gemeenten versnelling van het hulptraject realiseren met saneringskredieten, worden die in Urk alleen in uitzonderlijke gevallen ingezet. Want het inkomen van een cliënt wil nog wel eens stijgen. ‘Het werkethos is hier vrij hoog. Dus bijna iedereen werkt hier en verdient goed. We hebben in onze gemeente landelijk gezien misschien wel het kleinste percentage mensen met een Participatiewet-uitkering. Soms denken we vooraf dat iemand 35% zal terugbetalen en draait het uiteindelijk op 100% uit. Wanneer de stressfactor wegvalt, gaan mensen manieren zoeken om meer inkomen te genereren.'

De keerzijde van de hoge inkomsten en ook van de steun uit de sociale kring is dat schulden lang onder de radar kunnen blijven. Daarom schrijft Hulp en Steun regelmatig een artikel in de lokale krant. En ze vertellen werkgevers over signalen van schulden. Met het verzoek om de betreffende werknemers geen voorschot te geven, maar naar de schuldhulp door te verwijzen.

Bewindvoering in eigen hand

Bij inwoners die onder bewind komen en ook schulden hebben, worden schulden sneller opgelost doordat Hulp en Steun ook bewindvoering doet. Volgen Post scheelt het al gauw een half jaar. ‘Wij hebben er geen belang bij om een cliënt lang in de schulden te houden. Het tarief voor bewindvoering wordt na de schuldregeling lager.’

Lastige dossiers

Sommige dossiers nemen wel meer tijd. Bijvoorbeeld iemand die een paar bedrijfjes op zijn naam blijkt te hebben waarvan hij zelf dacht dat hij ze had opgedoekt. 'Soms moet er nog  belastingaangifte gedaan worden over een van die bedrijfjes. Terwijl de Belastingdienst dat uitzoekt, zijn wij al aan het reserveren’, zegt Post. ‘Dus als we straks de juiste brief van de Belastingdienst krijgen, gaan we gewoon verder in het traject.’

Een structureler probleem zijn de vele jongeren in Urk met gokschulden. Dan is de situatie lastig te stabiliseren. ‘Zo sneu, jonge mensen met potentie die alles kwijt zijn’, zegt Oost. ‘We kunnen niet zoveel doen om ze tegen de verleiding van gokken te beschermen, behalve ze aanraden zich aan te melden bij Cruks.’ Dat is een register voor een gokstop, maar het is makkelijk te omzeilen op buitenlandse goksites, weten de hulpverleners.

Het zit Post en Oost dwars dat gokverslaafde jongeren in een schuldregeling ondanks budgetbeheer toch bij hun bankrekening kunnen komen. De bank wil de toegang tot hun rekening niet blokkeren omdat budgetbeheer vrijwillig is. Blokkeren kan zelfs niet als de jongeren dat zelf willen. Dus moeten ze allemaal onder bewind. ‘Het zou zo fijn zijn als je het eerst zou kunnen proberen met een geblokkeerde rekening,’ vindt Post. ‘Wij zijn wel bewindvoerder, maar dat is niet onze core business. We zouden graag een tussenweg zien bij de bank.’

Elkaar scherp houden

Hulp en Steun kan met het mandaat van de gemeente volledig zelfstandig werken. Wel is er zo’n 4 keer per jaar overleg over het aantal dossiers, over geld, maar ook over ontwikkelingen die de stichting en de gemeente signaleren.

Stuurt er iemand bij als een dossier wat langer duurt? Post en Oost wijzen naar elkaar. ‘We zijn een zelfsturend team en houden elkaar scherp.’ En niet alleen vanwege doorlooptijden. ‘Als wij een keer iets vergeten of verkeerd invullen, krijgen we dat altijd voor onze voeten geworpen door de hulpvragers.’

Stichting Steun en Hulp in het kort

  • Doorlooptijd: 95 dagen
  • Dossiers per jaar: 42, waarvan 28 met een schuldregeling
  • Team: 1.6 fte voor schuldregelingen, met 0.4 fte administratieve ondersteuning
  • Software: Onview
  • Instrumenten: convenanten; schuldbemiddelingen. Saneringskredieten: bijna niet