Denk mee over de volgende Werkwijzers
'De Werkwijzer ondernemers is een mooi handboek'
Schuldhulpverlening aan ondernemers vraagt om de juiste aanpak. Sandy van den Berge is daarom heel blij met de Werkwijzer ondernemers. Dankzij deze praktische tool kun je als schuldhulpverlener ondernemers met geldproblemen (nog) beter helpen.
De Werkwijzer ondernemers is de eerste in een serie van vijf die de NVVK dit jaar ontwikkelt. De Werkwijzers zijn praktische, online handleidingen die schuldhulpverleners meer grip geven op complexe vraagstukken. ‘Ze zijn bedoeld voor financieel hulpverleners die met specifieke groepen hulpvragers werken’, zegt Gaby van Loon, projectleider Werkwijzers bij de NVVK.
Verwacht geen dik boekwerk: de Werkwijzers zijn juist handzaam. ‘Op de webpagina loop je in een aantal logische stappen door het proces van hulpverlening. Bij elke stap vind je de informatie die je nodig hebt voor je werk: aandachtspunten, tips en handige hulpmiddelen, zoals checklijsten, voorbeeldbrieven of externe hulpmiddelen.’
Grote verschillen
Sandy van den Berge is schuldhulpverlener voor ondernemers bij Debitum. Schuldhulpverlening aan ondernemers was lange tijd niet optimaal, is haar overtuiging. ‘Je kon alleen een bbz-krediet aanvragen, daarmee sloot je een groot deel van de ondernemers uit. Sinds een paar jaar komt schuldhulpverlening aan ondernemers op gang. Alleen, schuldhulpverlening aan ondernemers is niet iets wat je er even bij doet, het is echt een expertise.’
In Amsterdam ziet ze grote verschillen tussen de wijken. Het gebeurt volgens haar nog te vaak dat buurtteams aarzelen om ondernemers te helpen omdat ze er te weinig kennis over in huis hebben. ‘Maar het is belangrijk dat de hulpverlening ín de wijk beschikbaar is.’
Sandy van den Berge
Belangrijk
Daarom hoefde ze ook niet lang na te denken toen de NVVK haar vroeg of ze wilde meedenken over de Werkwijzer ondernemers. Samen met andere schuldhulpverleners dacht Sandy in twee design- en feedbacksessies mee over de Werkwijzer ondernemers.
De Werkwijzer kaart essentiële onderwerpen aan, vindt ze. Als voorbeeld noemt ze ‘hoe belangrijk het is om het gesprek aan te gaan over stoppen of doorgaan met de onderneming. Dat is geen leuk gesprek, maar soms loopt een onderneming echt niet. Dan moet je het daar wel over hebben.’
Ook is ze blij met onderwerpen als het op orde hebben van de boekhouding en administratie en de vooraftrek van de Omzetbelasting. ‘En de voorbeeldbrieven zijn hartstikke handig!’
Hoog niveau
De Werkwijzer vindt ze een ‘mooi handboek’ geworden, waar ook schuldhulpverleners die nog weinig ervaring met ondernemers hebben, mee uit de voeten kunnen. ‘Ik denk dat veel mensen hier iets aan kunnen hebben.’
Aan beleidsmakers adviseert ze wel om te zorgen dat er ‘dedicated medewerkers’ zijn voor schuldhulpverlening aan ondernemers. ‘Ik geloof dat expertise enorm belangrijk is. Als je dienstverlening van hoog niveau wilt, moet je experts in huis hebben.’
Nieuwe Werkwijzers
We gaan nu aan de slag met de ontwikkeling van twee nieuwe Werkwijzers: voor de dienstverlening aan interculturele hulpvragers en aan (ex-)gedetineerden. Heb jij als schuldhulpverlener affiniteit of ervaring met een van deze of met beide doelgroepen, dan is jouw input heel waardevol. Ook beleidsmedewerkers zijn welkom.
We nodigen je van harte uit voor een dagdeel op een centrale locatie om te brainstormen en kennis uit te wisselen met collega’s. Je hoeft niet voor alles oplossingen paraat te hebben, het is vooral belangrijk dat je bekend bent met een van de doelgroepen.
Denk je mee over de Werkwijzers interculturele hulpvragers en (ex-)gedetineerden? Meld je dan aan bij Marlijn van den Biggelaar, m.vandenbiggelaar@nvvk.nl