Overslaan en naar de inhoud gaan

'Werken met DDAS is voor ons een besparing'

Doetinchem: software aanschaffen goedkoper dan handwerk

'Werken met DDAS is voor ons een besparing'

1 april 2025

De gemeente Doetinchem ziet de meerwaarde van het grensverleggende DDAS-project: eindelijk betrouwbare, eenduidige cijfers over financiële hulp, waardoor gemeenten zich bijvoorbeeld goed onderling kunnen vergelijken. 'Het vraagt om investering in een softwaremodule, maar daar staat een grotere besparing op handwerk tegenover.'

Wat is DDAS? 

CBS, Divosa, NVVK en de VNG werken aan het standaardiseren en automatiseren van data-uitwisseling inzake het gemeentelijke sociaal domein op BSN-niveau. Het DDAS-project (Data Delen Armoede en Schulden) levert uniek beleidsmatig inzicht op, terwijl gemeentelijke medewerkers geen omkijken meer hebben naar het verzamelen van data. Daarmee bespaart DDAS gemeenten heel veel tijd en geld, zoals ook Doetinchem in dit artikel beschrijft. 

'Zelf doen is 3 keer zo duur'

Om aangesloten te worden op DDAS moet je als gemeente eenmalig bij je softwareleverancier een module aanschaffen om te kunnen rapporteren aan het CBS.  Doetinchem kocht hiervoor de module van Kred’it, en constateert dat de nieuwe werkwijze veel voordeliger uitpakt. ‘Zelf cijfers verzamelen kostte ons drie keer zoveel.’ 

In Doetinchem zitten ze met smart te wachten tot DDAS van start gaat. Enkele medewerkers zijn al vanaf het begin betrokken bij het project om mee te denken hoe het zou moeten werken. Maarten Sesink, beleidsmedewerker bij de gemeente Doetinchem, licht toe waarom hij en zijn collega’s zo enthousiast zijn. ‘We doen mee aan de Divosa Benchmark Armoede & Schulden. Daarvoor moeten we pagina’s met informatie aanleveren. Dat vergde veel handmatig werk. Dat wordt door DDAS veel makkelijker.’

Zonder DDAS is data verzamelen veel werk

Hoeveel werk was het invullen van de benchmark dan? ‘De gegevensbeheerder haalde gegevens uit ons systeem. Dan was er een sessie met de kwaliteitsmedewerker, de teamleider en mij. We stelden vragen als 'Wat hebben we nu waar ingevuld? Zijn die cijfers goed geïnterpreteerd?' Dan kwam er vervolgens een verbeterslag. Dus was je al drie overlegsessies verder voor je de cijfers kon opsturen.’ 

Erger was dat de gemeente eigenlijk niet zoveel kon doen met de uitkomsten van de benchmark. ’De cijfers zijn soms moeilijk te vergelijken. Collega's en externe partijen weten dat je benchmarkt, dus die vragen om het rapport. Maar ze weten niet hoe je de cijfers moet interpreteren. Zonder toelichting kon je het rapport eigenlijk niet delen. Dus dan ben je weer druk met het verantwoorden waarom de cijfers er op een bepaalde manier in staan.’ 

Investeren in DDAS bespaart kosten 

Hoe valt de kosten-batenafweging bij DDAS dan uit? ‘Je betaalt voor de aansluiting van DDAS aan Kred'it, maar het kostte ons jaarlijks driemaal zoveel tijd om de  cijfers te verzamelen voor de benchmark. Misschien nog wel iets meer. Dus werken met DDAS is voor ons een besparing.’  

Doetinchem haalde de jaarcijfers die zij vanwege haar NVVK-lidmaatschap aan de NVVK moet verstrekken ook uit de rapportage voor de benchmark. Dat kostte hen dus weinig extra tijd. Gemeenten die niet aan de benchmark meedoen maar wel NVVK-lid zijn moeten ook jaarlijks cijfers aan de NVVK leveren. Die cijfers zijn op zich globaler, ze gaan minder diep. Maar ook voor het verzamelen van de gevraagde cijfers is veel handwerk nodig. DDAS betekent daarmee voor alle NVVK-leden een aantrekkelijke besparing op administratieve lasten.

Meer informatie en aansluiten