Wat je van elk NVVK-lid mag verwachten
NVVK Belofte
Als een hulpvrager zich meldt, hoe lang mag het dan duren voor er een eerste gesprek plaatsvindt? En hoe zorg je ervoor dat elke hulpverlener bij zijn werk uitgaat van, bijvoorbeeld, de laatste inzichten van de gedragspsychologie? Dat en meer is allemaal opgenomen in de NVVK Belofte.
Snel naar:
Schuldhulpverlening is decentraal geregeld via gemeenten waarbij er ruimte is voor maatwerk en integrale aanpak. Maar hoe zorg je ervoor dat er geen rechtsongelijkheid ontstaat tussen burgers?
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de NVVK ontwikkelden samen de Basisnorm schuldhulpverlening. De VNG heeft Bestuurlijke Uitgangspunten opgesteld. Deze uitgangspunten heeft de NVVK nader uitgewerkt, dit noemen wij de NVVK Belofte. Samen vormen de Bestuurlijke Uitgangspunten en de NVVK Belofte de Basisnorm. Wat kunnen opdrachtgevers en hulpvragers verwachten van de financiële zorg die NVVK-leden verlenen? Het zou voor een hulpvrager niet uit moeten maken in welke gemeente hij of zij aanklopt voor hulp. Overal zal volgens dezelfde uitgangspunten gewerkt worden.
1. Aanmelding zonder drempels
Dit betekent voor mij als klant dat:
- Ik weet waar ik mij moet melden voor financiële hulpverlening.
- Ik mij telefonisch, via de website of via de mail op ieder moment kan aanmelden.
- Er binnen 2 werkdagen contact met mij wordt opgenomen om binnen 10 dagen een afspraak in te plannen voor een intake.
- Ik met alle vragen over financiële problemen welkom ben, klein of groot.
- Ik geen informatie mee hoef te nemen naar het aanmeldingsgesprek.
- Ik zo nodig hulp krijg om alle informatie te verzamelen om een aanvraag te doen voor schuldhulpverlening.
2. Hulp op basis van vertrouwen
Dit betekent voor mij als klant dat:
- De gesprekken gericht zijn op het creëren van vertrouwen.
- Er begrip is voor stress met bijbehorend gedrag, en achterliggende problemen.
- Ik de ruimte krijg om fouten te maken, en als het even niet lukt, de hulpverlener mij niet in de steek laat.
3. Duidelijkheid waar je aan toe bent
Dit betekent voor mij als klant dat:
- Ik duidelijk uitgelegd krijg hoe het traject in elkaar steekt en wat ik kan verwachten.
- Ik zo nodig alle informatie op mijn eigen (taal)niveau uitgelegd krijg, in tekst of met plaatjes.
- Ik op de hoogte gehouden wordt van de voortgang van mijn traject.
4. Geen klanten buiten de boot
Dit betekent voor mij als klant dat:
- Ik nog altijd word geholpen met mijn financiële problemen, in wat voor situatie of omstandigheden ik ook verkeer.
- Als ik nog niet kan beginnen aan een schuldregeling, ik wel geholpen word alle voorbereidingen te treffen om de financiële problemen stabiel te houden.
- De financieel hulpverlener goed samenwerkt met mijn andere hulpverleners.
- Als ik andere zorgen heb de financiële hulpverlening zich inspant toch een schuldregeling op te starten.
5. Druk schuldeisers verlagen
Dit betekent voor mij als klant dat:
- De financieel hulpverlener mij zo nodig ondersteunt in het contact met schuldeisers en deurwaarders, waardoor ik minder stress heb.
- De financieel hulpverlener in het contact met de schuldeisers probeert verhoging van kosten te voorkomen.
- De financieel hulpverlener zijn uiterste best doet om problemen die direct impact hebben op mijn leefsituatie, te helpen oplossen.
- Ik, na ondertekening van een voorstel voor het krijgen van een schuldregeling, zo snel mogelijk weet of alle schuldeisers hiermee akkoord zijn.
- De financieel hulpverlener goede relaties met schuldeisers onderhoudt.
6. Zo goed mogelijk schuldenzorg vrij
Dit betekent voor mij als klant dat:
- Ik de ondersteuning en nazorg krijg die ik nodig heb, zo kort als kan, zo lang als nodig.
- Ik ook geholpen word met het veranderen van mijn gedrag en zelfredzaam zijn, zodat ik niet terugval.
- De financieel hulpverlener alle (wettelijke) middelen benut om een schuldregeling op te zetten, ook als de schuldeisers niet mee willen werken.
Om de VNG Bestuurlijke Uitgangspunten uit de Basisnorm Schuldhulpverlening te vertalen naar de uitvoering hebben we 2 werksessies georganiseerd met cliënten, schuldeisers en schuldhulpverleners. Daarnaast is het concept getoetst in 5 interviews met leden. De eindversie van het document is op 24 november 2020 voorgelegd en goedgekeurd in de Algemene Ledenvergadering.
Met de NVVK Belofte maakt de vereniging duidelijk wat iedereen van onze leden kan verwachten.
Nieuws over NVVK Belofte
-
NVVK Belofte: we zijn er bijna
12 november 2020
We werken hard aan de totstandkoming van de NVVK Belofte. Daarin beloven we dat we doen voor mensen met schulden. In de coronaluwe periode in de zomer organiseerden we onder andere twee werksessies. Het was super waardevol om bij elkaar te komen, in gesprek te gaan, naar elkaar te luisteren en door te denken hoe we de sector een stap verder kunnen brengen.
-
De NVVK Belofte: wat mag Nederland van ons verwachten?
31 augustus 2020
Als een hulpvrager zich meldt, hoe lang mag het dan duren voor er een eerste gesprek plaatsvindt? En hoe zorg je ervoor dat elke hulpverlener bij zijn werk uitgaat van, bijvoorbeeld, de laatste inzichten van de gedragspsychologie? Dat en meer wordt allemaal opgenomen in de NVVK Belofte.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 60
- 61
- 62
- 63
- Volgende pagina